Gå til innhold

ny vifte til taisol cgk760


TheTurboMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-09-27 07:46, TheTurboMan skrev:

Hei


thunderbird 1400 266

a7v 266




Jeg har kjøpt en cgk 760, men tempen under load er

på 65 grader noe jeg synes er for mye!!


Jeg vill gjerne bytte ut den orginale viften med en som er bedre og litt støysvak og som har de samme hullene på viften


Noen som har noen bra forslag?


 

Jeg har den samme kjøleribba på min PC nummer 2:

Men jeg fant fort ut at jeg vill skifte til en kraftigere vifte.

 

Skiftet til Sunon(60*60mm) vifte.

Fikk senka tempen med 5-8 grader men det var ikke nok.

Jeg satte på en anodisert CU shims, og vips, der sank tempen med 15 grader.

 

Sjekk hjemmesida mi for mer info og detaljer, husk å signe guestbooken min.

 

http://home.chello.no/~kim.wetteland/myselfpage.htm

Lenke til kommentar

Jeg bruker shims på min T-Bird [email protected] med en orginal TaiSol CGK760 kjøler og jeg ligger på 40 grader idle og 45 load. Har bestilt den kraftigste 60*60 vifta fra Papst hos microplex og skal bytte til denne.

Har ikke prøvd uten shims så jeg vet ikke om dette har noe å si.

 

Har du planslipt kjøleren, brukt artic silver, rensa cpu og kjøler med isopropanol? Dette bør gjøres uansett om du skal klokke eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


On 2001-09-30 22:47, normal skrev:

dette høres litt rart ut, shims senker ikke tempen da den ikke har noe direkte kontakt med coren.

shims bare balanserer trykket for at core ikke skal knuses/brekkes i kantene ved montering


 

Tror du jeg sitter her og lyver til folk??

Okei litt fysikk:

Som vi alle vet så er faktisk luft et bra isolasjons element(Goretex bla.bla, luft isolerer bla).

 

Blir gappet mindre mellom CPU, ikke bare dien(kjernen), men keramikken er også med på å overføre varme. Så blir varmeoverføringen betydelig.

Dette kan merkes at kjøleribba blir mye varmere, det er et godt tegne på at varmeoverføringa er god.

Da gjelder det å frakte varmen vekk fra ribba.

Dette gjøres med god vifte.

 

Der ja......hade bra.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-12 18:14, normal skrev:

nettop smarten, ikke LAT som om du har peiling og kom med det det tullete fysikkpreiket ditt


 

Næmmen i svarte... Tullete fysikkpreik? Gjelder ikke fysikkens lover inni en PC?

 

Varmen fra en prosessorkjerne sprer seg i alle retninger. Kobber evt. aluminium leder varme bedre enn keramikk (eller hva det nå er prosessorer er laget av), ergo tar dette av det meste av varmen, men likevel er det en del av varmen som sprer seg gjennom prosessoren, og som bør bli ledet vekk fra denne. Shims bidrar til dette. Den store temperaturfoskjellen er det nok ikke snakk om (synes 15 grader høres mye ut), men effekten er helt klart der. Hvilken annen grunn har man for å lage shims av kobber?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-12 18:14, normal skrev:

nettop smarten, ikke LAT som om du har peiling og kom med det det tullete fysikkpreiket ditt


Jeg ser helst at slike nedlatende kommentarer uten noen betydning for diskusjonen holdes utenfor. Vårt forum skal ha en jevnt positiv og informativ holdning så alle kan bruke det, uansett kunnskapsnivå.

 

"det tullete fysikkpreiket" er forresten ikke tullete i det hele tatt, selv om varmen som avgis av prosessorkeramikken er forsvinnende liten. Hovedpoenget med en shim er å sørge for stabil og riktig montering av kjøleren, som igjen vil føre til bedre kontakt med prosessoren og dermed lavere temperatur.

 

 

_________________

Lars Bjerke

Ansvarlig leder og redaktør,

Overklokking.no

 

[ Denne Melding var redigert av: CannoliBoy på 2001-10-16 19:55 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...