aspic Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Kan eg berre smutte inn med eit spørsmål her no? Kor mykje av bibelen er meir eller mindre fakta? For meg ser det ut som om heile lefsa er reint oppspinn og forklaringar på ting som folk der og då (2000 år sidan) ikkje kunne forklare. Når ca. 2000 millionar folk faktisk meir eller mindre "trur" på kristendommen så lurer eg fælt på kva verd vi lev i. Joda, ein ting er å tolke bibelen ut frå kva etiske syn folk viste osv, og heller tokle historiane der som moralar. Men kvifor ikkje heller lage ei internasjonal bok om etikk, kva som er rett/galt osv? Kvifor "skjule" alt gjennom kristendommen? Sikkert bare eg som er på bærtur her, og relativt forbannet/oppgitt over faget "Religion" i 3. klasse på vidaregåande skule. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Spør du meg er det ikke bra å blande historie (?), mytologi, overtro og politikk osv. i én og samme bok. Sånt blir det skikkelig rot av. At masser av ellers respektable folk verden over lærer bort ting fra denne boka er derfor helt forkastelig. Selv skjønner jeg ikke hvordan man kan rettferdiggjøre religionslære i skolen – det ligner fælt mye på statlig godkjent indoktrinering av trangsyn basert på tradisjoner som man er livredd for å kvitte seg med. Tradisjonene står sterkt, det er det ingen tvil om. Jeg liker det ikke. Jeg synes elever i grunnskolen og videregående burde åpent og systematisk protestere mot religionsfaget i forbindelse med de «hellige» skrifters åpenbare feil sammenlignet med det verden selv forteller oss gjennom vitenskapelige undersøkelser. Skriftene har mistet all sin troverdighet som kilde for læring. Greit nok for de som tolker dem «riktig», men hva med alle de andre? Hvem bestemmer hva som er riktig tolkning? Det er altfor mange mulige feilsteg. I norskfaget kan man komme med subjektive tolkninger av skjønnlitteratur; Bibelen burde stilles på lik linje med epikk, ikke faglitteratur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå