Gå til innhold

bruk av blitz ved makro utendørs?


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg har sittet og fundert litt på om man vill merke noe forksjell om man bruker blitz ved et makro bilde utendørs, under gode lysforhold?

 

Jeg har feks sett på tv(animal planet) at dyre fotografer bruker blitz under makro, selv om lysforholdene er gode, så da regner jeg med at det er en grunn til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei

 

jeg har sittet og fundert litt på om man vill merke noe forksjell om man bruker blitz ved et makro bilde utendørs, under gode lysforhold?

 

Jeg har feks sett på tv(animal planet) at dyre fotografer bruker blitz under makro, selv om lysforholdene er gode, så da regner jeg med at det er en grunn til dette?

Kommer jo veldig ann på hvilken blitz (den innebygde eller en løs en? eller kanskje ringblitz?), og kommer ann på hva avstand fra objektet du har!

 

Forklar litt mer!!

Lenke til kommentar
hei

 

jeg har sittet og fundert litt på om man vill merke noe forksjell om man bruker blitz ved et makro bilde utendørs, under gode lysforhold?

 

Jeg har feks sett på tv(animal planet) at dyre fotografer bruker blitz under makro, selv om lysforholdene er gode, så da regner jeg med at det er en grunn til dette?

Kommer jo veldig ann på hvilken blitz (den innebygde eller en løs en? eller kanskje ringblitz?), og kommer ann på hva avstand fra objektet du har!

 

Forklar litt mer!!

 

Ingen fotografer med litt selvrespekt bruker pop-up blitsen på kameraet, så det er neppe sånn blits han mener.

Lenke til kommentar
hei

 

jeg har sittet og fundert litt på om man vill merke noe forksjell om man bruker blitz ved et makro bilde utendørs, under gode lysforhold?

 

Jeg har feks sett på tv(animal planet) at dyre fotografer bruker blitz under makro, selv om lysforholdene er gode, så da regner jeg med at det er en grunn til dette?

Kommer jo veldig ann på hvilken blitz (den innebygde eller en løs en? eller kanskje ringblitz?), og kommer ann på hva avstand fra objektet du har!

 

Forklar litt mer!!

 

da mener jeg innebygd blitz, den som er på kameraet.....og jeg tenker ikke på super makro bilder, siden innebygd blitz ikke vill fungere her, bare sånn at det er sagt:)

Lenke til kommentar
hei

 

jeg har sittet og fundert litt på om man vill merke noe forksjell om man bruker blitz ved et makro bilde utendørs, under gode lysforhold?

 

Jeg har feks sett på tv(animal planet) at dyre fotografer bruker blitz under makro, selv om lysforholdene er gode, så da regner jeg med at det er en grunn til dette?

Kommer jo veldig ann på hvilken blitz (den innebygde eller en løs en? eller kanskje ringblitz?), og kommer ann på hva avstand fra objektet du har!

 

Forklar litt mer!!

 

da mener jeg innebygd blitz, den som er på kameraet.....og jeg tenker ikke på super makro bilder, siden innebygd blitz ikke vill fungere her, bare sånn at det er sagt:)

 

Da svarte jeg jo sånn halvveis på spørsmålet ditt.

Innebygget blits er no-no

Lenke til kommentar
hei

 

jeg har sittet og fundert litt på om man vill merke noe forksjell om man bruker blitz ved et makro bilde utendørs, under gode lysforhold?

 

Jeg har feks sett på tv(animal planet) at dyre fotografer bruker blitz under makro, selv om lysforholdene er gode, så da regner jeg med at det er en grunn til dette?

Kommer jo veldig ann på hvilken blitz (den innebygde eller en løs en? eller kanskje ringblitz?), og kommer ann på hva avstand fra objektet du har!

 

Forklar litt mer!!

 

Ingen fotografer med litt selvrespekt bruker pop-up blitsen på kameraet, så det er neppe sånn blits han mener.

 

 

hmm....det har jeg sett, men da er det kanskje snakk om en litt semi proff fotograf

 

 

men uansett, er det ikke slik at man bruker blitz uansett for å være sikker på at bildene blir skarpe og klare...feks å unngå skygger der man ikke ønsker å ha dem osv

 

Det skader vell ikke å bruke blitz i hvert fall, skulle jeg tro?

 

Må også spørre om det er mulig å "stole" på funksjonene som kameraet har: feks hvis jeg skal ta et makro bilde ute av et insekt(under litt dårlig lys forhold), burde jeg bruke "flower" funksjonen eller P med farge chrome og litt høyere ISO verdi

 

Jeg har også merket at hvis jeg bruker S ved makro, så bruker kamerat veldig stor blender, altså lave tall...hvis jeg skal ta super makro så stiller den seg på f2,8, som er det laveste på mitt megazoom kamera!

 

(er vell kanskje best at jeg prøver dette i praksis selv!?)

Lenke til kommentar
hei

 

jeg har sittet og fundert litt på om man vill merke noe forksjell om man bruker blitz ved et makro bilde utendørs, under gode lysforhold?

 

Jeg har feks sett på tv(animal planet) at dyre fotografer bruker blitz under makro, selv om lysforholdene er gode, så da regner jeg med at det er en grunn til dette?

Kommer jo veldig ann på hvilken blitz (den innebygde eller en løs en? eller kanskje ringblitz?), og kommer ann på hva avstand fra objektet du har!

 

Forklar litt mer!!

 

da mener jeg innebygd blitz, den som er på kameraet.....og jeg tenker ikke på super makro bilder, siden innebygd blitz ikke vill fungere her, bare sånn at det er sagt:)

 

Da svarte jeg jo sånn halvveis på spørsmålet ditt.

Innebygget blits er no-no

 

ok, da må du forklare?

 

hva forksjell gjør det om man bruker blitzen(hvis lys forholden er gode) eller ikke bruker den, ved makro?

 

Du mener at det ikke er noe vist å bruke den,uansett?

Lenke til kommentar
ok, da må du forklare?

 

hva forksjell gjør det om man bruker blitzen(hvis lys forholden er gode) eller ikke bruker den, ved makro?

 

Du mener at det ikke er noe vist å bruke den,uansett?

 

Den innebygde blitsen kunne jeg fint ha klart meg uten, jeg synes det er synd at man må helt opp på de dyreste husene før de har fjernet blitsen.

Det er nok av folk rundt på forumet som har skrevet gode og lange forklaringer til hvorfor en skikkelig blits er X ganger bedre enn den innebygde, så du får nesten søke deg rundt etter forklaringer, siden jeg er litt opptatt med en film akkuratt nå :)

 

Når det kommer til saken er det jo bare en smakssak, så prøv deg frem med blitsen og se om du blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Det skal være ganske lyst ute for at jeg skal slippe å bruke blits ved makrofotografering, da man gjerne må opp i blender på 16++ for å få en god nok dybdeskarphet, men jeg har prøvd litt med den innebygde blitsen og det blir på langt nær like bra som en off-hand SB600 styrt via CLS..

Men i krisesituasjoner er den bedre enn ingenting..

Lenke til kommentar
Jeg har også merket at hvis jeg bruker S ved makro, så bruker kamerat veldig stor blender, altså lave tall...hvis jeg skal ta super makro så stiller den seg på f2,8, som er det laveste på mitt megazoom kamera!

 

Det at kameraet stiller blender til f2,8 ved bruk av funksjonen "supermakro" kan være av praktiske årsaker, altså det er mulig det må til for å få nærgrensa ned til 1cm.

 

Hvis ikke skyldes dette at ved den lukkertiden du har valgt så må det f/2,8 (eller større) til for at bilde skal bli riktig eksponert. Mulighetene du da har for å få mindre blender er enten å øke ISO, eller og redusere lukkertiden. Alternativt øke lysmengden å motivet.

Lenke til kommentar

Blits er essensielt ved makrofotografering. Du vil naturligvis kunne fange noen motiver i sollys, men du kan ikke bruke liten blenderåpning, og sterk sollys sørger også for stygge skygger. Blitssystem og blitsoppsett til makrofotografering kan fort bli dyrt for at du skal få et bra resultat. Du kommer likevel langt med for eksempel en ekstern blits, papp og litt kreativitet, eller kanskje også en blitskabel. Du kommer ingen vei med kun intern blits, og fast montert ekstern blits pekende rett frem er også veldig lite brukbart.

 

Markofotografering er ikke så altfor lett!

Lenke til kommentar
Jeg har feks sett på tv(animal planet) at dyre fotografer bruker blitz under makro, selv om lysforholdene er gode, så da regner jeg med at det er en grunn til dette?

 

Du skal ikke ta alt du ser på tv for godfisk..

 

SÅ på discoverychannel her en dag, hvor det var noen minutters fra ett "proft" fotostudio, hvor modellen stod foran en hvit bakgrund, uten noen lys bortsett fra taklysene, og fotografen brukte internblitsen. Du så hvor dårlig belyst det var. Dette var da ett proftstudio. Bildene som kom etterpå var helt på trynet.. Til og med jeg kan ta å fikse bedre studio bilder enn det!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i at den innebygde blitsen er ubrukelig til alt, men til macro ville jeg ikke brukt den. Kommer du tett nok innpå vil den ikke ha noen innvirkning på motivet men antagelig kun lyse opp bakgrunnen som oftest ikke er ønskelig. 1 eller flere blitser du kan ta av kameraet og stille styrken uavhengig av hverandre er nok det beste, helst sammen med softbokser og/eller reflektorer.

 

Det trenger ikke være så dyrt. Selv har jeg noen ganger brukt en gammel manuell blits med hjemmelaget softboks og en optisk trigger til et par hundrelapper som blir trigget av den innebygde blitsen. Stiller man styrken på den innebygde blitsen ned en del gir ikke den mye lys på motivet. En reflektor kan du også lage selv. Poenget synes jeg er å belyse motivet godt nok men uten at man ser at blits er brukt. For meg som liker å jakte på insekter er nok ikke stativ det letteste å bruke.

 

Den innebygde synes jeg er helt greit å bruke på f.eks. motlysbilder men med å justere styrken ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...