Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Disk Boot Failure, Insert System Disk and Press Enter

Anbefalte innlegg

Bror min sliter litt, og jeg klør meg i hodet og skjønner ingenting.

Han hadde 2 IDE HD disker fra før, så fikk han en ny SATA disk han ville bruke som master og kjøre OS på.

Det vi gjorde var å sette inn denne disken, installere OS og alt fungerte fint.

Så ville han formatere den gamle disken der windows var før, Inne på windows xp fungerte det ikke å formattere disken (rart). Så jeg sa at vi kunne prøve noe alternativt, formattere via windows cden. noe som gikk helt fint. Unntatt at når vi startet pcen igjen, fikk vi:

"Disk Boot Failure, Insert System Disk and Press Enter".

Så dette skyldes nok at noen av de gamle diskene har feil jumper setting eller bios feil rekkefølge.

Men dette hjalp ikke, så jeg koblet ut strømmen til de to gamle IDE diskene, og lot kun Sata disken stå igjen, der xp er installert. Denne disken står på IDE CHANNEL 3 som MASTER. Igjen popper "Disk Boot Failure, Insert System Disk and Press Enter" opp.

Så han starter igjen windows xp install, og installer xp på nytt helt fint, kommer igjennom hele installasjonen smertefritt. Men når han igjen starter maskinen, popper meldingen opp igjen. Så står her og klør meg store hull i hodet. forstår ikke feilen.

Hjelp.

Endret av Airborne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde dere bare SATA disken i siste gang dere innstallerte?

Hvis så koblet dere til IDE diskene før dere bootet?

Når du innstallerer xp skrives mbr til den disken som står som boot uavhengig av hvilken disk

du innstallerer på. Hvis du så formaterer denne disken som sto som boot og setter den nye

disken som boot har ikke maskinen noe å boote windows fra.

Du kan prøve å sette SATA disken som boot, så starte fra windows CD-en og trykke repair under

oppstarten, da vil du komme inn i et Dos prompt. Her vil du få et valg om hvilken win innstallasjon du vil logge inn på,

Da vil nok valg nr. en være disken som står som første disk tror jeg... Her skriver du fixboot enter fixmbr enter.

Så restarte. Hvis dette ikke fungerer må du nok reinnstallere igjen.

Edit: ble litt rotete dette. koble fra alle diskene utenom SATA disken og kjør repair du.

Endret av hello(win)
Lenke til kommentar
Hadde dere bare SATA disken i siste gang dere innstallerte?

Hvis så koblet dere til IDE diskene før dere bootet?

Når du innstallerer xp skrives mbr til den disken som står som boot uavhengig av hvilken disk

du innstallerer på. Hvis du så formaterer denne disken som sto som boot og setter den nye

disken som boot har ikke maskinen noe å boote windows fra.

Du kan prøve å sette SATA disken som boot, så starte fra windows CD-en og trykke repair under

oppstarten, da vil du komme inn i et Dos prompt. Her vil du få et valg om hvilken win innstallasjon du vil logge inn på,

Da vil nok valg nr. en være disken som står som første disk tror jeg... Her skriver du fixboot enter fixmbr enter.

Så restarte. Hvis dette ikke fungerer må du nok reinnstallere igjen.

Edit: ble litt rotete dette. koble fra alle diskene utenom SATA disken og kjør repair du.

dessverre fungerte ikke dette.

Har nå de andre diskene utkoblet, disse var også utkoblet da vi reinstallerte etter at problemet oppstod. Disse er heller ikke tilkoblet enda.

Lenke til kommentar
Fant en fin link her som lister opp mulige årsaker og løsninger på dette problemet.

Edit: korrupsjon på xp CD-en ligner kanskje litt i dette tilfellet. Er den skadet?

takk for hjelpen så langt. må ta dette i morgen. jobben kaller om noen timer.

Lenke til kommentar
...Inne på windows xp fungerte det ikke å formattere disken (rart). ...

Det er jo en grunn til at det ikke gikk. Windows bruker den disken, der er filene som trengs for å boote.

Det er en klassisk tabbe å installere Windows på ny disk uten å koble vekk den gamle disken. Da blir man avhengig av begge diskene. Den nye disken får en utvidet partisjon, og kan ikke boote. Du må slette denne partisjonen og lage en ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...