Emla Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Ser at det er noen eldre tråder om temaet, men det er kanskje nye tips å få? Jeg skal til Svalbard om et par uker, og lurer på om det i det hele tatt er noen vits å ta med mitt Panasonic NV-GS 320? Driftstemperatur er oppgitt til 0-40 grader. Det er rundt -25 der nå om dagen, mens "normaltemperatur" er ca. -14. Jeg er klar over at batterikapasiteten reduseres i kaldt vær, men hva med mekanikken, vil den fungere? Det kan vel være mulig å holde temperaturen noenlunde oppe ved å ha kameraet under scooterdressen når det ikke brukes, men det er kanskje å be om kondens? Håper på gode råd og tips da jeg har null erfaring med kamera under slike forhold. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Det er rundt -25 der nå om dagen, mens "normaltemperatur" er ca. -14. Jeg er klar over at batterikapasiteten reduseres i kaldt vær, men hva med mekanikken, vil den fungere? Det kan vel være mulig å holde temperaturen noenlunde oppe ved å ha kameraet under scooterdressen når det ikke brukes, men det er kanskje å be om kondens? har brukt et par tape baserte dv kamera på ski i ned til -15 på østlandet og det har gått bra. ingen erfaring fra opphold ute på mer enn noen timer. har hatt kamera i sekk stort sett. hovedprinsippet er å beskytte kameraet mot raske temperatursvingninger og fuktig luft. så sant du har noenlunde varmt batteri og tapen ikke er meget kald vil mekanikken fungere helt ok i et kaldt kamera, det som først og fremst er kritisk er når du bringer et kaldt kamera inn i et varmt hus, med tilhørende fuktig luft. har fulgt råd om å pakke kameraet inn i en tett plastpose som tømmes mest mulig for luft mens det er kaldt, for så å varme det SAKTE opp til romtemperatur. (start i kald entre, etc.) inne i posen/kameraet vil det da være kald, tørr luft og risikoen for kondens under "opptining" vil bli mindre. kan hende det er lurt å holde batteriet (innenfor jakka?), og kameraet i mest mulig jevn temperatur, feks i en godt isolert sekk. så lenge man tenker litt på det man gjør tipper jeg det ikke er noe mer kritisk for kameraet ved å bruke det i våre kalde omgivelser enn luftfuktigheten de sliter med i asia kombinert med air condition. Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Så lenge man passer på å koble fra batteriet før man beveger seg inn i varmen, og lar kameraet stå noen timer, så burde det gå greit med ihvertfall noen timer utendørs. Det du nok kommer til å merke kulden på er at LCD-skjermen går tregere. De flytende krystallene påvirkes slik av kulden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå