Gå til innhold

Har jobbet 10 måneder i bedrift, kan jeg da jobbe istedet for å ta sommerferie?

Anbefalte innlegg

Den 22/08-07 begynte jeg som lærling i en bedrift, noe som vil si at jeg nesten ikke blir å få utbetalt noe som helst i feriepenger denne sommeren. Siden jeg heller ikke får stipend i sommer har jeg heller lyst å jobbe. Jeg spurte min arbeidsgiver om jeg kan droppe ferien og heller ansettes som ekstrahjelp i sommer (slik at jeg får bedre lønn). For han er det greit, men han er usikker på om han bryter reglene hvis han gjør dette, mtp lovpålagt ferie o.l.

Er det noen her med litt peiling på dette? Finnes det ting som gjør meg pliktig til å ta ferie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den 22/08-07 begynte jeg som lærling i en bedrift, noe som vil si at jeg nesten ikke blir å få utbetalt noe som helst i feriepenger denne sommeren. Siden jeg heller ikke får stipend i sommer har jeg heller lyst å jobbe. Jeg spurte min arbeidsgiver om jeg kan droppe ferien og heller ansettes som ekstrahjelp i sommer (slik at jeg får bedre lønn). For han er det greit, men han er usikker på om han bryter reglene hvis han gjør dette, mtp lovpålagt ferie o.l.

Er det noen her med litt peiling på dette? Finnes det ting som gjør meg pliktig til å ta ferie?

her kan du finne det ut ser du.

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28188

Lenke til kommentar

Må man ta ferie?

Ja. Ferieloven er gitt for å sikre at arbeidstakerne virkelig får ferie, og arbeidsgiver plikter å sørge for at så skjer. Men retten til ferie er samtidig en plikt for arbeidstaker til å gjennomføre den ferien.

Unntaket er dersom en arbeidstaker ikke har opptjent tilstrekkelig med feriepenger, slik at feriepengene ikke dekker bortfallet av lønn under fraværet. I slike tilfeller kan man la være å ta ferie, med mindre man jobber i en virksomhet hvor driften innstilles i forbindelse med ferieavviklingen (fellesferie). Da må ferien avvikles uansett.

Tror svaret ligger her. Siden jeg ikke har opptjent særlig med feriepenger, vil det si at jeg faktisk kan jobbe i sommer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...