Gå til innhold

Får ikke lagt inn XP...SLITER!

Anbefalte innlegg

Hallo!

Her er historien...

Etter at den ene hardisken i maskina til familien streika(tror jeg), har jeg fått litt problemer kan man si.

Det startet med at windows ikke ville starte, og jeg fikk alarm-telefonen sent torsdag kveld...PC-en kom til Loading'a, også restartet den av seg selv, og kom opp med det vanlige spørsmålet om "sikkerhetsmodus, sikkerhetsmodus m/nettverk, Vanlig, etz,etz"... uanz hva du velger, så restarta maskina seg.

Så, da tok jeg turen bort, og satte inn xp-CD-en jeg fikk med maskina (En Thundra-pc fra PS-data i sin tid), og den fyra opp som vanlig under boot'en... Valgte partisjonen jeg ville formatere, (Hadde en egen 80gb hdd til KUN windows, altså stasjon C), og satte i gang formateringen (Hurtig).

Etter formateringen begynte den å legge inn filer selvsagt..og kom til en "Driver"-fil rundt 20%, og da klikka maskina...fryste totalt.

Prøvde å legge inn igjen, men nå med "full formatering", og da låste maskina seg før formateringa nådde 1%. Så jeg antok den Hardisken var erklært DØD, og koblet den fra... den har overlevd siden 2003 og stått på 24/7, så den har gjort jobben sin.

Triksa og miksa litt i bios, og fikk den "andre" hardisken min nevnt under her til å bli "master" ved å tvinge den til det via "jumper-panelet" på baksiden...ellers gikk den KUN som slave ved auto-detect, uanz hva jeg prøvde på.

Den andre Hardisken til stående i PC-en er fra 2005/6 på 200gb fra Seagate, hvor alle spill, mp3 etz har blitt lagt....denne var partisjonert i to like deler, en til spill&progz, og en til dokumenter,mp3's etz.

Formaterte program/spill-delen og ville prøve å legge inn windows her...(Både hurtigformatering og vanlig). ALLE filene ble lagt inn slik de skal, så den 80gb-hardisken er nok død, og PC-en vil "starte på nytt".

MEn her startet problemet... når den restarter, så begynner den å boote fra xp-CD-en igjen, og fortsetter ikke installasjonen! den bare starter hele dritten på nytt, og vil formatere, etz,etz. Sånn er det UANSETT boot-order jeg setter i bios.... og tar jeg ut boot-CD-en, så vil den ikke starte i det hele tatt, og blir stående og prøve å boote via noe Nettverks-port eller noe, før den ber meg sette inn xp-CD-en igjen og trykke enter... og da fortsetter samme formaterings-helvete igjen.

Så Feilen kommer i det PC-en restarter seg selv, for da glemmer den tydelig vis ALT den egentlig skal gjøre...

Noen som skjønner hva som er galt eller hva jeg kan gjøre her?

Er det så enkelt som at feks Bios-batteriet trenger utskifting?

PC-en er GAMMEL, men har fungert utmerket i alle disse årene fra 2003, Og var først min...mens når jeg flytta ut fikk de den å pusle med...den var uanz utdatert for min del, men har følgende følgende specs:

Asus A7N8X Socet A (Biosversjon 1007)

AMD XP 2500+ Barton

1x512mb PC 333 ddr-ram

1 x WD 80gb hdd ( Defekt?)

1x Seagate 200GB

2 x Nec dvd-brennere...en DL og en vanlig dvd-brenner.

Powercolour Radeon 9800pro

Og litt annet småtterier...

Håper noen kan hjelpe! :)

Bare spørr om noen vil vite mer... svarer fortløpende!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm bare et par spørsmål først..

Når pc`n rebooter når du instalerer xp på nytt, så får du sansynligvis spørsmål om å trykke en tast for å boote fra cd rom, trykker du en tast? (for det skal du IKKE gjøre, kun første gangen da :) )..

Dette med batteriet til bios, kan jo kanskje være en ting.. men når jeg har opplevet det, så har jeg fått advarsel om det i god tid før det har skjedd noe feil..

PS: jeg formatere aldri harddisken med hurtig formatering ved ny instalering av operativ system.. (paranoid jeg ? :) )

Lenke til kommentar

Kan være at den disken ikke har primærpartisjon? Men da skulle du ikke fått lov til å begynne å installere XP i det hele tatt. Likevel, jeg tipper det er noe med partisjoneringen. Uheldigvis er det ikke noe man kan se fra installasjonsprogrammet til Windows.

For å få rett partisjon må du slette gammel partisjon og lage ny.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens!

Nei, jeg får IKKE spørsmål om å boote fra CD-rom...den booter helt av seg selv derifra :) Ellers hadde nok valget vært enkelt ;)

Har nå fjerna ALL partisjonering fra harddisken... og "lagt inn en ny enslig NTFS"-partisjonering til Hele sulamitten, og Formatert hele dritten via XP-installasjons programmet. (Går jo ann å både slette og legge til partisjoneringer)

Fremdeles samme sak.... installerer helt fint, men klikker i omstarten...og starter på nytt igjen =P

Kan ikke huske NOEN pc med sånnt problem før... har jo installert xp på ett par maskiner gjennom tidene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...