eltopeeCG Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Jeg har et problem jeg ikke klarer å løse, veit ikke hva det er fornoe. Min datamaskin fryser en gang i blant 2-3 sek, dette skjer f.eks når jeg er i Firefox og lukker vinduet, spiller et spill, lukker msn vinduet osv. Har prøvd å søke etter virus, spyware og i den duren med 3 forskjellige programmer jeg bruker, men ingen treff. Har heller ikke lyst å formatere, er så stress fordi har endel programmer ogsånt. Mulig det er noen av komponentene mine, grafikk kortet? Noen som kanskje har peiling på hva som kan være årsaken? Er det noe dere lurer på så er det bare å skrive! mvh Joakim Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Definerer fryser: Reagerer den overhodet ikke i 3 sekunder, du kan mao ikke feks slå av og på caps lock osv? Lenke til kommentar
eltopeeCG Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Den reagerer ikke i de 3-sekundene nei. Går ikke an å røre musa eller trykke caps av/på, testa det nå. Blir totalt freeza, ingenting går an i de 3 sek. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Vel det eneste som kan trigge det såvidt jeg kan skjønne er et avbrudd fra en eller annen maskinvare komponent. Kunne vært spennende å feilsøkt med Process Monitor for å se hva den bedrev i de 3 sekundene. Lenke til kommentar
eltopeeCG Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Ja det jeg funderer på også, skal prøve Process Monitor og se hva den viser Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Egentlig, når jeg tenker meg om Kernrate er vel egentlig mere egnet til å finne ut dette her. Kernrate ligger ute til gratis nedlastning fra microsoft. Lenke til kommentar
eltopeeCG Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Jeg har nå oppdatert alle drivere til mine komponenter. Av en eller annen grunn så skjer ikke den frysinga lengre, mulig det var driverene som var outdated. Takk for hjelpen uansett, mulig at frysinga kommer tilbake, men da får jeg formatere å se om det blir no bedre da. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Bare for å forklare hva jeg tenker på: Et avbrudd eller interrupt forekommer når maskinvare trenger at noe håndteres med en gang som når du feks skriver noe på tastaturet vil du gjerne at det du skriver skal komme med en gang så da sender keyboardet et såkalt avbrudd til prosessoren om at den skal stoppe det den holde på med og maske alt annet til dette avbruddet er håndtert. Når du sier at tastaturet ikke svarer på caps lock engang så er avbruddet på høyt nivå. det er mao maskinvare som sender dette avbruddet. (Programmer kan også gjøre avbrudd på lavt nivå) Rutinene for hvordan prosessoren skal håndtere avbruddet kalles for ISR og ligger som oftest i funksjonsdriveren til maskinvaren. Så når du kjører Kernrate mens dette avbruddet foregår så burde du se høy aktivitet hos den funksjonsdriveren som håndterer avbruddet med sin ISR-rutine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå