Gå til innhold

Tips og triks til skifotografering!

Anbefalte innlegg

Hei, skal være fotograf på ein slopestyle konkurranse i alpint-anlegget her, og det er meldt sol, og alt skal være bra.

Jeg har for tida dette utstyret:

Canon EOS 350D

Sigma 70-300 F.4-5.6

Sigma 10-20 F.4-5.6

Sigma 17-70 F.2.8-4.5

Sigma EF-500DG Super blitz

Blitzkabel (60cm)

Fjernutløser og stativ

Tips om hvilke objektiver jeg burde ta med meg og ikke, eller om jeg skal ta med alle?

Hva innstillinger ville dere annbefalt til ulike vær-typer osv? Ut med språket, og kom gjerne med erfaringer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville tatt med ihvertfall 10-20 objektivet og 70-300

RAW sånn at du kan stille hvitbalanse etterpå

Det som er fint med snøbilder i solskinn er at du kan bruke liten blender, lav ISO og alikevel ha rask lukker siden det er så mye lys

Lenke til kommentar
Ville tatt med ihvertfall 10-20 objektivet og 70-300

RAW sånn at du kan stille hvitbalanse etterpå

Det som er fint med snøbilder i solskinn er at du kan bruke liten blender, lav ISO og alikevel ha rask lukker siden det er så mye lys

Det der tenkte jeg også jeg skulle, men tenkte og på å komme litt nærmere hopperen slik at jeg kunne bruke blitz (dersom det blir skygger osv på kjøreren) for å kompensere med sollyset!

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt med 70-300 og 10-20 det dekker det meste, hvilken av de du bruker kommer jo ann på om det er (store)hopp eller rails. Det er sjeldent du bruker blits når det er sol ihvertfall ingen jeg kjenner pleier å bruke det når vi tar bilder av ski/snowboard hvis det er klart vær og sol..kanskje ta med stativet hvis du finner et bra spot å ta bilde fra så du slipper å stå å holde kameraet i evigheter :)

Lenke til kommentar
Det der tenkte jeg også jeg skulle, men tenkte og på å komme litt nærmere hopperen slik at jeg kunne bruke blitz (dersom det blir skygger osv på kjøreren) for å kompensere med sollyset!

Fill-in blits er alltid en god ide. Og i godt solskinn blir ikke effekten for kraftig heller.

Tom

Lenke til kommentar

Husk å sjekke histogrammet ditt underveis.

En tommelfingerregeler at man bør overeksponere ved bilder i snø, men dette gjelder IKKE Canon.

Du bør heller undereksponere bittelittegrann (1/3 EV fungerer gjerne for meg), men sjekker du histogrammet jevnlig har du full kontroll over lyset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...