Gå til innhold

TV-ut og S-VHS :(

robiwan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen kabler som heter S-VHS, S-VHS er typebetegnelse for en videomaskintype og en videobåndtype.

S-Video derimot, er blant annet et "grensesnitt"* (kabel, inngang/utgang) å overføre videosignaler på, hvor signalet blir delt i luminans og chrominans.

Av egen erfaring er det mange ansatte i butikker som burde vite bedre som ennå snakker om S-VHS utgang når de mener S-Video. Alt fra Komplett til Elkjøp.

* Ikke helt korrekt kanskje, men i mangel av et bedre ord...

Lenke til kommentar

Rart at det da står S-VHS VIDEO CORD på mange av kablene, pluss at ut/inngangene på mange skjermkort og TVer m.m er merket S-VHS..

På Tven jeg har nå står det faktisk S-Video, men på kabelen S-VHS. Konklusjon: det er samme sak med forskjellig betegnelse. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-10 02:48, Rusmusa skrev:

Rart at det da står S-VHS VIDEO CORD på mange av kablene, pluss at ut/inngangene på mange skjermkort og TVer m.m er merket S-VHS..

På Tven jeg har nå står det faktisk S-Video, men på kabelen S-VHS. Konklusjon: det er samme sak med forskjellig betegnelse. :smile:

...med tanke på de typiske opphavsland denne type kabel gjerne har, er det kanskje ikke så rart likevel. Vært borte i "taiwan-engelsk" noengang ?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-10 03:07, Rusmusa skrev:

Greit nok,men her er det ikke bare snakk om kablene..

Er det noen som kan nevne en pålitelig kilde som sier at dette er to forskjellige ting?

Jo, det er høyst sannsynlig samme ting. En S-video kabel består av to ledere med seperat skjerm (en for krominans og en for luminans), med to identiske plugger i endene med fire pinner i (ligner på en PS/2 plugg).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-10 03:07, Rusmusa skrev:

Greit nok,men her er det ikke bare snakk om kablene..

Er det noen som kan nevne en pålitelig kilde som sier at dette er to forskjellige ting?

En kjekk sak, Google: "What is S-Video" => 40 Treff

Noen utvalgte:

http://www.ati.com/uk/pages/showcase/dvd/12faq.html

http://www.shaw.ca/Tmplt2.asp?PageID=135

http://www.questronix.com.au/html/info_svideo.htm

http://www.absolute-playstation.com/api_faqs/faq14.htm

Alle jeg gadd å kikke på sier det samme, S-Video er noe _helt_ annet enn S-VHS, som tidligere påpekt. At det fortsatt er mennesker som burde vite bedre som kaller inn/utgangen og kabelen S-VHS istedet for S-Video forbauser meg. De vet da godt at VHS ikke er en kabel.

S-VHS:

http://mediagods.com/glossary/What_is_SVHS.html

Sier: "keywords=video, film, DV, camera, shooting, video production

Increases VHS's resolution to 425 lines. S-VHS devices can also play VHS formats"

http://www.center.iupui.edu/ctlpages/faq.html

"Q – What is VHS?

A – It is a format of the videotape, which was introduced by JVC in 1976. VHS subsequently become the standard for home and industry Sony introduced Beta format. And today Beta became obsolete.

Q - What is S-VHS?

A- S-VHS (Super VHS) is a format that has high resolution then VHS this high resolution increases the picture quality and capability"

Sånn, er du fornøyd nå?

Lenke til kommentar

Takk, for all hjelpen, men jeg må innrømme at jeg ikke ble serlig klokere...

Saken er nemlig det at jeg har en kabel som heter PGV6602 SVHS-SVHS [http://www.bandridge.nl/uk/fr-profigold.htm], jeg lurer på om jeg kan bruke denne til å kople TV'n på PC, jeg har prøvd å kople slik:

PC-SVHS-kablen-SCARTkontakt-Video-coax-TV

og da får jeg:

800x600

1: sammensatt video(composite antar jeg)

får bilde i farger, MEN bilde "passer" ikke inn i TV'n. ca. 1/4 av nederste skjerm bilde kommer ikke med(ikke "plass")

og det som er helt til høyre(ca. 1/4) på skjermen kommer på venstre side (går ikke an å justere dette)

2: S-video ut

Får akkurat samme problem som vår pluss at alt er i svart-hvit

640x480

Alt er svart på sammensatt video OG s-video

Det jeg lurer på, er om det kan være kabelen som lager all denne baluban... eller er det noe annet som kan være galt?

Har Aopen GeForce 2 mx-400 64meg ram

kjører winXP

nyeste driverne (5.13.01.1520)

Lenke til kommentar

Det er mange av S-video kablene som bare gir Svart/Hvit farger, jeg har opplevd dette selv.

Etter jeg prøvde noen kabler kjøpt bla på Elkjøp og diverse andre steder, endte jeg opp med å bestille en kabel fra USA som garanterte at det ble fargebilde, noe som det også gjorde.

Og, nei S-vhs og S-video er ikke det samme... bare for å _understreke_ dette

MVH

Andreas

Lenke til kommentar

Du må antageligvis spesifisere eksplisitt om du bruker S-Video eller kompositt på mottaker- og avsendersiden, altså still inn tven til å ta i mot S-Video samt sett utgangen på grfx til S-Video. Tven må i tillegg støtte S-Video, hvis ikke er det ingen vits.

800x600 går ikke nødvendigvis på en vanlig tv da standardoppløsningen er 720x576 (synlig, egentlig 768x625 eller.no).

Kommer litt an på hva salgs tv du har.

Den signalveien du har høres litt lang og komplisert ut. Hvorfor ikke: PC - S-Video til SCART - TV? Eller enda bedre: PC - S-Video - TV?

Jeg tviler på at det er _S-Video_ kablene det er noe galt med.

Lenke til kommentar

De vet da godt at VHS ikke er en kabel.

Nei jeg er ikke fornøyd LarsC, Video er heller ikke en kabel. :wink:

Når man skal overføre et S-VHS signal fra f.eks. et S-VHS kamera til en S-VHS video, hvorfor ikke da bruke en S-VHS kabel.. :wink:

S-VHS og S-Video er samme sak, men omtales forskjellig av leverandører og produsenter.

Kan ikke se at det er noen andre enn du som bryr deg om å terpe på dette heller..

Lenke til kommentar

"Hvorfor ikke: PC - S-Video til SCART - TV? Eller enda bedre: PC - S-Video - TV?"

Det går ikke, Tv'n min har kunn en inngang(coax) :sad:

Men jeg tror jeg kunne ha løst problemet vist jeg kunne senke oppløsninga på skjermen til 640*480, men det får jeg ikke lov til, minimum oppløsning er 800*600, er det noen som vet hvordan jeg kan få oppløsning ned til 640*480?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-14 16:29, robiwan skrev:

"Hvorfor ikke: PC - S-Video til SCART - TV? Eller enda bedre: PC - S-Video - TV?"

Det går ikke, Tv'n min har kunn en inngang(coax) :sad:

Men jeg tror jeg kunne ha løst problemet vist jeg kunne senke oppløsninga på skjermen til 640*480, men det får jeg ikke lov til, minimum oppløsning er 800*600, er det noen som vet hvordan jeg kan få oppløsning ned til 640*480?

Dersom tv'n din kun har coax (antenneinngang) så må du ha en rf modulator i tillegg. Du kjører da signalet inn i modulatoren og derfra inn i antenneinngangen.

Å koble direkte til antenneinngangen fra s_video kabel går ikke. Også dersom du skal bruke RCA innngang (video) må de to videosignalene i svideo kabelen kobles sammen.

Dette ble det da mye styr ut av? Nøyaktige opplysninger vil gjøre det lettere å gi skikkelige svar.

Lenke til kommentar

Hver eneste gang noen lurer på noe her om "tv-ut" og nevner s-vhs så hagler det med kommentarer fra folk om at det ikke heter s-vhs-kabel, men s-video-kabel.. Hva er vitsen med det?? Skal man hjelpe er det ikke noe vits i å overkjøre de som poster spm med det her. På de fleste s-video-kabler så står det faktisk s-vhs utenpå og IKKE s-video, så det er ikke så rart man tror det heter det. Og skriver man s-vhs så skjønner dere hva man mener uansett, ikke sant?? Det blir nesten som en snekker som nettopp har lært seg tommestr. på planker og bjelker, og synes du er uintelligent fordi du ikke vet det og han gjør det...

Det burde da gå an å kjøre igjennom video'n.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-12 22:16, Rusmusa skrev:

De vet da godt at VHS ikke er en kabel.

Nei jeg er ikke fornøyd LarsC, Video er heller ikke en kabel. :wink:

bare for opplysing så finnes det en definisjon på video:

video = Jeg ser

audio = Jeg hører

Volvo = Jeg ruller.

Som dere ser er ikke video en ting men et verb.

Vhs

S-Vhs

s-video

er standarder.

På engelsk heter ikke en videospiller, på feil-norsk

"video", men VCR, video casette recorder.

S-vhs på hvordan opptaket gjøres på kasetten, s-video er en overførings protokoll. Altså pr.def. finnes det ikke noe som heter s-vhs kabel!

Lenke til kommentar

Vet at dette bare er nok et tillegg til en diskusjon som allerede har blitt alt for lang og teknisk, men her goes:

Hva betyr det hva inngangen heter? Flisespikkeri og hårkløyving er ikke meningen med dette forumet! Folk som legger inn spørsmål her fortjener svar på det de spør om, og ikke kritikk av sin egen oppfattelse av navn og definisjoner på oppkoblinger og overføringsmedium.

Har TV'n SVHS, greit. Da må du enable dette i ingangsmenyen på TV'n.

SVHS kan også være mulig å få via SCART, og vil da ha en SCART - inngang merket med S-VHS el.l.

COAX -> COAX, greit? Bruk vanlig phonoledning.

Kvaliteten blir ikke nevneverdig bedre ved bruk av MonsterCable, så kjøp no' elkjøpmøkk...

SVHS (eller whatever) - kabel'n bør derimot ha hy kvalitet, ref; MonsterCable. Denne er skjermet for støy. Da bør du også seff ha en MonsterCable for lyden, som er spesielt egnet til bruk i PC...

Bruk TVTool, eller TVCC2000 til å kjøre TV - ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...