simenss Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Etter over fire år har min kjære nå tatt kvelden. Jeg brukte maskinen senest i går kveld, men når jeg startet maskinen i dag kom det aldri noe bilde, kun en kort og lys pipetone (denne har aldri kommet før, men kommer nå hver gang maskinen startes). Jeg åpnet kabinettet og fant ut at alle vifter fungerte, samt at CD- og DVD-spilleren kunne løses ut som normalt. Lysindikatorene på RAM-brikkene lyste også. Det eneste som ikke fungerte (ingen vibrasjon) var harddisken. Første mulige løsning var derfor å "støvsuge" maskinen, dra ut HD-kablene, sjekke de og sette de inn på nytt. Men dette fungerte selvfølgelig ikke. Den første tanken var derfor at harddisken hadde havarert. Men: Jeg skal så vidt jeg vet fortsatt få opp et skjermbilde dersom harddisken ikke fungerer/er koblet til? Slik har det i alle fall vært tidligere når jeg har koblet fra harddisken, for så å starte den opp uten å koble kablene til. Endret 17. mars 2008 av simenss Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Hei, ville vel begynnt med å feilsøke skjermkortet. Ta det ut og sett det inn igjen, sjekk at kabelen sitter ordentlig i bak. Det er sant som du sier at du skulle hatt skjermbilde selv om disken skulle være havarert. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Da var skjermkortet koplet ut, portene støvsugd og viften renset, men fortsatt samme problem. Lenke til kommentar
Megern Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Defekt ram/minne kan også resultere i at det ikke kommer skjermbildet. Vis du har fler brikker i maskinen så kan du prøve å ta ut en eller eventuelt bytte plass på de. Endret 17. mars 2008 av Megern Lenke til kommentar
simenss Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Defekt ram/minne kan også resultere i at det ikke kommer skjermbildet. Vis du har fler brikker i maskinen så kan du prøve å ta ut en eller eventuelt bytte plass på de. Da var det også testet. Legger merke til at pipelyden som kommer når maskinen starter opp høres ut som 3 skarpe pipelyder som overlapper hverandre (de høres ut som én lyd). Vet ikke om dette har noe å si. Harddisken spinner fortsatt ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar
Hellebergshaugen Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Denne kan være nyttig for deg vis du har pipelyder ved oppstart. BIOS Error Beep Codes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå