Gå til innhold

Treningshjelp for "gammel" sittejobber

Anbefalte innlegg

Dårlig emnetittel, men vanskelig å finne nøyaktig hva som beskriver problemet kort.

Situasjon som følger: Er gutt på 27 (føler meg gammel allerede :/ ), 188cm høy og veier nå 84kg. Frem til jeg startet i fast jobb var jeg mye på farten, og hadde en vekt på rundt 70-72kg, uten å trene. Etter jeg startet som it serviceteknikker, blir det mye kjøring til og fra kunder, men lite fysisk arbeid.

Jeg har frem til nå aldri hatt noe problem med at jeg legger på meg, med tanke på julemat osv, mye har nok ligget i genene, og noe mine foreldre m.f. har sagt jeg kommer til å vokse av meg, som det nå ser ut til å skje.

Jeg føler meg også endel slappere nå etter jeg jobber fast, og ønsker mer energi.

Kort sagt er målet som følger;

- Gå ned til like under 80kg i vekt (føler det er passe, sånn uten å si at det må skje, da kroppen skal ha det godt med seg selv også)

- Trene opp "styrken" i knær og lår, da jeg har litt dårlige knær, trenger ekstra lårstyrke pga telemark.

- Ryggtrening/nakke? og generelt overkropp styrking. Vet ikke om dette hjelper på holdningen som kommer av å sitte foran pcen 15 timer om dagen, men forslag mottas med takk.

Ønsker logisk nok at kroppen skal bli jevnt over bedre i form, lite poeng å kunne holde 15kg 20sek på utstrakte hender om beina ikke tåler det (dårlig eksempel, men ja du skjønner).

Jeg er da ute etter en "begynner" rutine som er fin for noen som er HELT på bunnen, og som ikke krever mye utstyr. Det jeg har å hjelpe meg med, uten å gå på treningsstudio, er ergometersykkel og vektpakke fra europris (2 stenger med 2x 1,25kg og 2,5kg til hver)

Jeg prøvde å lese litt rundt på forumet, men føler meg så utenfor mitt område at jeg sliter litt med å forstå endel begreper og snakk i de andre trådene, vanskelig å plukke ut hva jeg har behov for og hva som passer når man ikke helt klarer å lese sammenhengen på ting.

Alle forslag mottas med takk, jeg har utsatt dette veldig lenge nå, trenger å komme igang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig merker jeg at hvis jeg sitter mye framfor dataen, og ikke gjør noe "vettig", blir jeg slapp og litt dårlig i kroppen. Du skjønner sikkert hva jeg mener. Men hvis jeg f.eks. er å trener etc. så får jeg (og sikkert alle andre som trener) en god følelse i kroppen. Dette får jeg også hvis jeg f.eks. er ute i frisk luft, går en tur etc. Trenger ikke være i toppform for å være i god form (lol).

Lenke til kommentar

Du har ikke anledning til å ta deg noen turer på et senter i uka, tror du vil få mye igjen for det. Iallfall gjorde jeg det. Tilbringer maaaange timer foran pcen hver eneste dag, og har helt klart blitt bedre etter at jeg begynte å trene.

Men uansett hva du gjør, bør du fokusere på ting som sittestilling osv når du arbeider. Ikke "heng" med ryggen osv, sitt oppreist.

Les denne artikkelen. :)http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1546556

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Har ikke lyst til å stikke på treningssenter, da inntrykket jeg har er at det hovedsaklig er folk som allerede er godt igang som er der. Sikkert hjulpet om jeg hadde hatt noen å trent med, men får se hva jeg får til hjemme enn så lenge.

Bra link stian. Skal se hva jeg kan "planlegge" ut ifra den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...