J@9 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Hei. Vi har akkurat kjøpt en Chrysler Grand Voyager 94 modell, 2.5 Liter diesel. Denne er veldig vond å starte når den er kald. 3 av glødepluggene ser nye ut, den siste sitter litt vondt til så den er nok ikke byttet. Har målt glødinga på et verksted, her fant dem ikke noe feil. Starteren var defekt da vi fikk bilen, så denne har vi byttet, samme med oljefilteret da det hadde blitt hull i dette. Sist vi startet bilen hadde vi en kupe varmer liggende under bilen, som blås opp på motoren. Denne sto på i ca 30 min, men alikevel tok det ca 30 min før vi klarte å starte bilen. En gang før som vi startet den lå kupe varmeren under bilen i ca 1 time, og da startet den lett. Det sitter slangevarmer i motoren, men tror elementet er defekt, da det ikke blir varmt, men vi får strøm til kupe varmer inne i bilen. Noen som vet hvilket element vi trenger? og evt pris på dette? Takker for alle tips og svar Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Ohm motorvarmeren. Skal ligge rundt 90 ohm. Bare mål rett på pluggen som sitter i fangeren eller der du har den. Da sjekker du hele linja med en gang. Har bytta diselpumpe på en sånn før pga samme problem. Det var ikke en morsom jobb for og si det sånn og krever spes verktøy++ Hvis det hadde rusta hull i oljefilteret er det et dårlig tegn. Tyder på lite vedlikehold! Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Takker for svar Skal få Ohmet den en dag, men har nok ikke tid idag. Det hadde ikke rustet hull, men var ei slangeklemme som ikke var montert helt der den skulle, så denne hadde gnisset hull i filteret. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Ok.. det var godt og høre At det ikke var rusthull i filteret altså.. Når jeg tenkte på dieselpumpa så er den tungstarta med varm motor også. Leste ikke innlegget ditt godt nok Men det kan jo hende..... Det er ikke diesel chocke på den? Lenke til kommentar
Revi Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Motorvarmer er er fin ting, og spesielt når den virker. Sparer bilen og miljøet. Men det negative er at man har jo ikke strøm overalt. Jeg sliter med litt av det samme problemet på min Citroen Berlingo 1,9 D. Har byttet glødeplugger, og det hjalp litt, men ikke mye. Det viste seg at det var dårlig kompresjon på to av sylindrene som var den virkelige årsaken. Det kan jo være en ide å sjekke dette på din Voyager også. Det som skjer er at når bilen er kaldt, så oppnår man ikke riktig kompresjon, men når motoren er varm, så utvider stålet seg slik at man måler riktig kompresjon, og bilen starter som normalt. Kompresjonen bør altså måles når bilen er kaldt. Lykke til! Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Glød manuellt med å ta en tykk kabel fra batteriet og til skinnen til glødepluggene.Glød i ca 5 sek og start umiddelbart(obs-kabelen blir meget varm visst pluggene er iorden)Visst bilen da starter lett,er det noe med tidsreleet eller tempføleren til glødinga som ikke virker.Er enkleste måten å sjekke på... Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Takker for svar Dibben: Manuell gløding skal prøves. Er på Gol nå, og har ikke tilgang til stort av verktøy osv her. Vi har tatt sjangsen på å kjøre voyageren oppover, så vi har med lader og kupe varmer (for å varme motoren). Men skal se om vi ikke finner noe brukbar kabel her i campingvogna. Revi: Fatter'n trudde ikke at det var dårlig komp, da han syns bilen går bra når den først har startet, drar bra også. Mekker'n: Så vidt jeg vet er det ikke diesel choke på den. Nå er manuell gløding testet, fant en vanlig lampett kabel som jeg prøvde. Denne ble ikke varm når jeg tok den mellom glødeskinne og batteri. Men tok å målte litt med multimeter i samme slengen.. Og fant ut noe, når man gløder via tenninga så er det strøm i skinna ei stund etter at glødepæra har slukket, er dette normalt? Kan ihvertfall virke som om glødepluggene er dårlige, med tanke på at kablen ikke ble varm. Endret 20. mars 2008 av J@9 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Har du ikke vært på verksted og fått sjekka glødinga da?? Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Skal være strøm på skinna etter lampen er slukket.Visst det ikke hjelper å gløde manuellt,er det nok muligens pluggene som er gåne. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 Veit ikke helt hva dem sjekka på verkstedet, for dem skulle sjekke oljetrykket, siden måleren ikke er helt god (men dette er visst ganske normal feil på disse bilene). Og når dem ringte å sa at den var ferdig, så hadde dem glemt å sjekke plugga, siden vi kun nevnte dem før vi dro når vi kom en halvtime for seint på verksted. Så jeg trur nok dem bare målte at skinna fikk strøm, for dem brukte maks 10 min på det. Men det er nok pluggene, for når skinna kobles inn så merkes det omtrent ikke på batteriet, og jeg vil tru at vi ville sett det på voltmeteret at det var noe som trakk litt strøm. Voltmeteret viste 12,5-12,6V når vi gløda, når vi prøvde å starte datt det ned på 9-10V. Kan muligens være feil type plugger som sitter i den. Skal ta dem ut og se på dem når vi har kommet hjem igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå