NJay Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Hei.. Ikke sikker på om dette kan være riktig forum for dette spørsmål. Jeg er bosatt på Røros, hvor jeg også har mitt faste arbeid. Funesdalen i Sverige ligger ca 45-60 minutter unna. Dette er ett sted hvor jeg tilbringer mye av tiden min, (ski, scooter etc) og jeg vurderer nå å flytte dit. Her er det som virker for enkelt. Om jeg vil flytte til Sverige, så vil jeg kjøpe meg leilighet der som er mye billigere en norske priser. Jeg vil få fast bostedsadresse i Sverige som medfører at jeg også kan kjøpe Svensk bil. (også billigere). Jeg lever generellt billigere, pga lavere priser. Men jeg fortsetter å pendle tilbake til Røros til min faste jobb.. Alt i alt, jeg tjener og lever bedre?? Stemmer dette??? Dette virker for lettvindt da jeg er vant med norge som avgifts og paragraf ryttere.. Jeg kan tjene mye på å flytte 45-60 minutter lengre øst.. Noen som har kjennskap til dette? Lenke til kommentar
KS Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Har ingen spesiell kjennskap til dette men kjenner en annen som gjør det sånn. Høres smart ut det. Lenke til kommentar
Belfez Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 det vil være om du vil flytte tilbake til norge, da du mest sansynlig vil få mindre penger for det svenske huset, og da eventuelt ta opp et større lån for å kunne kjøpe hus på det norske markedet. men nå vil jo det huset ligge ganske nærme Norge uansett Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Som norsk statsborger har du rett til å bosette deg hvor du vil i Norden uten å søke oppholdstillatelse/arbeidstillatelse etc. Det du må gjøre er å forholde deg til skatteetaten og folkeregistret. Som i Norge er disse oftest lokalisert på samme kontor. Når du flytter til Sverige må du melde dette direkte til svensk folkeregister. Du trenger nemlig et svenskt personnummer. Du trenger ikke å melde utflytting fra Norge, det skjer automatisk. Det er nemlig slik at du betaler skatt til din hjemkommun. I Sverige ligger skatten på ca 28-32% avhengig av kommune, det er ikke halv skatt i juli og desember. Det foreligger en rekke regler om hvordan skatten skal fordeles. Mer om dette kan du lese på skatteetaten.no og skatteverket.se (folkeregistret heter folkbokføring på svensk) Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Vet ikke om de fortsatt bruker sånt tull, men når jeg flyttet over grensen i 2004 måtte jeg ha med et internordisk flyttebevis fra Norge når jeg skulle bli folkbokført. De var også veldig glad om man hadde med seg pass når man kom til Skatteverket for at ting skulle gå så kjapt som mulig. Det tar ca. en uke å få personnummer. Dersom du trenger en bankkonto etc. kjappere enn det gir hvertfall Nordea en midlertidig konto som kan brukes mens du venter. Du får ikke noen nettbank eller kort på kontoen, men den kan brukes for eventuell arbeidsgiver til å utbetale penger til. Du bør også sjekke ganske nøye hvordan reglene er når du planlegger å jobbe i Norge men bo i Sverige. Det er nok ikke sånn at du slipper norsk skatt helt med det valget. Lenke til kommentar
NJay Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Snakket med likningskontoret idag.. De vet også generelt lite om akkurat dette.. men kalte det for en grensegjenger. En må skatte til Norge i de 3 første årene, bortsett fra det var det ikke så mye mer info å få. Så virker som dette kan være en god løsning for meg. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Etter 2 år i Sverige vil du mot en avgift på 1500 SEK automatisk få godkjent søknad om svensk statsborgerskap. Du vil da ikke lenger være skattepliktig til Norge og kan nyte godt av lavere skatter og lavere makskostnader for helse og tannlege også Lenke til kommentar
NeXTus Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Etter 2 år i Sverige vil du mot en avgift på 1500 SEK automatisk få godkjent søknad om svensk statsborgerskap. Du vil da ikke lenger være skattepliktig til Norge og kan nyte godt av lavere skatter og lavere makskostnader for helse og tannlege også hvis man flytter til sverige å leier hybel etc, å at man jobber i norge men pendler i helgene, kan man da kjøpe seg svensregistrert bil da? å kjøre med den i norge, leste noe om avgifter og bøter, men ble ikke klok på det. Noen som har litt peiling på dette? vurdere å flytte Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Det er en øvre grense for hvor mange dager bilen kan være i Norge per år før den må norskregistreres. Tror det er 170. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Det er en øvre grense for hvor mange dager bilen kan være i Norge per år før den må norskregistreres. Tror det er 170. Men du skal ikke se bor i fra at den regelen er i strid med et eller annet EU/EØS-direktiv, da den effektiv hindrer svensker i å jobbe og dagpendle til jobb i Norge med egen bil, noe som vel må være et hinder for fri flyt av både personer og tjenester. Hadde overrasket meg om det IKKE var en regel mot dette. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 hvis man flytter til sverige å leier hybel etc, å at man jobber i norge men pendler i helgene, kan man da kjøpe seg svensregistrert bil da? å kjøre med den i norge, leste noe om avgifter og bøter, men ble ikke klok på det. Noen som har litt peiling på dette? vurdere å flytte Pendler du til fast arbeid i Norge og ikke er meldt inn folkeregisteret, har du lov til å kjøre en utenlandsk registrert bil. Kravet er at du må pendle hver dag eller oppholde deg i utlandet i minst 185 dager i året. Har du kjerring eller barn under 18 år, må de bo i utlandet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå