kjelldell Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Hei, ser at ca 70-200mm er et populært område for mange, og som ofte blir anbefalt som zoom nr 2. Har en steingammel Vivitar 75-205mm som jeg var spent på å prøve, god gammel type FØR man lærte å lage kompakte telezoomer... Fant fort ut at den var svært ullen på max blenderåpning, med dramatisk forbedring med ett trinn nedblending: Full åpning, f3.8 (Ser jo ut som jeg bruker softfilter!!) Ett trinn ned, f5.6. MYE bedre!... Fant ut at den var fryktelig vanskelig å bruke manuelt på D70'en, særlig med variabel blenderåpning, som må kompenseres når jeg zoomer. Veldig vanskelig å fokusere korrekt. Lettere da jeg lærte å stole på fokuslampen som lyste når det var riktig. Forsåvidt et spennende brennvidde-område, får god avstand til barna, men 105mm macroen er mye lettere å bruke, og mye skarpere, selv på f2.8!! Til slutt traff jeg brukbart med eksponering og fokus: (oppskarpet i PhotoShop) Er dette brukbar kvalitet fra en slik zoom? Men det var mye jobb!! Tror nok den blir liggende i skuffen en stund til... Ønsker nok heller en 10-20mm zoom... Endret 16. mars 2008 av kjelldell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå