magnemoe Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg har et msi P35 Neo hovedkort som har en 1333MHz front side buss, har en 2.66GHz core2 duo. problemet er at cpu kun kjører på 2GHz og 6X 333MHz ikke 8X 333MHz som den skal gjøre. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335498 og denne cpuen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338082 Denne er anbefalt til hovedkortet av komplett som er der jeg kjøpe delene, bruker standard kjøler I bios raporters det at det er en 2.66GHz cpu men at den kun kjører på 2GHz. Har vært inne på overklokkings menyen og prøvd å endre instillingene der men til ingen nytte. Er det noen som har noen tips her? Lenke til kommentar
zipp- Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Mest sannsynlig er det bare slik at den ligger på 2 GHz når du ikke bruker noe særlig av cpu'en, men den går opp til 2,66 mens du bruker mye prosessor kraft. Dette gjør at temperaturene synker når du ikke gjør noe særlig. Tror det kan fikses ved å skru av "C1E" i BIOS. Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Takk for svaret, jeg kan imidlertid ikke finne C1E i bios noen steder, kun et valg mellom C1 og C3 i stømsparing. kan ikke se noen steder at om at den går til lavere frekvens ved lav aktivitet. Har dynamisk overklokking DOT, men har prøvd med denne av og på. Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Mer her, windows sier at det er 2.66GHz og 8x men jeg lurer på om windows tar feil her og bios har rett? Finnes det er program som sjekker dette pålitelig? Syntes dette er rart og har ikke vært borte i noe lignede siden de hadde jumpere for å sette 486 cpu hastighet. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) alle nyere prosessorer har strømsparingsfunksjon. ikke noe å sutre over, PC-en din trenger ikke 2,67ghz for rendere bakgrunnsbilde og surfe hardware's nettside... du får full fart på cpu når det trengs. i mellomtiden kan du være stolt av å spare miljøet litt i disse miljøvennlige tider =) og vil du vite eksakt cpu-info? last ned cpu-z (finnes også en gpu-z for skjermkort) Endret 17. mars 2008 av newman221 Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 takk skal sjekke det ut, er meget skeptisk til dette hovedkortet. Det skulle være erstatning for et hovedkort på jobben som sluttet å virke etter strømbrudd. Fikk det ikke til å virke der og returnerte det til komplett. De sa det ikke var noen feil med det, men jeg fikk det ikke til å virke, så jeg tokk det med meg hjem. Fikk det til å virke på ram jeg har hjemme, men har prøvd med 3 ulike ram typer før. Pcen det skal erstatte kjører en 1.88Ghz core2 og det er bare tull og erstatte den om den kun kjører på 2GHz. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 den kjører på 2,67ghz når det er behov for det, ikke hele tiden! last ned cpu-z, start det, og start etpar programmer mens cpu-z går. så vil du se at prosessor-hastigheten hele tiden hopper opp og ned. det er ingen grunn til å kjøre på full maskin hvis det kun er opera/firefox som jobber Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Last ned OCCT og kjør det mens du har CPU-Z oppe. Da vil du se at CPU'en kjører på 2.67GHz. Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Hei og takk for hjelpen, har ikke sjekket hjemme enda men her på jobben virker det som dere sier Ganske smart, hørt om dette men trodde ikke det virket slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå