glx-rider Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Hei! Har en fujifilm F10, og har oppdaget at bilder jeg tar uten blits blir meget uklare,men meget klare med blits. Slik er det også på min SE k850i Hvorfor blir det slik? Er det slik at uten blits så MÅ man alltid bruke stativ? Finnes ikke noe jeg kan stille inn som gjør det bedre? Er som regel snakk om enkle bilder av akvarie og slikt, så synes det er litt dritt å måtte kjøpe stativ til sånt.. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Uklare bilder har med lukkerhastigheten. Når du tar bildet i dårlig/lite lys, må filmen/ lysmotakerbrikken bli belyst lengere en ved mye lys. Siden man ikke klarer å folde kameraet helt stille med hendene, blir bildet uklart. Hvis kameraet ditt har manuelle instillinger (se bruksanvisningen), kan du øke lysfølsomheten der, og se om det blir bedre. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Tror du bør lese litt om grunnleggende fototeori. Innebilder (som jeg antar du hovedsakelig snakker om) uten blits og gjerne i dårlig lys betyr lange lukkertider. Lange lukkertider på håndholdt kamera betyr som regel uklare bilder. Da er det to ting å gjøre med det: finne god støtte til kameraet eller sørge for kortere lukkertider. Førstnevnte hjelper om motivet er i ro, og kan da gi flotte bilder i naturlig lys uten hardt blitslys. Men er motivet i bevegelse, som f.eks. personer som regel er, er det kun kortere lukkertider som hjelper. Og da er det igjen to løsninger: tilbake til blitshjelp, eller øke lysfølsomheten ved å øke ISO-verdi. Da minker lukkertidene igjen, men faren for støy/korn øker med ISO-verdien. Når det er sagt har du kompaktklassens beste utgangspunkt, da F-serien til Fujifilm er berømt for sin Super-CCD-brikke som er svært mye mer lysfølsom enn de øvrige. Derfor burde du kunne forsøke deg litt frem med økt ISO, f.eks 400 og 8000, og se hvordan resultatene blir. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Takk takk! Var det svaret jeg ver ute etter:) Har ikke satt meg inn i fototeori i det hele tatt, og prøvde å søke opp litt om akkurat det jeg lurte på, men fant ikke noe om akkurat det jeg spurte om. Sikkert jeg som søkte litt dårlig...) Ellers så er det innebilder det er snakk om, og motiver som står stille,( gitarer, akvarie osv).. Finnes det noen lukkertid instillinger på kameraet, eller er dette kun mulig å justere gjennom ISO? Søkte litt opp på hva iso var, men ble ikke helt sikker egentlig. F.eks. Hvis jeg skal ta bilde av noe som beveger seg fort(gjerne med blits) er løsningen da høy ISO? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Nå er jeg ikke kjent på F10, men F10/11/30/31fd/50fd er den litt høyere serien enn sine brødre F20/40fd. Sistnevnte har ikke manuelle muligheter, men det sies at den øvre serien har mer manuelle innstillinger. I såfall er det S(shutter priority) du skal se etter for å fange bevegelige motiver bedre. Alternativt tipper jeg det er noen motivrelaterte valg på ditt kamera også, som de øvrige i serien. Og da pleier det å være en sportsmodus, som er beregnet på nettopp bevegelige mål. Men det er klart at er det lite lys blir jo det litt selvmotsigende når lite lys krever korte lukkertider, og det er begrenset hvor mye høy ISO kan børe på det, uten at bildekvaliteten forrigens for mye. Hvis du er ukjent med hva ISO-valg betyr, har jeg laget en enkel fremstilling av hvordan ISO-valg påvirker støy/korn på min kameraside under siden "Om bildebrikker", i tillegg til ulempen med kompaktkameraenes knøttsmå brikker om det kan oppklare litt. Endret 17. mars 2008 av Manskow Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 F10 hadde vel ikke så mange manuell innstillinger som F11. Det var det som var den største forskjellen på de to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå