Maverick2000 Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Jeg trodde det var skjermkortet som har vært grunnen til problemet, men nå er jeg sannelig ikke sikker lengre... Fint med litt input fra dere.. Har slitt veldig med at maskinen fryser, og må startes på nytt. Se bilde under for et eksempel. Har litt i hendelsesregistrene og alt mulig for å se etter hvor problemet ligger hen, og finner egentlig ikke en fasit, bortsett fra en gang nylig da skjermen frøs til, men bildet ikke ble så forstyrret som ellers. Da så jeg en feilmelding som gjaldt skjermkortet. Dette er imidlertid den eneste gangen jeg har sett en feilmelding som gikk på skjermkortet. XP'en frøs enda en gang nå nettopp, og jeg tastet i vei for å se om noe kunne hjelpe. Da så jeg at ikke engang tastaturet reagerte; trykket jeg på num-, scroll- eller caps lock, ville ikke lyset på tastaturet aktiveres. Intuitivt skulle ikke skjermkortet kunne berøre så mye i systemet mitt? PC-en frøs også for et par dager siden, men da klarte den å hente seg inn igjen, uvisst av hvilken grunn.. Noen små forstyrrelser på skjermbildet var det jo, men i det store og det hele så resten av skjermbildet fint, og ingen applikasjoner frøs til.. Sliter også med at PC-en ikke vil skru seg av når jeg avslutter. Har en mistanke om at dette henger sammen med overnevnte problem... Jeg reformaterte og installerte XP på nytt for en måned siden, og i starten fikk jeg ikke frysingen, og PC-en avsluttet som før. Så kom de første tilfrysningene igjen, og ville ikke avslutte normalt igjen. Mulig det er en tilfeldighet, men allikevel... Tanker på dette tullet er høyest velkomment. Endret 17. mars 2008 av Maverick2000 Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Feilsøk med Driver Verifier på Skjermkortdriverne. Lenke til kommentar
Maverick2000 Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Takk! Skal se litt på det, kommer tilbake med resultat av problemløsningen. Lenke til kommentar
Maverick2000 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg har satt opp som beskrevet i tråden din ved verifier. Har satt den til å monitorere et par skjermkortdrivere. Imidlertid ser jeg ingenting av den blåskjermen som det står skrevet om i tråden din. Skjermbildet blir enten som i bildet lagt ved her, og går i svart av og til... Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Sjekk om den lagrer en blåskjerm i Minidump mappen allikavel om skjermbildet er forvrengt kan du jo ikke se den skikkelig. Lagrer den ingen kræsjdump betyr det at problemet ikke ligger i driveren til skjermkortet og mest sannsynligvis er relatert til maskinvaren. Lenke til kommentar
Maverick2000 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Takk for hjelpen så langt. Slikt er ikke min sterkeste side, så jeg trenger all den hjelp jeg kan få. Jeg fant Minidump-mappen, og der er det en fil. Den ble sist opprettet og sist endret 7. februar (men den ble, til forvirring, opprettet etter at den sist ble endret!)... Mulig dette var på den dagen jeg formaterte og la inn XP på nytt.. Jeg installerte en Windows Debugger, og dro filen fra Minidump over i Debugger-programmet, og fikk meldingen som vist under: Microsoft (R) Windows Debugger Version 6.8.0004.0 X86 Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved. Loading Dump File [C:\WINDOWS\Minidump\Mini020708-01.dmp] Mini Kernel Dump File: Only registers and stack trace are available Symbol search path is: *** Invalid *** **************************************************************************** * Symbol loading may be unreliable without a symbol search path. * * Use .symfix to have the debugger choose a symbol path. * * After setting your symbol path, use .reload to refresh symbol locations. * **************************************************************************** Executable search path is: ********************************************************************* * Symbols can not be loaded because symbol path is not initialized. * * * * The Symbol Path can be set by: * * using the _NT_SYMBOL_PATH environment variable. * * using the -y <symbol_path> argument when starting the debugger. * * using .sympath and .sympath+ * ********************************************************************* Unable to load image ntoskrnl.exe, Win32 error 0n2 *** WARNING: Unable to verify timestamp for ntoskrnl.exe *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for ntoskrnl.exe Windows XP Kernel Version 2600 (Service Pack 2) UP Free x86 compatible Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS Personal Kernel base = 0x804d7000 PsLoadedModuleList = 0x8055a620 Debug session time: Thu Feb 7 20:23:26.343 2008 (GMT+2) System Uptime: 0 days 12:56:51.917 ********************************************************************* * Symbols can not be loaded because symbol path is not initialized. * * * * The Symbol Path can be set by: * * using the _NT_SYMBOL_PATH environment variable. * * using the -y <symbol_path> argument when starting the debugger. * * using .sympath and .sympath+ * ********************************************************************* Unable to load image ntoskrnl.exe, Win32 error 0n2 *** WARNING: Unable to verify timestamp for ntoskrnl.exe *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for ntoskrnl.exe Loading Kernel Symbols .......................................................................................... ........................... Loading User Symbols Mini Kernel Dump does not contain unloaded driver list Unable to load image nv4_disp.dll, Win32 error 0n2 *** WARNING: Unable to verify timestamp for nv4_disp.dll *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for nv4_disp.dll ******************************************************************************* * * * Bugcheck Analysis * * * ******************************************************************************* Use !analyze -v to get detailed debugging information. BugCheck EA, {82cd3270, 82f5a858, 82d68cd8, 1} *** WARNING: Unable to verify timestamp for mssmbios.sys *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for mssmbios.sys ***** Kernel symbols are WRONG. Please fix symbols to do analysis. *** WARNING: Unable to verify timestamp for win32k.sys *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for win32k.sys ********************************************************************* * Symbols can not be loaded because symbol path is not initialized. * * * * The Symbol Path can be set by: * * using the _NT_SYMBOL_PATH environment variable. * * using the -y <symbol_path> argument when starting the debugger. * * using .sympath and .sympath+ * ********************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ********************************************************************* * Symbols can not be loaded because symbol path is not initialized. * * * * The Symbol Path can be set by: * * using the _NT_SYMBOL_PATH environment variable. * * using the -y <symbol_path> argument when starting the debugger. * * using .sympath and .sympath+ * ********************************************************************* ********************************************************************* * Symbols can not be loaded because symbol path is not initialized. * * * * The Symbol Path can be set by: * * using the _NT_SYMBOL_PATH environment variable. * * using the -y <symbol_path> argument when starting the debugger. * * using .sympath and .sympath+ * ********************************************************************* Probably caused by : nv4_disp.dll ( nv4_disp+48b1 ) Followup: MachineOwner --------- NV4 er nVidia-driver.. Hva får du ut av dette? Er det skjermkortet som skaper trøbbelet for meg, eller må jeg feilsøke videre? Edit: å ja, Fender er gode saker. Har en Strat selv. Endret 4. april 2008 av Maverick2000 Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Du må konfigure en Symbol-bane først og deretter skrive inn !analyze -v i kommandofeltet. Se her for nærmere forklaring. Fender'e er naturligvis fantastiske gitarer, har en Eric Clapton signatur modell...virkelig flott lyd Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg hadde noen lignende feilmeldinger tidligere i uken. Etter mye feilsøking, viste det seg at det var den ene 2gb minnebrikken som var gåen. Dersom du ikke kommer noen vei med skjermkortet, så sjekk minnet (memtest86). Lenke til kommentar
Maverick2000 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Du må konfigure en Symbol-bane først og deretter skrive inn !analyze -v i kommandofeltet.Se her for nærmere forklaring. Fender'e er naturligvis fantastiske gitarer, har en Eric Clapton signatur modell...virkelig flott lyd Såpass ja! Ja tviler ikke på de har finfin lyd! Selv har jeg en Stratocaster Lite Ash med Seymour Duncan mikrofoner. Er vel ikke en ordentlig Fender (Korea..), men den låter fint nok lell! Her er resultatet etter analysen: Microsoft (R) Windows Debugger Version 6.8.0004.0 X86 Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved. Loading Dump File [C:\WINDOWS\Minidump\Mini020708-01.dmp] Mini Kernel Dump File: Only registers and stack trace are available Symbol search path is: srv*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/downloads/symbols Executable search path is: Windows XP Kernel Version 2600 (Service Pack 2) UP Free x86 compatible Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS Personal Built by: 2600.xpsp_sp2_gdr.070227-2254 Kernel base = 0x804d7000 PsLoadedModuleList = 0x8055a620 Debug session time: Thu Feb 7 20:23:26.343 2008 (GMT+2) System Uptime: 0 days 12:56:51.917 Loading Kernel Symbols .......................................................................................... ........................... Loading User Symbols Mini Kernel Dump does not contain unloaded driver list Unable to load image nv4_disp.dll, Win32 error 0n2 *** WARNING: Unable to verify timestamp for nv4_disp.dll *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for nv4_disp.dll ******************************************************************************* * * * Bugcheck Analysis * * * ******************************************************************************* Use !analyze -v to get detailed debugging information. BugCheck EA, {82cd3270, 82f5a858, 82d68cd8, 1} Probably caused by : nv4_disp.dll ( nv4_disp+48b1 ) Followup: MachineOwner --------- kd> !analyze -v ******************************************************************************* * * * Bugcheck Analysis * * * ******************************************************************************* THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER (ea) The device driver is spinning in an infinite loop, most likely waiting for hardware to become idle. This usually indicates problem with the hardware itself or with the device driver programming the hardware incorrectly. If the kernel debugger is connected and running when watchdog detects a timeout condition then DbgBreakPoint() will be called instead of KeBugCheckEx() and detailed message including bugcheck arguments will be printed to the debugger. This way we can identify an offending thread, set breakpoints in it, and hit go to return to the spinning code to debug it further. Because KeBugCheckEx() is not called the .bugcheck directive will not return bugcheck information in this case. The arguments are already printed out to the kernel debugger. You can also retrieve them from a global variable via "dd watchdog!g_WdBugCheckData l5" (use dq on NT64). On MP machines (OS builds <= 3790) it is possible to hit a timeout when the spinning thread is interrupted by hardware interrupt and ISR or DPC routine is running at the time of the bugcheck (this is because the timeout's work item can be delivered and handled on the second CPU and the same time). If this is the case you will have to look deeper at the offending thread's stack (e.g. using dds) to determine spinning code which caused the timeout to occur. Arguments: Arg1: 82cd3270, Pointer to a stuck thread object. Do .thread then kb on it to find the hung location. Arg2: 82f5a858, Pointer to a DEFERRED_WATCHDOG object. Arg3: 82d68cd8, Pointer to offending driver name. Arg4: 00000001, Number of times this error occurred. If a debugger is attached, this error is not always fatal -- see DESCRIPTION below. On the blue screen, this will always equal 1. Debugging Details: ------------------ FAULTING_THREAD: 82cd3270 DEFAULT_BUCKET_ID: GRAPHICS_DRIVER_FAULT CUSTOMER_CRASH_COUNT: 1 BUGCHECK_STR: 0xEA PROCESS_NAME: MediaMonkey.exe LAST_CONTROL_TRANSFER: from bf01324c to bf0168b1 STACK_TEXT: WARNING: Stack unwind information not available. Following frames may be wrong. f70592c4 bf01324c e177b010 00000001 00000009 nv4_disp+0x48b1 f7059658 bf014355 e164c810 e5b95018 00000000 nv4_disp+0x124c f70599fc bf034983 e164c810 e5b95018 00000000 nv4_disp+0x2355 f7059a28 bf805d0a e164c810 e5b95018 00000000 nv4_disp+0x22983 f7059a74 bf839f31 e164c810 e5b95018 00000000 win32k!WatchdogDrvCopyBits+0x53 f7059c9c bf80a4ef e164c810 00000000 00000000 win32k!EngCopyBits+0xcb f7059d30 804de7ec e164c800 e1065008 e1406578 win32k!NtGdiBitBlt+0x51c f7059d30 7c90eb94 e164c800 e1065008 e1406578 nt!KiFastCallEntry+0xf8 0012fb7c 00000000 00000000 00000000 00000000 0x7c90eb94 STACK_COMMAND: .thread 0xffffffff82cd3270; kb FOLLOWUP_IP: nv4_disp+48b1 bf0168b1 6639500e cmp word ptr [eax+0Eh],dx SYMBOL_STACK_INDEX: 0 SYMBOL_NAME: nv4_disp+48b1 FOLLOWUP_NAME: MachineOwner MODULE_NAME: nv4_disp IMAGE_NAME: nv4_disp.dll DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 3c8a5644 FAILURE_BUCKET_ID: 0xEA_IMAGE_nv4_disp.dll_DATE_2002_03_09 BUCKET_ID: 0xEA_IMAGE_nv4_disp.dll_DATE_2002_03_09 Followup: MachineOwner --------- Jeg vet jo ikke helt hva jeg skal se etter... Ser at den nevner en prosess MediaMonkey (musikkprogram jeg lar stå på hele tiden), men den nevner jo også grafikkdrivere.. Og bare én "customer crash count".. Har hatt en del flere krasj en det, men.. Jeg hadde noen lignende feilmeldinger tidligere i uken. Etter mye feilsøking, viste det seg at det var den ene 2gb minnebrikken som var gåen. Dersom du ikke kommer noen vei med skjermkortet, så sjekk minnet (memtest86). Hm, jau, skal ha det i bakhodet. Takktakk. Endret 4. april 2008 av Maverick2000 Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Se så...Driveren står og "spinner" i en uendelig løkke noe som vil få maskinen til å fryse og bli utilgjengelig...hva søren er mediamonkey.exe forresten? Lenke til kommentar
Maverick2000 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Men det er grafikkdriveren som er problemet altså? MediaMonkey er et program for avspilling av musikk. Liker den bedre enn Winamp.. Men er det den som trigger alt tullet? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ikke nødvendigvis...det var bare det programmet som kjørte i det feilen inntraff---men som analysen sier er feilen enten i grafikkortdriveren eller i grafikkortet. Kan DATE_2002_03_09 stemme? Det hørtes vertfall veldig gammelt ut...eller har du oppdatert driveren siden det? Lenke til kommentar
Maverick2000 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Hm, jeg trodde kanskje jeg hadde oppdatert driverne etter forrige nyinstallering av XP... Det er et relativt gammelt skjermkort, så det kan jo hende den stemmer (Geforce4 TI4200).. Men kortet har jo funket så fint som bare det i alle de årene.. Det er først det siste året at jeg har sett dette.. Snodig.. Edit: jeg søkte etter nv4_disp i C: stasjonen, og så bl.a. et resultat som stemmer med datoen.. Den finnes på C:\WINDOWS\system32\ReinstallBackups004\DriverFiles Skjønner ikke helt hvorfor den skal lefle med en backup fil.. Endret 4. april 2008 av Maverick2000 Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Vel kan du sjekke datoen på nv4_disp.dll---når den sist ble oppdatert? Den backupdriveren bør ikke ha noen innvirkning på problemet---Windows tar bare backup av gamle drivere for at du kan rulle tilbake til eldre drivere om du vil. Siden denne feilmeldingen er gammel behøver den ikke å være relatert til problemet---men det virker jo som en veldig sannsynlig årsak da siden en driver som "spinner" i uendelighet vil få maskinen til å fryse uten mulighet for å kunne bruke maskinen---og det virker jo som om det er det som skjer her da---når skjermkortdriveren fryser vil jo også skjermbildet kunne bli forvrengt i samme slengen. Også siden du kjører bare en enkeltprosessor kan jeg liksom ikke komme på noe annen sannsynlig løsning en at det enten er skjermkortet eller driveren. Endret 4. april 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
Maverick2000 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Skjønner.. Hm, skal vi se.. nv4_disp.dll-fila ble opprettet 15. februar '08, endret 9. mars '02 og lastet 15. februar '08.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Siste bios? PnP OS satt til Yes i Bios? Integrert VGA? Nøyaktig maskinvare? Endret 4. april 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Er det den skjermkortet bruker nå? endret 9. mars '02 hørtes fryktelig gammelt ut da! Den bør ligge i c:\windows\system32 eller c:\windows\system32\drivers mappen om den er aktiv. Lenke til kommentar
Maverick2000 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Siste bios? PnP OS satt til Yes i Bios?Integrert VGA? Nøyaktig maskinvare? Oi. Hm.. Siste BIOS veit jeg neimen ikke, men den er veldig gammel. Har ikke oppdatert den siden formateringen, som jeg kan huske i alle fall. PNP OS satt til yes nå, men ikke før. Er integrert VGA, men den skulle være avslått. Skjermkortet er NVIDIA GeForce4 Ti 4200.. Hovedkortet er et gammelt MSI-kort.. Husker ikke helt hva det er i farten, kan finne det om det er relevant.. Er det den skjermkortet bruker nå? endret 9. mars '02 hørtes fryktelig gammelt ut da!Den bør ligge i c:\windows\system32 eller c:\windows\system32\drivers mappen om den er aktiv. I systemet mitt er det hele tre nv4_disp.dll-filer, hvorav en er å finne i system32, så den bør være god den. Den er sist endret 22. okt. '06, så jeg burde kanskje oppdatere den også.. Lenke til kommentar
Maverick2000 Skrevet 20. april 2008 Forfatter Del Skrevet 20. april 2008 Jeg kan jo komme tilbake med en oppdatering, så kan denne tråden bli enda litt mer nyttig for andre som kikker innom og lurer på det samme.. Jeg byttet ut det gamle skjermkortet, og systemet som frøs på "tilfeldige" tidspunkt er nå historie. Svært tilfredsstillende. Men PC-en ville fortsatt ikke skru seg av ordentlig. Dette ble løst ved å bruke USB-adapter for PS/2-porten, istedetfor å plugge musa rett i USB'en. Pussig, men nå er maskinen oppe og går uten nevneverdige problemer. Takker for all hjelp jeg har hatt her! Setter pris på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå