Gå til innhold

E6850 på 75 grader C *løst*

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg oppdaget i går at tempen på CPU'en min kanskje var litt høy. For å si det mildt.

Det er en E6850 med stock kjøler. Den er ikke klokka på noen måte.

Har målt tempen med Nvidia system monitor og Everrest. Under idle (skrivebord, ingen belastning) ligger den på 75 grader.

For meg virket dette nye høyt. Maskinen brukes bare til spilling, og er dønn stabil.

Kan det være noe galt med de sensorene som registrerer tempen?

Sjekka tempen via BIOS under en restart, og der viste den 69 grader. CPU vifta gikk da med ca 1750 omdreininger.

Er dette alt for høy temp? Hva burde jeg gjøre?

Jeg har et åpent kabinett, så lufta er ikke "innestengt". Kan det være fordi lufta fra PSU'en blåser ned mot prossesoren? vil det være lurt å snu PSU'en? Den vil i så fall blåse rett opp mot taket i kabinettet med 2 cm klaring.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke PSU'en skal klare å gjøre at CPU blir så varm. Jeg misstenker at det ikke er skikkelig kontakt mellom CPU og Kjøleblokken, har du sjekket det?

Temperaturen fra luften som kommer ifra PSU er vel ikke så varm er den det? 35*?

Lenke til kommentar
Kjenn på kjøleribba fysisk, du bør kjenne det om den er 75grader. Det som er litt merkelig her, er jo at den ligger på 75 idle, den skulle jo for lengst ha slått seg av når du begynte å spille.

Har kjent på kjøleribba og merker knapt noen temperatur mot fingrene. Eller for å si det sånn, den er hvertfall ikke over 40 grader.

Kan det tyde på noe feil/unøykatigheter på de sensorene som skal reg. temp?

Lenke til kommentar

Sikkert noe feil i biosen eller lignende, kansje en liten oppdatering av den kan hjelpe. Coretemp og alle andre programmer leser fra samme plass, så det vil ikke utgjøre noen forskjell samme hvor mange programmer du benytter.

Lenke til kommentar
Kjenn på kjøleribba fysisk, du bør kjenne det om den er 75grader. Det som er litt merkelig her, er jo at den ligger på 75 idle, den skulle jo for lengst ha slått seg av når du begynte å spille.

Har kjent på kjøleribba og merker knapt noen temperatur mot fingrene. Eller for å si det sånn, den er hvertfall ikke over 40 grader.

Kanskje det er for mye kjølepasta slik at kjøleren er isolert fra prosessoren.

Lenke til kommentar

Kanskje det er for mye kjølepasta slik at kjøleren er isolert fra prosessoren.

Skal prøve å oppdatere BIOS, men kommer ikke inn på XFX sine sider akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...