Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatt på hobbyvirksomhet

Nit

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver med en hobby hvor jeg har små inntekter, og store kostnader.

Selv om den er ulønnsom, så har jeg ikke tenkt å slutte med den.

Inntektene er i prinsippet skattepliktige. Dersom jeg hadde organisert meg som næringsdrivende, ville jeg ført regnskap som viste at jeg drev med underskudd, og dermed slapp å betale skatt. Jeg ville fått skattefradrag i stedet.

Dermed kommer jeg i et moralsk og juridisk dilemma.

• Alternativ 1: Holde kjeft om både inntektene og kostnadene knyttet til hobbyen.

Dette er den enkleste løsningen, men umoralsk og ulovlig, og det er kjipt å bli tatt.

• Alternativ 2: Melde inn inntekten og skatte av den.

Nest enklest, men umoralsk mot meg selv. Jeg synes ikke det er rett at jeg skal skatte av disse inntektene så lenge de ikke skaper overskudd.

• Alternativ 3: Bli næringsdrivende og melde inn både inntekter og kostnader.

Mest lønnsomt for meg, ettersom det stadige underskuddet da vil gå til fradrag på min skattbare inntekt forøvrig.

Moralsk, ettersom jeg ikke holder tilbake informasjon.

Umoralsk, ettersom folk flest ikke fører hobbykostnader som skattefradrag.

Har jeg oversett noe i vurderingen av alternativ 3?

Er det en eller annen regel som sier noe sånt som at jeg må ha realistiske forhåpninger om å gå i overskudd for å kunne være næringsdrivende?

Det jeg har studert på her er ANS med delt ansvar. Er det en annen selskapsform jeg bør vurdere, kanskje, som passer bedre for hobbyvirksomheter som normalt vil gå med underskudd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det en eller annen regel som sier noe sånt som at jeg må ha realistiske forhåpninger om å gå i overskudd for å kunne være næringsdrivende?

Sakset fra Lignings-ABC'en (som du finner på www.skatt.no):

(Under stikkordet V-virksomhet-allment)

3.5.1 Generelt

Det viktigste moment for grensen mellom virksomhet og ikke-økonomisk aktivitet som f.eks. fritidsaktivitet, sosialt arbeid mv., er kravet om at aktiviteten er egnet til å gi skattyteren økonomiske fordeler. Det avgjørende er om aktiviteten objektivt sett er egnet til å gi overskudd når en ser aktiviteten over en passende tid. Se som eksempel:

Med andre ord, for å kunne inntekts/utgiftsføre inntektene/utgiftene knyttet til denne hobbyen, så er det et krav at den er egnet til å gi deg økonomiske fordeler...

Lenke til kommentar

Med andre ord, om en ikke tror en kommer til å gå i overskudd i overskuelig framtid, trenger en ikke føre regnskap? Og om en da en dag begynner å gå i overskudd, begynner en også å føre regnskap? Kan de da komme i ettertid å kreve skatt av inntektene fra tidligere, til tross for at du gikk i underskudd? Hvor lang tid må en i så fall spare på kvitteringene?

Endret av gonjimann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...