Gå til innhold

Canon XM2 eller Sony DCR-2100e?

Anbefalte innlegg

hei

Er det noen som har noe erfaring rundt disse to kameraene? jeg filmer en del eventer, reiser etc og skal gå i anskaffelse av et semi-proft kamera.

Sammenligner litt priser her i Norge og England - kan vel si at man sparer en del å handle England.

Hvilket av disse to kameraene er det lurt å satse på?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke filmbaserte kameraer. Film er noe rart som dinosaurene pleide å bruke til å feste bilder på ved hjelp av en sølvemulusjon på et stykke plast eller glass. Videokameraer er noe helt annet, og har sitt eget underforum.

Beklager en litt sarkastisk tone, jeg klarte bare ikke dy meg. Jeg tror bare ikke at du vil få så mange svar på denne delen av forumet, for her møter du stort sett støvete dinosaurfotografer og deres disipler, og vi vet kun at videokameraer er elektroniske aparater som kan ta opp lyd og levende bilder på rare små kassetter og andre moderne lagringsmedier. Det er omtrent like gresk for de fleste av oss som antispinn og elektronisk stabilisering er for Morgan-Halland. Kanskje en moderator kan være så snill med deg at han flytter tråden din til dertil egnet forum, slik at du slipper slike dusteuttalelser som jeg har kommet med her i fremtiden :blush:

Lenke til kommentar
Dette er ikke filmbaserte kameraer. Film er noe rart som dinosaurene pleide å bruke til å feste bilder på ved hjelp av en sølvemulusjon på et stykke plast eller glass. Videokameraer er noe helt annet, og har sitt eget underforum.

Beklager en litt sarkastisk tone, jeg klarte bare ikke dy meg. Jeg tror bare ikke at du vil få så mange svar på denne delen av forumet, for her møter du stort sett støvete dinosaurfotografer og deres disipler, og vi vet kun at videokameraer er elektroniske aparater som kan ta opp lyd og levende bilder på rare små kassetter og andre moderne lagringsmedier. Det er omtrent like gresk for de fleste av oss som antispinn og elektronisk stabilisering er for Morgan-Halland. Kanskje en moderator kan være så snill med deg at han flytter tråden din til dertil egnet forum, slik at du slipper slike dusteuttalelser som jeg har kommet med her i fremtiden :blush:

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar
Kanskje en moderator kan være så snill med deg at han flytter tråden din til dertil egnet forum, slik at du slipper slike dusteuttalelser som jeg har kommet med her i fremtiden :blush:

For sent :D

Dessverre. Det er nok litt for seint for det meste her i livet. Super8 sier du? Det er adskillig mer interessant, selv for en som hater filming så mye som meg. Mine første innlegg etter et lite fravær er alltid litt over grensen av spydighet. Jeg trenger nok å blåse ut litt luft etter å ha vært for seriøs i mine skriverier siden sist jeg var på et forum ;)

For de som "gleder" seg til jeg blir mer seriøs, så kommer jeg meg nok før helligdagene setter inn for alvor. Når vi først er inne på smalfilm; finnes det noe skikkelig smalfilmforum hvor vår trådstarter og andre filminteresserte kan få skikkelige råd? Av alle som er aktive her tror jeg det bare er du som kan gi kvalifiserte råd om slikt, Amund. Hvis du har peiling på det, da.

Ps: Er ikke de kameraene som nevnes videokameraer? Jeg kan ikke husk at Sony har laget noen smalfilmkameraer, men mine minner fra de glade syttiårene er bare hakket mindre blurry enn minnene fra åttitallet. Jeg var en snill gutt (selv om alkoholen gjorde sitt innrykk på slutten at smalfilm-tiden), men det er jo tross alt fryktelig lenge siden.

...

3 minutters googling gav meg svar på spørsmålet video/smalfilm. Kameraene som trådstarter spør om er naturligvis video-camcordere, slik min første gjetting tilsa. Litt mindre flau nå, i og med at jeg i alle fall ikke foretok en skivebom i alle fall. Jeg var bare litt "nettgretten" etter å ha levert de siste tekstene til en tøff dobbel deadline i april. Kanskje jeg burde tilby mine tjenester til Natt & Dag i steden for det dødseriøse mediet jeg jobber for i dag :roll: Jeg har ikke engang lov til skrive "man" i jobben, fordi det er gammelmodig språk i 2008. Det får meg forresten til å le litt godt av oss på Akam. I følge NTBs språkregler for medier er vi skikkelige gamlinger her på bruket, ha ha ha. Det er jo deilig å kunne skrive slik man prater av og til. At jeg er en spydig jævel noen ganger er en helt annen sak, så jeg håper ikke jeg har påført trådstarter noen traumer.

Det er kanskje ikke så logisk for en som ikke har noen minner fra tiden før digitalkameraene ble den rådende teknologien at et filmbasert kamera ikke er et filmkamera. Men jeg synes likevel at de som starter tråder vil manøvrere litt mer i oversikten over underkategorier her på forumet, slik at man ikke poster tråden sin på feil sted, og får surmaget galle og dårlig humor som respons. Om enn med litt humor, da. Håper det er noe som er åpenbart i alt jeg skriver, for jeg er nok ikke noen superseriøs debattant her på Akam. Synes dere jeg blir for stygg i min harselering så er det lov å gi beskjed om det. Kan trådstarter forresten forklare hva den siteringen uten kommentarer betyr? Jeg har enda ikke helt peiling på forumspråk, så jeg har fremdeles mye å lære på det området.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...