Gå til innhold

Råd om stillegående server

Anbefalte innlegg

r en server som dessverre må stå i kontorlandskap og vil derfor gjerne bygge/kjøpe en som er relativt stillegående.

Noen som har erfaringer her?

Helst ønsker jeg å kjøpe en som er ferdig bygget, men det virker ikke helt som om noen har fokus på stillegående servere.

Jeg trenger en relativt kraftig server som er i stand til som fint greier og kjøre flere virtuelle instanser.

Serveren skal serve en liten bedrift (softwareutvikling) og skal benyttes som filserver/domaincontroller, + SQL Server og Oracle i virtuelle instanser for testsystemer og

Team Foundation Server.

Tenker meg følgende "byggeklosser"

- Intel Quad Core2 eller Quad Xenon med minimum 2.6 Ghz

- 12-16Gb RAM

- 4-6 disker i RAID (Litt usikker på om hvilken redundant RAID versjon jeg skal kjøre her og hva slags disker)

- Helt normalt skjermkort men som klarer grei oppløsning (skal vel stort sett fjernstyre denne maskinen)

- Så stillegående som mulig (Er vannkjøling e.l. noe poeng her eller er det andre ting som kan gjøre dette)

Noen som har et forslag til hva jeg bør kjøpe/bygge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har du noe budsjett ?

Mtt beste tips er på en eller annen måte få bygget serveren inn (i et skap/rack med lydisolering). Husk på at den trives best om den står avkjølt...

Lenke til kommentar
Har du noe budsjett ?

Mtt beste tips er på en eller annen måte få bygget serveren inn (i et skap/rack med lydisolering). Husk på at den trives best om den står avkjølt...

Vel, betaler det en slik maskin burde koste. Det viktigste er at den er stillegående. 20-30 tusen burde man vel komme et stykke med.

Lenke til kommentar

Slik du beskriver det, er det at serveren er tilgjengelig som er det viktigste. Og det betyr driftssikkerhet og redundans. Det er sjelden forenlig med å være støysvakt. Trust me.

Når du skal legge alle eggene i én kurv - ved å virtualisere - er det aller viktigste at serveren har redundant strømforsyning, RAID (helst RAID1), 2 ethernet-porter (for redundans og lastbalansering), ECC-minne og et godt backup-regime.

Hvis du skal ha mange virtuelle servere på selve "jernet" bør du også ha en del RAM og husk at et 32-bits host-OS kun støtter ca 3,5 GB RAM. Hva skal du kjøre som host-OS? Og hva skal du kjøre som virtualiseringsplattform? VMWare Server?

OG for guds skyld: ikke TENK på vannkjøling i en server.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...