Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sikkerhetsmodus starter ikke etter virus.

Anbefalte innlegg

Etter manuell sletting av et msn virus som lagra seg som "(emailadressa)-picture(tilfeldig tosifra tall).com" og sendte ut meldinga "Your photos are published on this site :S" til alle kontaktene er det umuligt å logge inn eller starte sikkerhetsmodus på PCen.

Det som skjer om man prøver å logge inn er at man nesten momentant blir send tilbake til logginscreen. Også sikkerhetsmodus blir bare avvist.

Skal prøve å feilsøke i morgen og jeg håper det bare er noe register tull som må fjernes. Men begynnte å bli usikker når den ikke vil starte sikkerhetsmodus heller siden jeg ikke tror den kjører run greiene som jeg håpet det ville være. Problemet ligger og litt i at jeg er i bergen og hun i finnmark så feilsøkinga skjer via henne på telefon. Så jeg må nesten vite hva jeg skal.

Spørsmålet mitt blir jo da om noen aner hva som kan nekte maskina å starte sikkerhetsmodus. Fila som ble sletta så jo ikke akuratt ut som en systemfil og andre har raportert at lignende filer har vert virus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du er sikker på at det er ingen systemdrivere og at ingen av windows egne systemfiler er affektert så kan du godt prøve å kopiere tilbake et gammel register fra et recovery point med recovery console.

Jeg vet ikke noe om andre filer er affektert. Det eneste jeg fikk med meg var at det kom tilbake når antivirus prøvde å fjerne den. Så jeg søkte litt rundt og fant et virus med lignende oppførsel. Søkte på hardiskene etter navnet (*picture*com*) og fant ei fil som jeg sletta manuelt. Ved neste reboot nekta maskina å logge inn.

Å kopiere tilbake et gammelt register høres ut som en god ide. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Husker du hvem fil du sletta?

Da kan du legge den inn igjen.

Kopier register er en løsning du kan prøve.

Det er enkleste da er om du har en live os cd(bart`s eller erd commander)

Du kan ta det fra recovery console.

Lagd en guide for for det før.

------------------------------

Fra recovery console

Gi nytt navn.

ren c:\windows\system32\config\software *.old

ren c:\windows\system32\config\system *.old

Folder "system volume information"

Få tilgang til filer.

cd\system volume information

cd _restore*

Dir

Velg folder(kan være mange blir lagd gjenoppretting punkt)

Kopiere.

copy _REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE c:\windows\system32\config\sofware

copy _REGISTRY_MACHINE_SYSTEM c:\windows\system32\config\system

------------------------------------

Med en live os cd kan du gjøre det samme,bare mye enklere du

kopiere og limer inn forander navn.

Erd-commander har alltid vært min favoritt.

Neste gang du får noe virus surr er det bedre at du poster HijackThis

logg i Programvare->Antivirusprogrammer og datasikkerhet

Så får du hjelp til fjerning.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Husker du hvem fil du sletta?

Da kan du legge den inn igjen.

Jeg vet ikke hvor den lå. Jeg bare forklarte henne hva hun skulle gjøre over msn og telefon.

Fila het det samme som begynnelsen av epostadressa hennes og picture05.com. Men uten å vite nøyaktig hvilke mappe den lå i er jeg vel like langt. Mener å huske at det var under documents and settings en plass :(

Takk for fin guide på bruk av recovery console :) Får nok bruk for den i morgen kan jeg tenke meg.

Begynner å tro at det er stom ormen hun har fått. Så om recovery ikke funker skal jeg lete etter filer den vanligvis legger til. Og om jeg finner den er jeg jo på god vei til å få fiksa ting.

Hadde egentlig tenkt å få henne til å installere hijackthis og sende logg, men etter et par google søk var jeg ganske sikker på hvilke fil som gjor dette og ba henne i stedet søke på den og når hun fant den gikk jeg ut ifra at det var alt.

Takk igjenn for guiden. Begynner å få troa på at jeg klarer å ordne dette i morgen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...