Gå til innhold

Første speilrefleks bilder

Anbefalte innlegg

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med nytt kamera!

To ting du må huske på når du viser bilder her på bildekritikken: Ikke legg ved så mange bilder, helst ikke mer enn 2. I tillegg setter de fleste pris på at du forminsker bildene enda mer, da det ikke er vanlig å ha skjermer som støtter den oppløsningen du lastet opp med. Så til kritikk:

Bilde 1:

Ok dokumentasjonsfoto, for å vise årets første blåveis. Når det gjelder komposisjonen/oppsettet, er selve bildet noe overeksponert. Det er noe du generelt bør unngå, men det vil finne ut etterhvert. Dessverre går selve blomsten noe i ett med bakgrunnen. Det er flere måter du kan forhindre dette på: Du kan beskjære bildet så blomsten tar opp større prosentvis plass i bildet, dette krever at bildet er forholdsvis skarpt, og at det ferdig beskjærte bildet ikke overskrider naturlig oppløsning. Du kan gå nærmere blomsten, noe som vil framheve detaljene, samtidig som at bakgrunnen blir mer utvisket. Eventuelt kan du redigere bildet så fargen til blomsten skiller den mer ut fra bakgrunnen. Da blomsten i dette bildet i utgangspunktet er overeksponert for lys, blir dette litt vanskelig. Det jeg har mest tro på er å tilte kameraet skrått på blomsten, samtidig som du går nærmere. I tillegg er det verdt å nevne at bildet i mine øyne komposisjonsmessig kunne vert forbedret, da det er mer behagelig for øynene at hovedobjektet er posisjonert ut i sidene av bildet

Bilde 2:

Igjen et overeksponert bilde, noe om gjør at også hunden går litt i ett med bakgrunnen. I tillegg er jeg usikker på om bildet er tatt skjevt eller ikke, alt untatt hundens forhold til bakken tilsier at bildet er litt skjevt.

Bilde 3:

Dette likte jeg ganske godt. Ikke så mye mer jeg klarer å si.

Bilde 4:

Likte dette også, mye på grunn av fargene. Her kunne du vurdert å tatt med litt av hovedobjektet (regner med at det er silhuettene), ved å lage et tettere utsnitt.

Dersom det er noe du lurer på er det selvsagt bare å spørre! Lykke til videre!

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

De to første bildene var av dårlig kvalitet på alle måter etter mitt syn (komposisjon, lys, farger etc). Bilde nr 3 syns jeg har potensiale, men har har du tatt bilde midt på lyse dagen, dvs den tiden av døgnet som er minst egnet for slike bilder pga "kraftig" lys og derfor er ikke bildet så bra som det kunne ha vært, mulig at en svart hvitt konvertering kan redde dette bildet for det har fine linjer og dybde. Bilde nr 4 syns jeg heller ikke var særlig pen.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med autoxave at bilde nr. 3 er et beste her. En sort/hvit konverting vil nok gjøre bildet mer interessant - da kan man leke seg med kontraster osv. Flotte linjer.

Bilde nr. 4 kan nok bli mer spennende ved at du retter opp og beksjære; samt justerer ned brightness for å få frem mer farger i glasses.

Tom

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...