Gå til innhold

DV-kamera og kulde

Anbefalte innlegg

Ser at det er noen eldre tråder om temaet, men det er kanskje nye tips å få?

Jeg skal til Svalbard om et par uker, og lurer på om det i det hele tatt er noen vits å ta med mitt Panasonic NV-GS 320? Driftstemperatur er oppgitt til 0-40 grader.

Det er rundt -25 der nå om dagen, mens "normaltemperatur" er ca. -14. Jeg er klar over at batterikapasiteten reduseres i kaldt vær, men hva med mekanikken, vil den fungere? Det kan vel være mulig å holde temperaturen noenlunde oppe ved å ha kameraet under scooterdressen når det ikke brukes, men det er kanskje å be om kondens?

Håper på gode råd og tips da jeg har null erfaring med kamera under slike forhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er rundt -25 der nå om dagen, mens "normaltemperatur" er ca. -14. Jeg er klar over at batterikapasiteten reduseres i kaldt vær, men hva med mekanikken, vil den fungere? Det kan vel være mulig å holde temperaturen noenlunde oppe ved å ha kameraet under scooterdressen når det ikke brukes, men det er kanskje å be om kondens?

har brukt et par tape baserte dv kamera på ski i ned til -15 på østlandet og det har gått

bra. ingen erfaring fra opphold ute på mer enn noen timer. har hatt kamera i sekk stort sett. hovedprinsippet er å beskytte kameraet mot raske temperatursvingninger og fuktig luft.

så sant du har noenlunde varmt batteri og tapen ikke er meget kald vil mekanikken fungere helt ok i et kaldt kamera, det som først og fremst er kritisk er når du bringer et kaldt kamera inn i et

varmt hus, med tilhørende fuktig luft. har fulgt råd om å pakke kameraet inn i en tett plastpose som tømmes mest mulig for luft mens det er kaldt, for så å varme det SAKTE opp til romtemperatur. (start i kald entre, etc.) inne i posen/kameraet vil det da være kald, tørr luft og risikoen for kondens under "opptining" vil bli mindre. kan hende det er lurt å holde batteriet (innenfor jakka?), og kameraet i mest mulig jevn temperatur, feks i en godt isolert sekk. så lenge man tenker litt på det man gjør tipper jeg det ikke er noe mer kritisk for kameraet ved å bruke det i våre kalde omgivelser enn luftfuktigheten de sliter med i asia kombinert med air condition.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så lenge man passer på å koble fra batteriet før man beveger seg inn i varmen, og lar kameraet stå noen timer, så burde det gå greit med ihvertfall noen timer utendørs.

Det du nok kommer til å merke kulden på er at LCD-skjermen går tregere. De flytende krystallene påvirkes slik av kulden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...