Gå til innhold

DDR3 minne og latency (X48-hovedkort)

Betelgeuse74

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har planer om å kjøpe ny maskin med Asus P5E3 Premium hovedkort. Dette er et X48 basert hovedkort som støtter 1600Mhz bus. Tenkte på å klokke prosessoren slik at den kjører synkront for å utnytte hastigheten.

Minne skal også være 1600Mhz, selvsagt men jeg har et spørsmål om latency.

Prisene har falt litt men DDR3 med CL7 er fortsatt veldig dyrt.

Det står mellom disse:

Ut fra utregningen på hastighet fra HW.no

2000*latency/minnehastighet

Forskjellen i hastighet er 11,25 nanosec mot 8,75 nanosec i favør de med lavest latency.

Hvor mye skal jeg henge meg opp i dette tallet?

Hva vil forskjellen si i praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare fikser de linkene til RAM;

Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3 - 2695,-

Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3 - 4895,-

1 milliard nanosekund = 1 sekund

1 million nanosekund = 0.001 sekund

I praksis vil du ikke merke noen forskjell. Det er heller ikke så stor forskjell på DDR2 og DDR3, hvis jeg har forstått diverse tester korrekt.

Så det er litt fristende å spør hva du skal bruke dette oppsettet til, og om du har helt kontroll på hva det egentlig er du gir deg ut på med så dyre minnebrikker :)

Litt "overkill" kanskje?

Lenke til kommentar
1 milliard nanosekund = 1 sekund

1 million nanosekund = 0.001 sekund

I praksis vil du ikke merke noen forskjell. Det er heller ikke så stor forskjell på DDR2 og DDR3, hvis jeg har forstått diverse tester korrekt.

Så det er litt fristende å spør hva du skal bruke dette oppsettet til, og om du har helt kontroll på hva det egentlig er du gir deg ut på med så dyre minnebrikker :)

Litt "overkill" kanskje?

Mulig det er overkill, men det er 5 år siden jeg kjøpte maskin sist, og jeg har behov for en ny arbeidsstasjon. Så når jeg først skal bygge, spiller det ingen rolle for meg om maskinen koster 15.000 eller 18.000, og det er forskjellen på et DDR2 basert system og og DDR3 basert. Jeg vil ha en maskin som er litt fremtidsrettet, og velger da heller nye komponeneter i stedet for gammel teknologi.

Det faktum at den forrige maskinen er 5 år gammel beviser for meg at det å velge gode komponeneter lønner seg. (Man kan selvsagt kjøpe billigere og bytte oftere, men det er mer tidkrevende og man ender fort opp med mange ubrukte (og forholdsvis nye) komponeneter.)

Lenke til kommentar

Det er ikke så smart å investere i DDR3 nå. Utover året og i begynnelsen av neste vil det mest sannsynlig være raskere DDR3-sett til en helt annen pris.

Om du får maskinvaren til å holde i 5 år sier det mer om dine krav enn at det holder seg fordi du kjøper dyrere komponenter. Når 18 måneder er gått er komponentene stort sett helt obsolete uavhengig av man kjøpte.

Stiller seg annerledes om man feks skal ha en render-stasjon og vil ha det som gir best ytelse der og da.

Det er vel ikke noe værre å ha forholdsvis nye komponenter liggende (disse kan man selge) enn å ha dyre og "ubrukelige" komponenter i maskinen to år etter når man får dobbel ytelse for en brøkpart av prisen man betalte for "det beste".

EDIT: Det er bedre å ha jevnt bra maskin hele veien enn å ha god maskin 1 år og slapp de fire neste. En skal heller ikke se bort ifra at det koster mindre å ha god maskin hele veien enn å toppe det ut en sjelden gang.

Per i dag kan man bygge en flott PC for 7k + monitor og periferi. Selv om man bygger en maskin til 20 lapper vil ikke denne yte spesielt mye bedre. Til sammenligning kan man bytte komponenter to ganger for 7k mens man ser på at den PC-en til 20k blir gammel og slapp.

Jeg kunne godt ha tenkt meg et SSD-RAIDoppsett i dag, men det hadde kommet på 50-100k.

Da venter jeg heller et par år og får det samme eller bedre for 10-15k. Finner en midlertidig løsning imens.

Det blir akkurat det samme å kjøpe DDR3 nå og betale unødvendig mye for det.

Det er dumt å betale for mye dersom man ikke absolutt trenger det til det man skal utføre.

Det som er best i dag er "siste sort" om et år eller to.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Det er ikke så smart å investere i DDR3 nå. Utover året og i begynnelsen av neste vil det mest sannsynlig være raskere DDR3-sett til en helt annen pris.

Per i dag kan man bygge en flott PC for 7k + monitor og periferi. Selv om man bygger en maskin til 20 lapper vil ikke denne yte spesielt mye bedre. Til sammenligning kan man bytte komponenter to ganger for 7k mens man ser på at den PC-en til 20k blir gammel og slapp.

Det blir akkurat det samme å kjøpe DDR3 nå og betale unødvendig mye for det.

Det er dumt å betale for mye dersom man ikke absolutt trenger det til det man skal utføre.

Det som er best i dag er "siste sort" om et år eller to.

Takk for nyttige innspill.

Det får meg til å tenke litt :hmm:

Jeg har ikke planer om å overklokke (så mye i allefall), men hvordan skal jeg best utnytte et DDR2 (1066mhz) basert system med en prosessor som kjører på 1333Mhz. Er beste løsningen å kjøre usynkront, eller bør jeg forsøke å matche slik at alt kjører på samme hastighet. Eller har ikke dette noe å si?

Sist gang jeg bygde tror jeg ikke det var så mange muligheter til å få komponentene til å kjøre synkront som nå (i allefall ikke like lett å få det til)

Lenke til kommentar

1333 er jo 4*333 da kjører minnet 333*2 som er 667 MHz. For å få 1333 MHz minne må du isåfall bruke en divider. Jeg ser ikke hensikten med dette. Vel, jo raskere minne desto bedre ytelse, men det er marginale ytelsesforskjeller og prisen skuter i været.

Man kommer godt ut om man kjøper helt middelmådig PC2-6400-minne på 800 MHz og overklokker systembussen fra 333 til 400 MHz.

Et sett på 4GiB 2x2GiB PC2-6400 koster fra 500 kr oppover. Om du kjører dette i et P35-basert hovedkort som koster fra 600 kr og oppover. Da har du et greit system i 1-2 år for 1000-1500 kr for disse to komponentene. Dersom du da er misfornøyd hiver du det på skogen, gir det bort, selger rimelig og bytter i DDR3-basert hovedkort/minne (som nå har blitt rimeligere i pris) dersom du fortsatt ønsker å benytte 775-prosessor.

Hvis du vil ha et greit DDR2-hovedkort koster Abit Universal ix38 QuadGT fra 1300 kr, men i de fleste tilfeller bør det holde med rimeligste P35, så kan du heller slenge det på skogen senere. Abit og Gigabyte har flere gode og rimelige P35-modeller. (Husk å sjekke om modellen har RAID dersom du trenger det, de P35-kortene under 600 pleier ikke å ha RAID, de over bruker ha)

IMO litt bortkastet å bruke 4 lapper på DDR3 nå når du kan få DDR2 hovedkort og 4 GiB minne for drøye tusenlappen.

Om man kommer høyt nok i frekvens på DDR3 så kan man sikkert måle forskjeller i forhold til DDR2, men det er ikke forskjeller som natt og dag ved bruk sammen med dagens chipset og prosessor. Den største forskjellen er prisen.

Hadde vært kjekt om du fortalte hvilken prosessor du har/skal kjøpe og bruksområdet til maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...