odderling Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 De sier at 1 bilde sier 1000 ord så... Dette skjer bare når jeg holder på med 3d applikasjoner. Driverne er oppdatert og er innstalert skikkelig, kan det hende at det har noe å si at jeg har dual screen? Om det kan vere relatert vet jeg ikke men om jeg prøver å starte PC-en med to RAM brikker så vil den ikke laste POST og det skjer ikke noe og jeg får ikke bilde. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Du ser den lagrern Minidump fil der. Denne kan åpnes i Windbg og feilsøkes. Lenke til kommentar
odderling Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 ja det kan jeg se men den blir ikke lagret i C:\windows\Minidump. Den blir lagret i mine dokumenter i BF2 (Det jeg spillte da det hendte) mappen og så i mappen som heter dmp og der er det ikke mindre enn 49 dump filer og om jeg prøver å åpne en av de med Windbg så kommer det opp: Microsoft (R) Windows Debugger Version 6.8.0004.0 X86 Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved. Loading Dump File [C:\Documents and Settings\Odd Erling\Mine dokumenter\Battlefield 2\dmp\bf2_v1.1.2965-797.0_2008-03-16_10.17.21.dmp] User Mini Dump File: Only registers, stack and portions of memory are available Comment: 'Battlefield2 MiniDump. Address: 0D04C6F6 (In Windbg type: .ecxr) ASSERT INFORMATION: [...] [EOF]' Symbol search path is: srv*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/downloads/symbols Executable search path is: srv*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/downloads/symbols Windows XP Version 2600 (Service Pack 2) MP (4 procs) Free x86 compatible Product: WinNt, suite: SingleUserTS Debug session time: Sun Mar 16 10:17:21.000 2008 (GMT+1) System Uptime: not available Process Uptime: 0 days 0:22:12.000 ................................................................................... This dump file has an exception of interest stored in it. The stored exception information can be accessed via .ecxr. (524.fb4): Access violation - code c0000005 (first/second chance not available) eax=00000001 ebx=00000000 ecx=00000000 edx=08ab0024 esi=000003b4 edi=00000000 eip=7c90eb94 esp=0012f7d4 ebp=0012f838 iopl=0 nv up ei pl zr na pe nc cs=001b ss=0023 ds=0023 es=0023 fs=003b gs=0000 efl=00200246 ntdll!KiFastSystemCallRet: 7c90eb94 c3 ret 0:000> !analyze -v ******************************************************************************* * * * Exception Analysis * * * ******************************************************************************* *** WARNING: Unable to verify checksum for BF2.exe *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for BF2.exe ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: kernel32!pNlsUserInfo *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: kernel32!pNlsUserInfo *** *** *** ************************************************************************* FAULTING_IP: AIDLL!deinitDll+982e6 0d04c6f6 8b4e28 mov ecx,dword ptr [esi+28h] EXCEPTION_RECORD: ffffffff -- (.exr 0xffffffffffffffff) ExceptionAddress: 0d04c6f6 (AIDLL!deinitDll+0x000982e6) ExceptionCode: c0000005 (Access violation) ExceptionFlags: 00000000 NumberParameters: 2 Parameter[0]: 00000000 Parameter[1]: 00000028 Attempt to read from address 00000028 DEFAULT_BUCKET_ID: NULL_POINTER_READ PROCESS_NAME: BF2.exe ERROR_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005 - Instruksjonen i "0x%08lx" refererte til adresse "0x%08lx". Minnet kunne ikke v re "%s". READ_ADDRESS: 00000028 NTGLOBALFLAG: 0 LAST_CONTROL_TRANSFER: from 0d068593 to 0d04c6f6 STACK_TEXT: WARNING: Stack unwind information not available. Following frames may be wrong. 0012fc7c 0d068593 00000001 00000002 c133777b AIDLL!deinitDll+0x982e6 0012fca4 0d069ab0 00000002 10b9f64c 00000000 AIDLL!deinitDll+0xb4183 0012fce8 0d0813a4 40000000 405c8444 10b9f31c AIDLL!deinitDll+0xb56a0 0012fd08 0d0302d6 40000000 405c8444 08f180cc AIDLL!deinitDll+0xccf94 0012fd1c 0cfed586 40000000 405c8444 0327209c AIDLL!deinitDll+0x7bec6 0012fd50 0cf9108b 004b7b1f 20000000 3fa11111 AIDLL!deinitDll+0x39176 0012fdb4 7c3a4ec3 00000000 0000000b 014623a0 AIDLL+0x108b 0012fdc8 7c3b2c75 01511020 00478e54 0012fe1c msvcp71!std::basic_string<char,std::char_traits<char>,std::allocator<char> >::compare+0x21 0012fdf0 7c3a1ce3 00000000 ffffffff 7c3a1e96 msvcp71!std::operator<<char,std::char_traits<char>,std::allocator<char> >+0xd 0012fedc 7c910970 014529a8 00400000 00000000 msvcp71!std::basic_string<char,std::char_traits<char>,std::allocator<char> >::_Tidy+0x45 0012ffc0 7c816fd7 00310036 00340039 7ffdf000 ntdll!RtlReleasePebLock+0xf 0012fd8c 0040d003 00000000 3d088889 00142367 kernel32!BaseProcessStart+0x23 0012fedc 7c910970 014529a8 00400000 00000000 BF2+0xd003 0012ffc0 7c816fd7 00310036 00340039 7ffdf000 ntdll!RtlReleasePebLock+0xf 0012fec0 00402b9d 00400000 00000000 00142367 kernel32!BaseProcessStart+0x23 0012ffc0 7c816fd7 00310036 00340039 7ffdf000 BF2+0x2b9d 0012ff18 00829c2d 00400000 00000000 00142367 kernel32!BaseProcessStart+0x23 0012ffc0 7c816fd7 00310036 00340039 7ffdf000 BF2+0x429c2d 0012fff0 00000000 00ac406e 00000000 00000000 kernel32!BaseProcessStart+0x23 STACK_COMMAND: ~0s; .ecxr; kb FAULTING_THREAD: 00000fb4 PRIMARY_PROBLEM_CLASS: NULL_POINTER_READ BUGCHECK_STR: APPLICATION_FAULT_NULL_POINTER_READ FOLLOWUP_IP: AIDLL!deinitDll+982e6 0d04c6f6 8b4e28 mov ecx,dword ptr [esi+28h] SYMBOL_STACK_INDEX: 0 SYMBOL_NAME: AIDLL!deinitDll+982e6 FOLLOWUP_NAME: MachineOwner MODULE_NAME: AIDLL IMAGE_NAME: AIDLL.dll DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 4519928b FAILURE_BUCKET_ID: AIDLL.dll!deinitDll_c0000005_NULL_POINTER_READ BUCKET_ID: APPLICATION_FAULT_NULL_POINTER_READ_AIDLL!deinitDll+982e6 Followup: MachineOwner --------- Så finner du noe spennende her Fenderebest? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 hva søren er AIDLL.dll egentlig? Hvor ligger denne filen? Det kan virke som den går tom for minne. eax=00000001 ebx=00000000 ecx=00000000 edx=08ab0024 esi=000003b4 edi=00000000 eip=7c90eb94 esp=0012f7d4 ebp=0012f838 iopl=0 Som du ser på registerene er de blitt nullet ut. Lenke til kommentar
odderling Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 som jeg skrv lengre oppe så vet jeg ikke om det er relatert men jeg kjører bare med 1 gig RAM for tiden så kan det hjelpe siden det ser ut som den går tom for minne.. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Prøv å finn ut hva denne AIDLL.dll filen "tilhører" eller er for noe. Jeg prøvde å google navnet men fant egentlig ikke noe definitivt. Process Explorer kan gjøre det enlklere å søke seg frem til filen. Når applikasjoner går tom for minne er det som oftest pga en programmeringsfeil der de allokerer minne men glemmer å deallokere det igjen. En såkalt "Minnelekasje" Lenke til kommentar
odderling Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Men er process explorer et program innenfor windows som jeg kan kjøre via WIN + R? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Nei dette er et gratis program som du kan laste ned fra Windows Sysinternals. Dette er på mange måter bedre enn Taskmgr. Og har en funksjon hvor du kan søke etter .dll filer. Bare kjør Process Explorer. Skriv in Aidll.dll i find vinduet (CTRL+F) og se om den har noen beskrivelse og hvilken prosess den tilhører. Endret 17. mars 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
odderling Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Når jeg søker på "Aidll.dll" eller "Aidll" så kommer det ikke opp noe som helst! Så hva FA*N?! kan prøve å gjøre det etter skjermkort drivern har crashet for windows virker det er bare det at oppløsning og farger er fint blandet! Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Hehe dette betyr bare at den ikke er lastet enda. Det kan hende denne .dll'en bare tilhører BF2 feks. Det som gjør at skjermkortdriveren kræsjer er rett og slett at den går tom for minne den også. En interessant ting er å holde Process Explorer kjørende i bakgrunnen og spore hvor mye minnet den BF2 prosess brukte i den øyeblikket den klikket, men det kan altså være en programfeil i BF2 som gjør det...har du prøvd å patche det? Lenke til kommentar
odderling Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) jada har patched til nyeste version skal se hvor mye av minnet som går til bf2 når det crasher om et par minutter. Må bare få det til å crashe først... EDIT: BF2 bruker faktisk 99 %. Så det vil si at det er så enkelt at det er pga bare 1 gig RAM?! Endret 17. mars 2008 av odderling Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Ta å sorter etter Private Bytes for å få et nøyaktig bilde av hvor mye minne den bruker. Denne kolonnen får du ved å åpne Process Explorer og deretter View> Select coloumns og huk av for Private Bytes. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Vel du går tom for minne, dette kan skyldes at noe bruker mere minne enn det burde gjøre ELLER at du rett og slett ikke har nok fysisk minne. 99% Er bare hvor mye av prosessorens kapasitet det tar. Dette er forøvrig helt normalt. Endret 17. mars 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
odderling Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Det er så mye som 872 248 K Men jeg mener å huske at det samme skjedde da jeg brukte 2 GIG RAM og da men Endret 17. mars 2008 av odderling Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Yep så går sikkert 200mb til diverse andre bakgrunnstjenster og VIPS så har den brukt opp alt minnet ditt. Om dette er normalt for BF2 å bruke så mye minne vet jeg ikke men virker avsindig mye? Aha! Hvis det skjedde når du hadde 2gb ram er det nok snakk om en minnelakasje. En modul som har tilgant til det private-addresseområdet til programmet driver å tar og tar av minnet uten å frigjøre noe. Kjører du noe sanntids-antivirus scann eller noe? Endret 17. mars 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
odderling Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Nei det tror jeg da ikke, eneste anti-virus programet som kjører er AVG free edition - control center. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Vel du har nok en minnelekasje da. Den eneste måten å feilsøke dette på er fryktelig tungvint og avansert, så du får nok bare prøve og feile. Det er vertfall en modul som driver og "stjæler" av minnet ditt og dette kan være enten av de modulene som er lastet innunder BF2 eller en systemdriver siden disse har tilgang til alle prosessers addresseområde. Så generelt sett kan jeg bare si er å holde nettverks,grafikk og lydkortdriver up-to-date. Deretter prøve å deaktivere avanserte funksjoner i spillet, eller ved grafikkortet. Skjer dette kun i BF2 forresten? Lenke til kommentar
odderling Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 driverne skal være up-to-date men når du sier å deaktivere avanserte funksjoner i spillet mener du da ting som Anti-Aliasing? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Ja feks...alt av grafiske alternativer...slå den ned på bunn og se om det holder seg stabilt. Skjer det bare i BF2? Lenke til kommentar
odderling Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Nei faktisk ikke, det skjer og i 3DMark 06 av og til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå