Gå til innhold

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei,

er på jakt etter en god vidvinkel linse til mitt Canon EOS 350D kamera og vurderer dette:

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM

...noen som har erfaringer med dette i kombinasjon med dette kamerahuset?

Leser nemlig på en amerikansk nettbutikk:

Note! Not suitable for 35mm film SLR cameras or digital camera with image sensor bigger than APS-C size, only fits on the EOS Digital Rebel series or 20D, 30D and 40D SLR cameras.

Kilde

-M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det objektivet passer godt til din 350D.

Den advarselen du sikter til, gjelder alle EF-S objektiver. De går bare på Canon digitale kameraer av nyere type som har crop sensor. dvs. kameraer med modellbetegnelse XXXD og XXD; muligens med unntak av 10D?

Du kan ikke bruke den på andre Canon kameraer som 5D, 1D/1Ds og film kameraene. Dette fordi speilet vil slå inn i bakenden på objetkivet og bli ødelagt.

Tom

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har dette objektivet selv, og har derfor litt erfaringer. Innledningsvis vil jeg understreke at jeg ikke uttaler meg som ekspert, men som en amatør med sans for kvalitet. Jeg mener å ha en viss evne til å vurdere kvalitet på 'ting', selv om jeg ikke nødvendigivs kan underbygge dette med vitenskaplige fakta. Når det gjelder objektiver jobber jeg ikke med foto, og kan derfor ikke skryte på meg stor kompetanse på området.

Som hobbyfotograf eier jeg et Canon EOS 30D og har blant annet det objektivet du henviser til i denne tråden. Jeg har ikke tidligere erfaringer med vidvinkelobjektiv, men jeg har kanskje blitt en smule skuffet over dette objektivet. Dette kan skyldes at jeg ikke har vært klar over begrensningene/naturen til et slikt objektiv. Det leverer OK bilder, men det har områder hvor bildene blir uskarpe. Dette blir mest gjeldende når vidvinkelen er størst. I tillegg blir ting litt 'vridd' (sikkert feil ord) hvis du eksempelvis får et ansikt med på bildet i dette området hvor skarpheten mangler.

Jeg poster noen lenker til bilder jeg har tatt med objektivet, så har du en viss mulighet til å bedømme bildekvaliteten selv.

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

(På bilde 3 ser du at det er ganske uskarpt på høyresiden. Dette er tatt på 10mm)

Bilde 4

(På bilde 4 ser du at toppen av trærne (nr 2 fra høyre) er uskarpe)

Bilde 5

Bilde 6

Hva tror du?

Lenke til kommentar

Har hatt 10-22'en i 1,5 år, men den brukes mindre enn jeg regnet med.

Bra objektiv, men etter at jeg fikk Tamrom 17-50, er det den som står på kamera mest.

Bra objektiv til spesielle effekter, som her:

post-74407-1205868059_thumb.jpg

Selv med 5 cm avstand til hestehoven, er dybdeskarpheten formidbel.

post-74407-1205868160_thumb.jpg

Eller her hvor det gis en veldig dybdeperspektiv.

De andre objektivene i denne brennviddekategorien, kan være like bra. Men Canon har best lysstyrke og virker solid oppbygget (er også dyrest).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...