sbstn Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 En av Norges mest velinformerte biljournalister, Jon Winding-Sørensen, forutsa prisoppgangen på diesel allerede i 2005: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=27322 Poenget var at en gitt mengde råolje inneholdt bare akkurat SÅ mye bensin. Selv om jeg etterhånden har oppdaget at dette er en sannhet med modifikasjoner - raffineriene kan bygges slik at de henter ut mer av det ene enn av det andre - så er det allikevel begrenset hvor mye bensin, eller diesel, man kan få ut av et fat av det svarte gullet. Det er ikke lenge siden jeg snakket med noen Shell-folk om dette, de ble bleke og snakket om milliarder av Euro som måtte investeres i dagens raffinerier. De ble bygget den gang etterspørselen etter diesel var meget begrenset. Jeg kom til å tenke på dette da Finansavisen intervjuet oljeanalytiker Øyvind Munthe-Kaas i Norwegain Oil Trading, som kunne fortelle om et skikkelig underskudd, og tilhørende prispress, på drivstoff for fly. Han forteller også at det ikke er så enkelt å øke produksjonen av dette stoffet fordi det vil gå ut over mengden av diesel som produseres. Samtidig detter det inn en melding fra Wood Mackenzie, et annet oljekonsulent-firma, som trekker opp spennende vyer for oss som ikke synes diesel er det morsomste som finnes. De viser til økningen i dieselbiler, ACEA antyder at halvparten av alle nye biler i Europa i år vil være dieseldrevet. For 15 år siden representerte denne nisjen 14 prosent. Dermed har vi hatt et dieselforbruk som har økt med 4 prosent hvert år, mens bensinforbruket har sunket med nesten 3 prosent p.a. Fra et forbruk på 200 millioner tonn diesel i år, vil vi trenge 250 millioner om ikke så veldig mange år. Den mengden finnes ikke, og for å få den frem må det bygges kanskje ti store cracking-anlegg som kan omforme den bensinen som stadig færre vil ha, til diesel og flydrivstoff. Halvparten bør være klar i løpet av de neste fem år, og her snakker vi store penger. Penger som blir hentet inn fra pumpeprisen slik at det ikke vil ta lang tid før diesel blir vesentlig dyrere enn bensin. Og det er altså nå i ferd med å skje. Grunnen er altså ganske enkel, før var diesel et overskuddsprodukt som alt for få brukte, derfor var diesel billig. Men fordi stadig flere kjøper dieselbil blir det dyrere og dyrere å framstille nok diesel til å dekke etterspørselen, og det fører til høyere dieselpris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå