Gå til innhold

Elkjøp, Advent og Frustrasjon.


Anbefalte innlegg

Jeg forbereder meg på flaming uten sidestykke men det får bare stå til. Nå er jeg ganske jævla lei av styret og driten som kom med da jeg kjøpte ny pc i desember og trenger litt hjelp og råd til hva jeg kan/må gjøre.

 

Spaserte inn på Elkjøp og ba om den billigste pcen de hadde, med den baktanken at den bare skulle brukes til arbeid, internet, email,.. you know the drill. Jeg fikk da denne http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...oductTabcontent

 

til 6000,- kroner. Hæ? 6000?? ja.

 

Så hvordan kan det ha seg at jeg betaler 6000kr for 1gb ram når det reklameres med 4000kr på websiden til Elkjøp? er det i det hele tatt lov? det reklameres også for flere Advent-PC-er, deriblant denne http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...alogCategoryID=

med 2gb ram og dual core for 5000.

 

Så oppstår ett nytt problem. Harddisken kræsjer, yess. Nå er det i prinsippet en garantisak men ettersom jeg har heller dårlige erfaringer med lignende bestiller jeg bare ny harddisk heller en jeg ser pcen ligger og samler støv på et lager i ett halvt år.

 

Hva og hvor skal jeg bestille fra? Har blitt fortalt at jeg trenger en 2,5" SATA disk, det sier meg fint lite. Jeg kan altså bestille en harddisk, hvilken som helst bare den er 2,5" og SATA kompatibel? Hva er da for eksempel forskjellen på en harddisk til 300kr med 120gb og en annen med like mange gb men det dobbelte i pris? Fatter ikke driten av de forskjellige spesifikasjonene på prisguiden, bare at det ser ut til å være en merkbar forskjell i rpm, hvordan påvirker det pcen?

 

...

På forhånd takk for din oppmerksomhet :)

Endret av Wakeman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det forøvrig mye å si hvor jeg bestiller fra? Skrekksymbolet er en venn av meg som bestilte pc og fikk den etter halvannen måned, i tilleg var den defekt. Betaler gjerne noen lapper ekstra vist det betyr at jeg kan få den en gang rundt påsken.

Lenke til kommentar

Oi, nynorsk :)

 

Hørest veldig merkelig ut det der om hvordan de må konkurere med nettbutikken :S det er da en og samme butikkkjede. Har ikke prøvd å ringe kundeservice eller noe enda, eneste som kan komme ut av det er at jeg må kjøpe ny telefon også når jeg i frustrasjon pælmer den i veggen >.<

 

"du rykker stadig frem i køen"

Lenke til kommentar

Jeg tipper du kjøpte Advent1315, som selges til 5995,- i flere elkjøpbutikker. Ikke Advent1015. Sjekk hva som står på kvitteringen din. Forskjell er diskstørrelse og ikke minst at 1315 har dual-core og ikke celeroncrap.

 

Den andre linken din er til en 12" pc. Ikke sammenlignbart.

 

Er du misfornøyd med kjøpet har du 30 dagers returrett når du handler hos elkjøp. Kanskje dette var den billigste pcen de hadde inne der og da?

 

Forøvrig er bumping 100% unødvendig og ikke tillatt på dette forumet, så den spammen er slettet.

Lenke til kommentar

Jeg vet knapt nok hva som finnest i en pc, det trenger ikke bety at jeg er helt ute å kjøre :)

 

Jeg kan bekrefte at pcen min har en Celeron, og ikke dual-core. Det var forøvrig grunnen til at jeg lagde denne tråden, synest den var merkelig overpriset.

 

Beklager for bumpinga :/@

prøvde bare å presisere hvor viktig det var at jeg får bestilt en ny harddisk så snart som mulig.

Endret av Wakeman
Lenke til kommentar

Om det står Advent1315 på kvitteringa di, og du har en celeron har du fått feilutlevert pc fra butikken. Det er sånn som dessverre kan skje.

 

Står det advent 1015 på kvitteringa, og du har betalt 5995,- for BARE pcen, så ville jeg returnert snarest. For da har du gjort et dårlig kjøp.

Lenke til kommentar

skal springe å se etter, det hadde vært utrolig gode nyheter. Det at det var et dårlig kjøp hadde jeg fått med meg, men det finnes vel ingen bytterett på en vare jeg er misfornøyd med fordi den.. vell.. suger.

 

Ivertfall ikke etter 3 måneder..?

Lenke til kommentar
skal springe å se etter, det hadde vært utrolig gode nyheter. Det at det var et dårlig kjøp hadde jeg fått med meg, men det finnes vel ingen bytterett på en vare jeg er misfornøyd med fordi den.. vell.. suger.

 

Ivertfall ikke etter 3 måneder..?

Om den er 3 måneder gammel, så er det vrient dessverre - MEN, jeg tror du har fått feilutlevert vare, og da er fristen lengre, da du ikke har fått de spesifikasjonene du har betalt for. Jeg ville dratt til butikken, forklart situasjonen og hørt om du ihvertfall kunne fått byttet til rett pc.

 

Det som er kjedelig er at du som forbruker har plikt til å sjekke pcen din og specs vs det som står på kvittering osv når du overtar varen, og melde i fra innen kort tid om noe skulle være feil.

Lenke til kommentar

Skjønnte ikke helt hva du er ute etter. Men, disken i PC-en du kjøpte er gåen? Ta deg en tur og snakk med folka på elkjøp du. Si at du ikke er fornøyd osv. spørr om dere ikke kan komme fram til en løsning. I værste fall må laptopen sendes inn og du får en lånepc til de er ferdige med den.

Lenke til kommentar

Leita frem kviteringen på pcen, bortsett fra det at jeg er HELT sikker på at pcen har en Celeron, og ikke en dual core er det også vanskelig å finne ut hva jeg har betalt for.

 

på Kviteringen står det:

 

---

 

Advent8217___ADV Cm520 1,63/1024/RW/120/17W_________5995,00

Garantinr____************

IF___________KUNDE INFORMERT OF FORSIKRING

 

 

Total (Mva Inkl. med NOK 1.199,00)___________________5.995,00

 

 

Kontantbeløp_______________________________________6.000,00

Tilbake kontant_____5,00_______________________________5,00

---

 

Kan altså lese av kviteringen at jeg betalte 5995kr for en Advent8217 (ikke en 1315/1015)

Det er egentlig bare snakk om en veldig, veldig overpriset PC :S Jeg forstår det sånn at du jobber i Elkjøp Alastor..? Kan det hende at varen var feilpriset, og ikke at jeg fikk noe annet enn jeg betalte for?

Endret av Wakeman
Lenke til kommentar

Ah. En 17" advent altså. Den kostet 5995,- i høst/før jul. Helt greit kjøp på den tiden, egentlig ikke særlig overpriset heller :). Men jo nærmere jul du kjøpte den, jo mindre for pengene var det nok.

 

Advent1015, som du linker til, er en 15", som dermed er rimeligere å produsere. Prisene på pcer med dobbelkjerne og 2gig minne har også falt drastisk fra og med januar. Sånn er det dessverre.

 

Men, harddiskfeil o.l. har du krav på reparasjon på. Så da får du ta med pcen til nærmeste elkjøp og få den reparert.

Lenke til kommentar

Ah, beklager oppstyret :p

Synest fortsatt det er litt merkelig å betale to store lapper for 2 ekstra tommer, men det kan jo som du sier skyldes litt uflaks med timingen.

 

Det er ganske lite attraktivt for meg å levere pcen til reparasjon, nærmeste forhandler er 2,5 timer med båt, som forøvrig går 5 ganger i døgnet :) dermed forsvinner en hel arbeidsdag for meg, da tar jeg heller noen ekstra timer med arbeid og bare bestiller en harddisk.

Lenke til kommentar

Hurra for å kjøpe ting i butikken som selger vaskemaskiner! Altså, skal man gå så langt at man kjøper PC i butikk (gutta som selger presser bare på deg hva de får mest penger/bonus for å selge) så får du i det minste gå til Dell.

 

En lignende sak skjedde med en kompis av meg, han fikk utlevert en pc med lavere spec enn oppgitt, og CPU vifta funka ikke så maskina tok kjapt kvelden. Deretter var det et 6 måneders krangle-helvete med butikk, som først påsto at de hadde gikk han riktig modell, så sendte han den til rep, fikk den til å funke, fikk bekreftet at det var en dårligere modell, (tok 3mnd) for å så få høre at de ikke lengre markedsførte modellen han hadde betalt for, men de tilbydde han å punge ut penger for å kjøpe en modell over den igjen...

Tok til slutt kontakt med forbrukerrådet og fikk pengene tilbake.

 

Du har vel lært at du burde holde deg til respektable nettbutikker/dataforhandlere som kun driver med PC?

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke en dritt om vaskemaskin, de færreste som jobber på data hos elkjøp kan noe særlig om slike rare hvite ting. Argumentet ditt er således verdt null.

 

 

Hva kan de da? For det er ingen på Elkjøp hvor jeg er innom rett som det er (Gjøvik og Hamar) som kan en dritt om data heller ;-)

 

Måtte bare slenge meg på.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Finnes selvfølgelig variasjoner i kunnskapsnivå overalt. Poenget mitt var at det ikke er fordi elkjøp selger vaskemaskin at den deltiden du snakker med ikke kan alt om data. Men de aller fleste i de fleste butikker kan en god del. Og enkelte kan jævla mye og. Men det varierer :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...