Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problem med sår pga. avføring

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei. Gjesteposter for jeg vil ikke ha dette knyttet til min person.

Hver gang jeg går på do å driter så får jeg sår runt anus. Som anus ikke kan strekke seg nok. Bæsjen er liksom for stor. Dette gjør ganske vont, og svir en stund etterpå. Det vil jo ikke gro heller. Hver gang jeg driter sjer dette og jeg bynner å gå lei.

Hva bør jeg gjøre?

Hilsen gjest med analproblemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor jeg vet dette aner jeg ikke, hehe, fra spøk til alvor. Det er trolig analfissur: som er en sprekk i slimhinnen i endetarmen.

Årsaker

Endetarmen holder seg lukket takket være muskelvev som utvider seg når avføringen skal ut. Noen ganger er imidlertid avføringen så hard at slimhinnen sprekker. Tilbakevendende sprekkdannelser kan indikere tarmsykdom, først og fremst Crohns sykdom.

Symptomer

Alt tyder på at man har en sprekkdannelse i endetarmen hvis man får vondt etter å ha hatt kraftig avføring, og man ser blodspor når man tørker seg i baken. Smertene melder seg deretter hver gang man har avføring. Sprekken kan ses som et sårt område i endetarmen. Hvis legen prøver å stikke en finger inn i endetarmen i forbindelse med en undersøkelse, vil dette være svært smertefullt.

Behandling

Det er vanlig med små sprekkdannelser i endetarmen, og disse leges vanligvis av seg selv. Eventuelt kan man bruke en lett bedøvende gel som smertelinding. Det er viktig at man sørger for å ha myk og regelmessig avføring, eventuelt ved hjelp av et avføringsmiddel.

Store sprekkdannelser som ikke leges av seg selv, kan eventuelt opereres. Operasjonen fører til at sprekkdannelsen ikke lenger strekkes så mye under avføring, og at den leges i løpet av et par uker. Vanligvis er tiltakene nevnt over tilstrekkelige, men en sjelden gang er det nødvendig å sy sammen en sprekkdannelse som har blitt kronisk.

Man skal aldri overse blødninger i endetarmen, selv om de ofte viser seg å være helt ufarlige.

Lenke til kommentar

Helt enig med Zaaros. Viktigheten av jevn og myk avføring er alltid underskattet. Du bør allikevel en tur innom legen fordi det som oftest kan være en fissur eller en polypp.

Smertelindrende gel får du reseptfritt på apotek.

I ventetiden på en legetime kan du gjøre noe med fordøyelsen. Stikkordene er fiber og væske, spis mye fiber (musli, grovt brød, etc), drikk mye væske - 2-3 liter/døgn.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

1.kunne du ikke bare gått til legen???????

2. jeg har OGSÅ noen ganger da jeg spiser evt. kokkos eller mc,mat! jeg vet hva du mener.

man sitter der og presser i en ENORM smerte! men får ikke noe UT

3.OBS. jeg er i 2009 dere i 2008--- :)

-.GameKilla.-:devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...