Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har lærer rett til å vite ''religious views''

SurfingElite

Anbefalte innlegg

I dag har vi en innlevering vår vi skal skrive vårt ''religious view''

Jeg fortalte at dette er et personlig spørsmål og jeg ikke kom til å svare på spørsmålet.

Da fikk jeg beskjed om at jeg kom til å få ''faile'' den oppgaven, om jeg ikke skrev den.

Er det noen lover som kan stoppe dem fra å vite dette fra meg?

Er ikke dette et personlig spørsmål?

De kan vel ikke kreve dette uten videre?

Jeg befinner meg i USA, så følger eventuellt Amerikansk lov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, siden du befinner deg i USA bør du vel kanskje spørre noen der. Jeg hadde stilt meg svært kritisk om jeg hadde fått en slikt spørsmål som man måtte svare på i USA. Jeg klarer ikke å la være å tenke på hvorfor de stiller et slikt spørsmål som man må svare på. Er det bare en dårlig skjult kartlegging av folk?

Lenke til kommentar

http://www.aclu.org/religion/schools/index.html

der står det at skolen kan ikke tvinge deg til å gjøre noe ang religion men du som individ kan velge å f.eks skrive en oppgave om religion.

det går ann å google litt før man utaller seg bastant om hva som er tillatt i usa

http://www.ed.gov/Speeches/04-1995/prayer.html

*edit*

tenkte da på HValder ikke gorber

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

stich_it:

Kanskje ein ide å sjekke kildene sine før du uttaler deg. På den første sida du linka til står det tydelig "The following document was not produced by the U.S. Department of Education".

Den andre sida du linka til viser bare hva ACLU meiner er riktig, det er opp til styresmaktene om dette etterkvart skal bli lovbestemt.

Forøvrig trodde eg eg gjorte det ganske klart at eg ikkje var sikker på om det var lovbestemt når eg sa "Veit ærlig talt ikkje om det er nokon lov om dette i USA..."

Tilbake til spørsmålet til trådstarter: Eg ville gjort som klilleng og tatt det opp med overlærer/rektor i første omgang, hvis ikkje dei gir tilfredstillande svar er det sikkert nokon her på forumet som kan noe eller finne ut kva som er lovbestemt angåande dette i USA. (har ikkje tid sjølv i øyeblikket, men skal sjå litt på det)

Evt. skrive no slikt som: "My religious view is a view that allows me to decide wheter or not my teacher should be allowed to demand knowledge about subjects that I deem to be too personal to reveal..."

Lenke til kommentar
stich_it:

Kanskje ein ide å sjekke kildene sine før du uttaler deg. På den første sida du linka til står det tydelig "The following document was not produced by the U.S. Department of Education".

Den andre sida du linka til viser bare hva ACLU meiner er riktig, det er opp til styresmaktene om dette etterkvart skal bli lovbestemt.

Forøvrig trodde eg eg gjorte det ganske klart at eg ikkje var sikker på om det var lovbestemt når eg sa "Veit ærlig talt ikkje om det er nokon lov om dette i USA..."

Tilbake til spørsmålet til trådstarter: Eg ville gjort som klilleng og tatt det opp med overlærer/rektor i første omgang, hvis ikkje dei gir tilfredstillande svar er det sikkert nokon her på forumet som kan noe eller finne ut kva som er lovbestemt angåande dette i USA. (har ikkje tid sjølv i øyeblikket, men skal sjå litt på det)

Evt. skrive no slikt som: "My religious view is a view that allows me to decide wheter or not my teacher should be allowed to demand knowledge about subjects that I deem to be too personal to reveal..."

den første linken var dårlig enig der når jeg bare fikk kikket litt mer på den, men den andre er faktisk relevant vis du setter deg ned å leser gjennom den. Men jeg så nå at den var fra 1995, det har sikkert skjedd endel siden da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...