DaddyYankee Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Hei. Jeg er ikke mester på akkurat programmering, osv, derfor spør jeg litt etter hjelp =) Kan dere si meg alt som har med programmering og gjøre, + hva hver dataspråk brukes til? Og hvordan er det? Hvordan skal man starte? Vil ha mest mulig info om programmering, tusen takk! Så si hva du kan! -Fight4Lov3 Endret 16. mars 2008 av Fight4Lov3 Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Det er kunst, og kunst er abstrakt og åpen for enorm personlig tolking. Et språk, er en måte å uttrykke seg på. Du velger selv hva du vil lage, og hvordan du lager det. Samme program kan skrives på mange måter... Anbefaler deg et høynivå språk for starters. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Det er kunst, og kunst er abstrakt og åpen for enorm personlig tolking. Et språk, er en måte å uttrykke seg på. Du velger selv hva du vil lage, og hvordan du lager det. Samme program kan skrives på mange måter... Anbefaler deg et høynivå språk for starters. Takk for svar, som sagt jeg er ikke helt ny begynner =P Så jeg vil bare ha svar på spørsmålene mine.. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Ja, men husk nå at programmering er et verktøy. Hvis du ikke har noe å lage så har du heller ikke bruk for verktøyet. Chatteprogram, hack til et spill, trojan, spill, webleser, databaseprogrammering. Endeløse muligheter, start å løse oppgaver på projecteuler.net. Velg deg et språk, bare velg et. Så skal vi hjelpe deg der i fra Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Ja, men husk nå at programmering er et verktøy. Hvis du ikke har noe å lage så har du heller ikke bruk for verktøyet. Chatteprogram, hack til et spill, trojan, spill, webleser, databaseprogrammering. Endeløse muligheter, start å løse oppgaver på projecteuler.net. Velg deg et språk, bare velg et. Så skal vi hjelpe deg der i fra Så html telles ikke som programmering?, og hvor bytter jeg språk, det er bare genius? --> projecteuler.net ... Endret 16. mars 2008 av Fight4Lov3 Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Html er ikke et programmeringsspråk, det er et markupspråk. Det foregår ingen beregninger i html, det bare sier noe om hvordan ting er strukturert. Velg riktig til språk til riktig ting. C/C++ til hastighets- og minnekrevende programmer. Perl til tekstprosessering. Java/C#/Python osv til ting hvor ytelse ikke har så mye å si og lær deg minst et funksjonelt språk for å få et annet perspektiv på hvordan programmer også kan skrives og for å se hvor mange problemer som kan løses veldig mye mer elegant med lister og høyereordens funksjoner enn motsetningen imperativ kode. Anbefaler deg å lære deg mange språk som er radikalt forskjellige fra hverandre. Endret 16. mars 2008 av teflonpanne Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Men den siden dere ga meg, skjønner jeg ikke noe! Alt er matte =S.. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Matte er jo gøy Ingen av oss kan alt som trengs for å løse oppgavene alle trenger å lese oppgavene, tenke seg om, kanskje lese litt på wikipedia eller andre steder og prøve seg fram en del. Det erjo hele poenget, å løse noe "vanskelig". Matten på euler ser mer avansert ut enn den er. Når man får det til er det veldig gøy Selv har jeg tatt 26 av oppgavene der, er godt i gang. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Og så kan det jo vere lurt å velje av dei øverste "problema", sidan det er dei som har blitt mest løyst, og dermed også dei som kanskje er lettast. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Det stor cluet i slike oppgaver er å klare å bryte ned det store uoverkommelige problemet i mindre, og enkelt løslige oppgaver. Og så ser du kanskje en sammenheng etterhvert, og kan begynne å slå sammen funksjoner osv. All matte bunner ut i veldig få regneoperasjoner og enkle oppgaver, utfordringen er bare å klare å se en liten ting om gangen, og ikke hele som en helhet. Og ja: Matte er gøy ^^ Endret 19. mars 2008 av Manfred Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 Hehe, exactly.. Men hva har det med programmering å gjøre? =P! Skjønner at man trenger matte, men det er ikke noe programmering språk der! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Du treng mattekunnskapar, og for å utføre enkelte ting, så kan det vere nødvendig/veldig mykje lettare med eit dataprogram som gjer utrekningane for deg, enn at du må bruke kalkulator og rekne alt manuelt. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Men hva har det med programmering å gjøre? =P! i Project Euler skal man programmere seg fram til svaret. Altså gitt det som står i oppgaveteksten (og enkelte ganger litt tenking) lage et program som gir deg svaret på oppgaven. Oppgave 4 feks: A palindromic number reads the same both ways. The largest palindrome made from the product of two 2-digit numbers is 9009 = 91 × 99. Find the largest palindrome made from the product of two 3-digit numbers. Denne er vanskelig å løse med bare matte Oppgaven går ut på å skrive et program som finner svaret ditt. Enkelte av oppgavene er laget slik at hvis man bruker en naiv algoritme (gjerne den første man kommer på eller en form for brute-force) så vil programmet ditt ta laaaaang tid, men hvis man finner en smartere algoritme så kan programmet bli ferdig på få sekunder. EDIT: Du kan bruke hvilket som helst språk som regel, derfor står det ingenting om språk på de sidene. Når du har løst en oppgave får du tilgang til forumet for den oppgaven der folk deler løsningene sine for akkurat den oppgaven i forskjellige språk. Hvis du ikke synes DET er gøy, vel da er ikke Project Euler for deg Endret 20. mars 2008 av steingrim Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 programmering og matte er i veldig mange sammenhenger to sider av samme sak. det er mye matte i programmering, nesten uansett hva du skal jobbe med. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Derivering og spesielt ligninger er ting som ofte går igjen. Husk at datamaskinen er en kalkulator, og kun det. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Jaffe har skrevet hva jeg mener er en veldig god innføring i språket C som du finner her. Dette er veldig grunnleggende og gir deg et clue hvordan de fleste programmeringsspråk fungerer med enkle variabler og kontrollstruktur. Nå er jeg absolutt ingen ekspert på programmering, så hvorvidt C er å anbefale som et språk å starte med, vet jeg ikke. Men Java brukes mye i kurs/fag på høyskoler/universitet hvor man lærer grunnleggende programmering, så dette kan jo være verdt å sjekke ut. en.wikipedia.org/wiki/Java_(programming_language) Endret 21. mars 2008 av Skagen Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Jaffe har skrevet hva jeg mener er en veldig god innføring i språket C som du finner her. Dette er veldig grunnleggende og gir deg et clue hvordan de fleste programmeringsspråk fungerer med enkle variabler og kontrollstruktur. Nå er jeg absolutt ingen ekspert på programmering, så hvorvidt C er å anbefale som et språk å starte med, vet jeg ikke. Men Java brukes mye i kurs/fag på høyskoler/universitet hvor man lærer grunnleggende programmering, så dette kan jo være verdt å sjekke ut. en.wikipedia.org/wiki/Java_(programming_language) Hehe, takk! Jeg liker matte, men akkurat det er litt vanskelig for meg! Er 13 år, og har spurt mange om hjelp som går på videregående skole, men de har heller ikke skjønt det.. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Den palindrome oppgaven er strengt tatt ganske lett, og det er ingen avansert matte. Om det er noe i det hele tatt. Hva skjønte ikke dem som gikk på VGS? Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Den palindrome oppgaven er strengt tatt ganske lett, og det er ingen avansert matte. Om det er noe i det hele tatt. Hva skjønte ikke dem som gikk på VGS? Den var VELDIG lett ja 3 linjer Python eller noe sånt, kunne vært færre men da ville det jo ikke vært så lesbart. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Burde noen slik være lett for meg? If we list all the natural numbers below 10 that are multiples of 3 or 5, we get 3, 5, 6 and 9. The sum of these multiples is 23. Find the sum of all the multiples of 3 or 5 below 1000. --- Each new term in the Fibonacci sequence is generated by adding the previous two terms. By starting with 1 and 2, the first 10 terms will be: 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, ... Find the sum of all the even-valued terms in the sequence which do not exceed four million. The prime factors of 13195 are 5, 7, 13 and 29. What is the largest prime factor of the number 600851475143 ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå