tek Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Hadde tenkt å nedgradere an maskin som det var win 2000 på. Har brukt en del verktøy for å formatere harddisken. Den er nå formatert som fat32. Når jeg prøver å installere 98 så skal den til å formatere men så stopper den momentant. Dvs den formaterer ikke og spretter tilbake til samme side. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme videre. Kansje skrive over mbr?? eller noe annet, jeg vet ikke ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Jeg mener at partisjonen må være primærpartisjon for å få kjørt Win98 fra den. Hvis du sletter alle partisjoner og bruker fdisk på Win98 boot-disken til å oprette ny partisjon så bør det gå. Edit: Og du MÅ formatere partisjonen selv manuelt. Win98-installeren gjør ikke dette selv. Endret 17. mars 2008 av sedsberg Lenke til kommentar
tek Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Hadde tenkt å nedgradere an maskin som det var win 2000 på.Har brukt en del verktøy for å formatere harddisken. Den er nå formatert som fat32. Når jeg prøver å installere 98 så skal den til å formatere men så stopper den momentant. Dvs den formaterer ikke og spretter tilbake til samme side. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme videre. Kansje skrive over mbr?? eller noe annet, jeg vet ikke ? Det er bare en primærpartisjon på den disken (har en fysisk disk til i maskinen) den er formatert men alikevel begynner win 98 og skal formatere uten å klare det Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Sikker på at du ikke blander og at det er scandisk du ser? Normalt sett kjøres Scandisk først før installasjonen starter. Tips: Før du starter installeren kan du skrive format c: /q Da er den garantert formatert så Win98 skjønner det. Så kan du starte Win98-installeren med /is etter. Da hopper den over scandisk og går ut i fra at disken er OK. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Du har sikkert en god grunn til å installere win98, men jeg bare minner om at winXP har en slik emuleringsfunksjon. Jeg tror jeg brukte den en gang når XP var nytt, med fint resultat... Lenke til kommentar
Digresiv Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Hadde tenkt å nedgradere an maskin som det var win 2000 på.Har brukt en del verktøy for å formatere harddisken. Den er nå formatert som fat32. Når jeg prøver å installere 98 så skal den til å formatere men så stopper den momentant. Dvs den formaterer ikke og spretter tilbake til samme side. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme videre. Kansje skrive over mbr?? eller noe annet, jeg vet ikke ? Det er bare en primærpartisjon på den disken (har en fysisk disk til i maskinen) den er formatert men alikevel begynner win 98 og skal formatere uten å klare det Du må trolig overskrive Master Boot Record fordi den ønsker å laste kjernen til NT i stedet for DOS som win98 benytter. Dette kan du gjøre ved å utføre "fdisk /mbr" eller benytter et av mange gratisprogrammer der ute for å overskrive MBR. Win98 sørger for å formatere disken din riktig, dvs fat32. Lenke til kommentar
tek Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Takker for all hjelp. Aner ikke hvorfor det ble sånn, skrev over mbr uten at det hjalp. Det som hjalp tilslutt var å trekke ut strømmen fra den andre harddisken(sto forøvrig på sama ata kabel som cd-rom) og deretter installere. Nå klager sandisk over noe lba og sjekker disken. Disken ble laget og formatert av gparted så det er sikkert bra. Til dere som nevner xp, maskinen er ment å kjøre en del eldre barnespill derfor er xp utelukket. forøvrig kjører den på 890 mhz og 256 mb ram. Igjen takk for at dere brukte tid på å prøve å hjelpe meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå