Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jo, men det betyr ikke at wikipedia er en dårlig kilde. Det har som sagt blitt verifisert flere ganger at på realfaglige emner er wikipedia like nøyaktig som et hvilket som helst leksikon/oppslagsverk/whatever. Men for all del, du trenger ikke bruke wikipedia hvis du syns det er for dårlig, your loss, jeg bryr meg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sa ikke at det generelt sett er en dårlig kilde, men som alt annet åpent materiale på nett må du utvise en viss kildekritikk, og ikke ta ALT som står det for god fisk uansett.

Hva får deg til å tro at jeg ikke utviser kildekritikk og tar alt for god fisk? Hvis du fant noe som er feil på wikipediasidene jeg lenket til kan du jo si det, jeg syns nemlig det så helt greit ut.

En annen ting du kan jobbe litt på er holdningen din.

Det smalt fra rette kjeft.

Lenke til kommentar

Hva har det egentlig å si om noe er et scriptspråk eller et programmeringsspråk? Man programmerer da i språket man programmerer i uansett hvordan det vendes og vris på det... Med mindre man trenger programvare som har "uber-ytelse" er forskjellen strengt tatt irrelevant, så lenge man har noe som kan brukes til formålet man jobber med.

A script language is a simple programming language with which you can write scripts.
Lenke til kommentar

Er ikke vi fagfolk som diskuterer et emne rundt faget vårt? er det ikke igjen vi som skriver disse artiklene på wikipedia? hva hindrer meg i å legge inn min definisjon på wikipedia, og få deg til å bli enig med det jeg sier by default?

Jeg synes kanskje det er litt urettferdig å si at scriptspråk ikke er et programmeringsspråk, for det er jo det; men bruker de ordene for å skille mellom implementasjonene.

Om en ikke synes det er viktig er en annen sak, det er ikke det vi diskuterer.

Some languages, such as Perl, began as scripting languages but were developed into programming languages suitable for broader purposes. Other similar languages -- frequently interpreted, memory-managed, or dynamic -- have been described as "scripting languages" for these similarities, even if they are more commonly used for applications programming. They are usually not called "scripting languages" by their own users.
hehe.

Hvorfor har scriptspråk et så frynsete rykte da? er det så forbanna ille at CPython er et scriptspråk? Etter min mening om dette, så er CPython et scriptspråk, fordi man ikke programmerer prosessoren, men et annet program som ligger på toppen.

Som også stemmer med definisjonen til wikipedia

A scripting language, script language or extension language, is a programming language that controls a software application.
Lenke til kommentar
Du syntes det så greit ut og da var det automatisk 100% korrekt?

Nei, men du maser om kildekritikk. Jeg finner ikke noe som umiddelbart ser helt feil ut så da velger jeg å stole på wikipedia siden jeg vet at det har blitt verifisert flere ganger til å være rimelig korrekt på realfaglige emner. Men du må gjerne utøve kildekritikken din og si HVA som er feil.

Ja, har jeg vært uhøflig eller ufin mot deg på noen måte? Det er ingen grunn til å skulle bli furten og sur bare fordi noen er uenige med deg.

Ja, opptil flere ganger har du vært det mot meg og andre, men ikke nødvendigvis i denne tråden.

Lenke til kommentar
Er ikke vi fagfolk som diskuterer et emne rundt faget vårt? er det ikke igjen vi som skriver disse artiklene på wikipedia? hva hindrer meg i å legge inn min definisjon på wikipedia, og få deg til å bli enig med det jeg sier by default?

Ingenting, men det pleier som regel å bli rettet rimelig fort hvis du skriver noe feil.

Jeg synes kanskje det er litt urettferdig å si at scriptspråk ikke er et programmeringsspråk, for det er jo det; men bruker de ordene for å skille mellom implementasjonene.

Bra, da er vi enige. Jeg ser definisjonen av et scriptspråk, men jeg syns også at det kan kalles et programmeringsspråk siden man programmerer i det.

Lenke til kommentar
Ja, har jeg vært uhøflig eller ufin mot deg på noen måte? Det er ingen grunn til å skulle bli furten og sur bare fordi noen er uenige med deg.

Ja, opptil flere ganger har du vært det mot meg og andre, men ikke nødvendigvis i denne tråden.

Kan noen for én gangs skyld vise til hvor jeg er ufin og uhøflig, takk? Eller trenger du ikke å underbygge påstandene dine?

Dessuten stod jo dette i wikipedia

A scripting language, script language or extension language, is a programming language that controls a software application.

Noe som underbygger det vi sier. Eller hopper du bare over den delen, og vil ikke lese?

Endret av Manfred
Lenke til kommentar

Kan noen for én gangs skyld vise til hvor jeg er ufin og uhøflig, takk? Eller trenger du ikke å underbygge påstandene dine?

Jeg trodde du hadde hukommelse..

Hva med den gangen hvor jeg var så uheldig å si noe om syntaxen til C# hvor du brukte 2-3 poster på å si hvor teit jeg var og hvor lite folk var imponert av formuleringene mine.

Dessuten stod jo dette i wikipedia

Noe som underbygger det vi sier. Eller hopper du bare over den delen, og vil ikke lese?

Dette stod også:

General-purpose dynamic languages

Main article: Dynamic programming language

Some languages, such as Perl, began as scripting languages but were developed into programming languages suitable for broader purposes. Other similar languages -- frequently interpreted, memory-managed, or dynamic -- have been described as "scripting languages" for these similarities, even if they are more commonly used for applications programming. They are usually not called "scripting languages" by their own users.

Det er altså forskjell på om det er turingkomplette eller general purpose, som python, perl og de andre er.

Lenke til kommentar
Så CPython er fortsatt et scriptspråk :p

Exactly :wee:

Jeg trodde du hadde hukommelse..

Hva med den gangen hvor jeg var så uheldig å si noe om syntaxen til C# hvor du brukte 2-3 poster på å si hvor teit jeg var og hvor lite folk var imponert av formuleringene mine.

Jeg satt vel strengt tatt ikke og sa at du var kjempeteit, men... Greit å vri litt på minnene...

Lenke til kommentar

Nei, du brukte kanskje ikke ordet teit direkte, men du var uhøflig og ufin, som var det du spurte om.

Og det du pastet fra wikipedia gjelder altså scriptespråk som f.eks til 3d studio max eller noe, språk som ikke er general purpose som du kan gjøre hva du vil med. Det styrer et program eller er en extension til et program, og underbygger derfor ikke det du sa. General purpose språk som python og perl kan derimot kalles programmeringsspråk, og scriptespråk.

Lenke til kommentar

Da ber jeg om unskyldning hvis jeg har såret deg med noen av mine utsagn i diskusjonens hete.

On topic:

For min del har det ingenting å si om jeg skriver et scriptespråk, eller et programmeringsspråk, men som GeirGrusom sier, så er det greit å skille på implementasjonen.

Lenke til kommentar

Per definisjon så gjelder det både python, perl og max script i like stor grad.

Python er kanskje et general purpose programmeringsspråk, men det programmer et host program uansett, på samme måte som max script.

Host programmet til et python script heter python.exe (på min windows maskin selvsagt)

Host programmet til et max script heter 3dsmax.exe

Python er general purpose, max script er domain specific.

Men begge er fortsatt scriptspråk.

Lenke til kommentar

Det går jo ikkje an å bruke noko ein finn på wikipedia som kilde, ikkje til å argumentere med i alle fall! Tenk deg om, viss Grusome Geir hadde skrive det motsatte av det som står der inn på wikipedia, kunne han då brukt det som argument her? Då er det jo berre til å gå inn og endre og skrike "eg har rett, for det seier wikipedia!".

[edit]EDIT: Dette innlegget kom alt for langt etter dei innlegga eg skulle svare på, til at det gir meining..[/edit]

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Hui så det går mens man er bortreist i noen timer :)

Det går jo ikkje an å bruke noko ein finn på wikipedia som kilde, ikkje til å argumentere med i alle fall!

Nå vil jeg tro at artiklene om programmeringsspråk har vært tatt opp til debatt av MANGE folk, opptil flere ganger. Derfor er det som står i wikipedia av ganske høy kvalitet, hvertfall når det gjelder realfaglige emner. Hvis Geir eller andre bare endrer på en såpass detaljert artikkel så vil endringen garantert bli reversert i løpet av en time og ip'en hans sperret :) Vil du få gjennom en endring på høykvalitetsartiklene på wikipedia så er Discussion-siden veien å gå, ikke gjennom direkte endring, da blir det reversert.

Og: vi kan godt kalle python et scriptespråk. Men Python (og Perl, og alt det andre vi har snakket om) er OGSÅ programmeringsspråk. Det ene utelukker ikke det andre.

Lenke til kommentar

Du kan kalle det AKKURAT hva du vil og jeg kan svare på AKKURAT hva jeg vil og da synes jeg det er greit å påpeke noe som er direkte feil.. Og feilen jeg påpekte da jeg startet dagens lille krangel var at et scriptspråk IKKE er et programmeringsspråk. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...