eb81 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Det var gode nyheter for d40 eier ja. har også ventet på at nikon skulle lage af-s versjon av sine fastobjektiv, men nå blir det sigma igjen, har 30mm'ern fra før men den er litt vel vid for portretter. Noen som vet ca hvor lenge etter lansering det vil havne noen slike her i landet? Siden dette er en DG linse og ikke en DC som 30mm'ern, vil den da antagelig ikke være noe særlig billgere tro? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Det bekrefter jo bare det jeg hele tiden har skrevet om problematikken D40 og fastoptikk. De som er nybegynnere i dag får det meste av det de trenger av fastoptikk innen de er modne for det. En gledens dag hvis kvaliteten og prisen er riktig. For meg også, i og med at jeg mer enn gjerne skifter ut min 50mm med noe som er bedre, og ikke veldig mye dyrere. At det ble Sigma overrasker meg ikke. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Synes dette er bra av Sigma. Håper det presser Nikon til å komme med fastoptikk med SWM. Og til Nikon: Kom igjen og gi oss mer fastopptikk med AF-S (annet enn makro- og PC-objektiven).Kunne tenkt meg: AF-S VR 30/1,4 AF-S VR 85/1,8 (1,4 ville trolig blitt i overkant stivt priset for min del). Helt enig, de objektivene hadde vært geniale Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Blir da et vanskelig valg mellom Sigma 50mm f1.4 og Sigma 30mm f1.4 Hm. Jeg synes normal og kort tele har hver sin jobb, men skjønner at noen finner forskjellen lite differensierende. Har selv en 50mm 1.7, men der jeg trenger litt tele blir 85/1.4 mye oftere med i sekken pga overlegen optisk kvalitet, rekkevidde og et hakk mer lysstyrke. Prisen til Sigmaen er ikke så viktig for meg før jeg får vite hvordan den yter mtp kontrast og LCA på største åpning.. 50mm og 30mm gjør helt klart to vidt forskjellige jobber. Men jeg kommer ikke til å kjøpe både og. Dermed blir det et vanskelig valg. Egentlig syns jeg 50mm er både litt for vid og litt for trang, så sannsynligvis vil jeg velge en 30mm f1.4 og en 85mm f1.8. Alternativt blir det kun en 50mm f1.4. Spørs hvordan 50mm f1.4 er kontra 85mm f1.8 på portretter Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 god nyhet for nikon d40 eiere som ønsker lysterkt fastobjektiv. Litt synd at Nikon ikke selv klarer å produsere detteJa det er helt utrolig at Nikon selv ikke ser det store behovet for god lyssterk DX-fastoptikk de har skapt ved å selge i bøtter og spann av rimelige DSLR.Hvis de ikke skynder seg nå kan det markedet kuppes av bl.a Sigma. Kjøpere av D40, D40x og D60 er normalt ikke den kjøpsgruppen som er interessert i fastobjektiver. Det er ytterst sjelden at disse kjøper flere objektiver enn det som følger med, og muligens et ekstra telezoomobjektiv. Men om en fremtidig D90 eller D400 kommer uten fokusmotor (veldig lite trolig), så vil de nok lansere fastobjektiver med fokusmotor innebygget. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Denne kan være interessant, men det blir tøff konkurranse. Optisk må den matche, helst slå, de andre. Om den er skarp vid åpen kan det bli faktisk bli ganske aktuell. HSM, pris og byggekvalitet kan være salgspunkter. Dessuten appelerer den sikkert godt til D40 og D60-brukere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hadde den hatt OS så hadde de vært årets bombe på objektivfronten. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Gode nyheter. Da kan vi endelig friskmelde AF-S-systemet takket være Sigma. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 ...Optisk er det ikke mye å hente, kanskje bortsett fra bokeh, så går ut fra at det er byggekvalitet du tenker på... For oss med Nikon burde ikke det være umulig å forbedre bokeh på Nikkor F1.4 AFD- Den er bare forferdelig! Nettopp dette punktet er som regel årsaken til at den blir liggende igjen hjemme og erstattes med 85mm f1.4 AFD i sekken min. Nå er det vel ikke helt utenkelig at Nikon lukter på en 50mm f1.4 AFS (Selv om det vel var en f1.2 de burde sett på)- og jeg har ikke akkurat hastverk med å bytte ut fastoptikken min. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 For oss med Nikon burde ikke det være umulig å forbedre bokeh på Nikkor F1.4 AFD- Den er bare forferdelig!Var f/1.8-utgaven jeg snakket om, men pytt :-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Er markedet for dette objektivet D3 eller D40? Det burde utgjøre en betydelig forskjell i prisen. Siden det er full frame så tyder det vel på at det ikke er rettet inn direkte mot D40. Hvis det skal selge i det hele tatt på D3 så må det enten være billigere eller bedre enn alternativene fra Nikon. Så enten blir det et brukbart objektiv til 2000-2500 eller så blir det et meget bra objektiv som er betydelig dyrere. Jeg tror Sigma prøver å gape over hele markedet fra bunn til topp samtidig. Optisk er det ikke mye å hente, kanskje bortsett fra bokeh, så går ut fra at det er byggekvalitet du tenker på. Sigma trekker frem bokeh i pressemeldingen som et sterkt kjøpsargument for dette så jeg regner med den er bra. This lens is perfectly suited for a wide range of subjects enabling outstanding, sharply defined images against a nicely blurred background. <..> It creates a very attractive blur, even when a small aperture is used. Ellers så har de mye å hente på skarphet på f/1,4-1,8 i forhold til Canon 50mm f/1,4. Sistnevnte er langt i fra skarp på største blenderåpning. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Dette objektivet vokser på meg, og gleder meg stort til pris og tester er tilgjengelige. Jeg merket meg en liten ting som moret meg litt på Sigmas side. Jeg er ikke den som kan alle fagutrykk, så dere får bære over med meg. Det kan nemlig være fordi jeg ikke kjenner begrepet at jeg finner følgende sitat ustyrtelig morsomt:"correcting coma aberration". Skulle tro de på Sigma fulgte med hva som skjer på akams forum, for her er det ofte noen fremstår som om de er i koma Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg kan se det morsomme i det. Dette bildet viser komaproblemer: http://www.ryokosha.com/eng/products/prod_...A__pin_coma.jpg På vanlige bilder ser man det ofte som uklarhet i hjørnene men tar man bilder av stjernehimmelen (eller andre lyspunkter) så er det krise siden hver stjerne blir dratt utover. Hvis det er et objektiv på linje med 150 mm f/2.8 i kvalitet så vil de nok selge mange. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Det er godt at jeg har noe å lære, selv etter å ha pasert middagshøyden. Så lenge jeg fremdeles er sexy blir jeg sikkert tilgitt for å ikke kjenne alle begrep, heldigvis. Chroma vet jeg i alle fall hva betyr fra før. Takk for opplysning, Kristallo. Det er flott at en så kunnskapsrik person som deg har overlevd denne apegården i seks år. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Regner med at den blit testet mot Canon sin 50mm f/1,4. Hvis den ikke er bedre er det kun prisen de kan konkurere på. Endret 19. mars 2008 av Patrol_33 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Regner med at den blit testet mot Canon sin 50mm f/1,4.Hvis den ikke er bedre er det kun prisen de kan konkurere på. Canon 50mm f/1,4 sliter stort med skarpheten på f/1,4 så jeg tror Sigma har gode sjanser mot det. Ellers så kommer det til flere kameramerker enn bare Canon. Eiere av Nikon D40, D40x og D60 vil nok sette stor pris på autofokus. Ellers så fremhever Sigma spesielt to felter som gode kjøpsargumenter fremfor konkurrentene: Pen bokeh og lite vignettering. Jeg tror Sigma har gode sjanser for å lykkes med dette. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Å si at Canon EF 50mm f/1,4 sliter stort på 1,4 vil jeg si er å ta i, midt eks er fult brukbart på 1,4 og skarpt nok fra 2,2 og kanon fra 2,8. På blender1,4 vil jeg si at CA er et større problem en skarpheten.(hvis jeg ikke blander begrepene her) Har lest EF 50mm f/1,4 vigneterer på FF, men på crop-kameraer er det ikke et problem. Hvis Sigmaen er kanon bra er det et glimrende objektiv å bruke når forskjelig produsenter testes mot hverandre. Håper det er et bra objektiv for konkuranse er alltid bra for oss forbrukere. Sigma legger vel med solblender og klær i pakken, det burde Canon også begynne med. Endret 20. mars 2008 av Patrol_33 Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 Min gamle canon 50mm lider av fremtredende coma som rammer punkter i periferien. Litt kjipt noen ganger ettersom det er ganske distraherende for alle som legger merke til det. Har ikke sett det veldig ofte på moderne objektiver, men hender på eldre lyssterke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Å si at Canon EF 50mm f/1,4 sliter stort på 1,4 vil jeg si er å ta i, SLRgear målte i hvert fall ganske elendige resultater på f/1,4, både med FF og crop-sensor. http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/140/cat/10 CA ser meget bra ut mens det er en aning vignettering på crop-sensor og veldig mye vignettering på fullformat. (f/1,4) Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Å si at Canon EF 50mm f/1,4 sliter stort på 1,4 vil jeg si er å ta i, SLRgear målte i hvert fall ganske elendige resultater på f/1,4, både med FF og crop-sensor. http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/140/cat/10 CA ser meget bra ut mens det er en aning vignettering på crop-sensor og veldig mye vignettering på fullformat. (f/1,4) Ja den er ikke perfekt på full åpning, men det er ikke så mange objektiver som er det. Og vil du ha noe som er skarpere på f/1,4 har du ikke så mye å velge blandt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå