Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det denne dos maskinen egentlig gjør ? (Å eksekvere programmer det er vel en ting, å kommunisere ut mot hardware, det er vel noe annet.)

Må det nødvendigvis være "ekte dos" ? (Windows 2000 er vel den eldste Windows som kjører under Vmware og den kan vel eksekvere noen dos programmer fra dos shell ..)

Ellers en interessant problemstilling ..

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Den styrer en maskin som skjærer ut ting i metall tror jeg? Er ikke helt sikker, fikk inn en maskin på jobb som kjører ren dos. Så ville eierne ha ny maskin, men er jo ikke bare bare å få dos program til å kjøre på xp/vista, så da tenkte jeg det muligens gikk an å emulere. Støtter virtualpc noe eldre enn 2000?

Lenke til kommentar
Den styrer en maskin som skjærer ut ting i metall tror jeg? Er ikke helt sikker, fikk inn en maskin på jobb som kjører ren dos. Så ville eierne ha ny maskin, men er jo ikke bare bare å få dos program til å kjøre på xp/vista, så da tenkte jeg det muligens gikk an å emulere. Støtter virtualpc noe eldre enn 2000?

Hvordan kommuniserer denne dos-maskinen med metallskjæremaskina? Nettverk? Serielt? Spesielt hw-kort?

Det er

å installere MSDOS i en virtuell maskin. "MS-DOS" er også et av gyldige virtuelle maskintyper man kan velge i desktopvirtualiseringsproduktene fra VMware (Player & Workstation), men du vil sannsynligvis kunne får MS-DOS til å kjøre under Server også.

For å gjøre p2v av denne DOS-maskinen ville jeg gjøre følgende:

1. Lag en virtuell maskin med target MSDOS og en (ide) disk med samme størrelse som den gamle fysiske
  2. Boot begge maskinene (den gamle fysiske og den nye virtuelle) med SysRescCD.
  3. Bruk dd+netcat på begge sider for å overføre harddisken
  4. Det er mulig at du etterpå må boote den nye virtuelle maskinen med en dos boot floppy og kjøre commandoen SYS C:

Lykke til!

Lars

Lenke til kommentar

Har kjørende en Vmware server på Linux. Var ikke i stand til å få inn noen eldre guest enn Win 2000 på denne, men gjorde ikke så veldig mange timers innsats for å få det til heller.

Lars ->

Det er ikke mitt spørsmål, men du hadde noen interessante linjer:

Lag en virtuell maskin med target MSDOS og en (ide) disk med samme størrelse som den gamle fysiske

Boot begge maskinene (den gamle fysiske og den nye virtuelle) med SysRescCD.

Bruk dd+netcat på begge sider for å overføre harddisken

Jeg forstår det slik at SysRescCD er en bootbar Linux distro: http://www.sysresccd.org/Main_Page

dd dreier seg da om Linux sin funsjon for kopiering av hd og eller partisjoner og netcat for å la dette kjøre via nettverk. Jeg vil gå ut fra at det finnes detaljer rundt dette enten på sysresccd sin hjemmeside eller andre steder på nett.

Men - når det gjelder den virtuelle harddisk som man skal kopiere installasjonen over til, hvordan er sysresccd i stand til å "se" denne uten at vmware installasjonen på denne maskinen kjører ? (For sysresccd har vel ikke noen vmware player innebygget ?)

Spør ut fra faglig nyskjerrighet og ut i fra det faktum at jeg faktisk aldri har kopiert over innholdet fra en eksisterende installasjon til en virtuell maskin.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

For å forenkle situasjonen kan man finne tilsvarende klientmaskin og ta en 1:1 kopi og (backup for ettertiden) av harddisken? Eller har dere få tilgjengelig?

Selvfølgelig hadde det beste vært å få det til i VM, men det er vel neppe verdt det hvis man må bruke mange dagsverk på å få det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...