1337acab Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Dette var et stort spørsmål da jeg skulle bygge pc, jeg ville ha den så kjølig som mulig. Kan vel si litt om datan generelt.. -Ikke fult så gammel pc. -Intel Core 2 duo E4500 2.20 GHz -2 gb ram -NVIDIA GeForce 8600gt -Skal oppgradere snarest! -windows vista home premium-Ikke til å anbefale men vil jo kjøre spill i DirectX10 Jeg har til nå 5 vifter i kabinettet: -cpu -strømforsyning -3 kabinettvifter Oppsett av vifter: -Den vifta som står framme i kabinette 120mm drar luft inn! -Den vifta bak 120mm drar luft ut! -Har en 80mm vifte på siden av kabinette som blåser ut, det at jeg satt denne til å blåse ut er at prosessor viftan også blåser fra cpu, derme er det ingen vits i å ha den til å blåse inn, den blåser ut på 2k rpm å skaper trykk. Alt i alt så høres datamskinen ut som en støvsuger å jeg har fundert på å sette den i et annet rom. Den kjøler jo enormt bra, bedre en noen annen maskin jeg har hatt, å vannkjøling er ikke noe alternativ. Går greit å spille med headsett eller peise musikk på full guffe, hvordan kan jeg få datan så stille som mulig uten å fjerne viftene, skal ha den like kald som den er nå, jeg vet ikke navn på viftene jeg har men de er ca 1 år gamle, trenger noen som kan kjøle like bra som de jeg har i nå men mindre støy! Har 1 pci vifte også! Dette blei sikkert langt å kjedeligt, hopper til køys nå med hodepine av surringa. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Kjøler den så bra når den er ved load? F.eks. i spill etc. Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Hvorfor må du ha maskinen like kjølig som nå? Er jo det som gjør ting vanskelig her.. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Tror nok at hvertfall den ene core sensoren viser feil. Nå vet jeg ikke hvor kaldt du har det i rommet, men en luftkjøler kommer aldri under tempen som luften i rommet har. Lenke til kommentar
1337acab Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Da jeg tok det screenshotse var etter ca 1 time spilling cod4, tok rett før jeg starta tråden! Da jeg er i spill er cpu å gpu oppunder 25-35 grader! Harddisk har jeg sett oppe i 35-40 grader, da jeg holder på med maskina, men til vanli msn + internett er temperaturen som på bildet :/ Vet ikke om programmet jeg bruker er lame, om dere vet et annet programm som jeg kan sjekke temp osv. kan dere linke det opp! Har noen venner som mener gpu var ganske lav iforhod til deres, men jeg har jo da en pci vifte som trekker ut luft rundt kortet! Gjærne si andre programmer som viser temp, kan prøve å sammenligne å se om det veiser det samme! Datan funker helt flotters men det er støyen jeg ikke liker, kan samenlignes med en slik liten støvsuger man har på kjøkkenet til å suge opp smuler osv:P Cpu temperaturen virker ganske lav på den ene der ja, i spilling ligger den på 35-40kanskje mere. Noen som vet om noen vifter som funker like bra 120mm å 80mm, stille vifter som flytter mye luft, ikke vifter slik jeg nå har på rundt 80 db om ikke mer! Jeg vil ha dataen kjølig forde jeg har en venn som kjenner en venn som kjenner en som kan overclocke men med tanke på å ødelegge alt pga varme tar jeg ikke sjangsen. Kan clocke hovedkortet i bios om jeg vil men har da ikke jort dette ettersom jeg ikke vet så mye på det feltet Temperaturen i rommet er ganske kjøligt, sitter i kjeller, vil tippe en 18-22 grader atm, åpner jeg døra til romme kommer kjeller kulda inn:P Valgte å ikke ha pcn på soverommet ettersom jeg aldri slår av maskina, kun til restarts osv, kan ikke sove med en støvsuger i rommet, kan du? Lenke til kommentar
LWSR Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 er det så viktig med kalt maskin kjøp en vannkjøling da. da er det stille i " kjelleren" Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 hei, løsningen er å kjøpe en cpukjøler som bruker 120mm vifter, ha en PSU som bråker lite, skjermkortkjøler som bråker lite.. Du trenger ikke vannkjøling for å få det stille! Kjøp gode vifter :-) Ikke overse PSU og GPU som syndere!! PSU bråker mer, jo mer den blir belastet, da de har temp-sensor (i alle fall alle "nyere") Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Store vifter med lavt turtall er oppskriften. Det er minimale forskjeller mellom de forskjellige vifte typene. Viftestyring er en bedre invistering. Men lave støynivå betyr dårligere kjøling. Trikset er og finne balansen mellom temperatur og støynivå. Men når trådstarter vil beholde de lave temperaturene er det lite og gjøre egentlig. Kos deg med støvsugeren din. Glad jeg ikke kjenner noen som kjenner noen som kan overklokke slik at jeg kan nyte min "lydløse" luftkjølte maskin. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Store vifter med lavt turtall er oppskriften. Det er minimale forskjeller mellom de forskjellige vifte typene. Viftestyring er en bedre invistering. Men lave støynivå betyr dårligere kjøling. Trikset er og finne balansen mellom temperatur og støynivå. Men når trådstarter vil beholde de lave temperaturene er det lite og gjøre egentlig. Kos deg med støvsugeren din. Glad jeg ikke kjenner noen som kjenner noen som kan overklokke slik at jeg kan nyte min "lydløse" luftkjølte maskin. Jeg har 12 vifter i mitt cmstacker kabinett og det er nesten lydløst!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå