Gå til innhold

Gjennomstrømning i kabinett - forslag...

mhagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ingen enorm kompetanse på området, men kan bidre til det jeg vet :). De fleste kabinetter trekker luften inn nede forran, og slipper ut oppe bak(som dere alle vet). grunnen til at det er nede er selfølgelig pga den kalde luften faller ned på gulvet, og mens den går gjennom Pc en og forbi alle de varme delene, varmes den opp. Varm luft stiger som kjent, så den stiger opp, hvor den blir sugd ut av pc en. Har lest at det er et poeng å få laget en vindtunnel gjennom pc en din. Du trenger egentlig ikke mye luft, men luft på de rette steder(Forbi hk med deler, ikke oppe med cd rommen f.eks). For best å skape en lufttunell er det en fordel å ha undertrykk i kabinettet. Dette gjør det mye lettere å styre luften over de delene den skal, i motsetning til en del eldre kabinetter som bare pumper luften inn, og hvor den så piper ut ledige sprekker. derfor er det ett poeng å få pumpet ut mer luft bak en du tar inn forran. Men det trenger ikke å være store forskjellen, bare slik at det dannes et lavt undertrykk i pc en.

Håper jeg ikke serverte noen graverende feil her :wink:

Lenke til kommentar

Bruk like store vifter foran og bak, så tetter du heller alle sprekker med en vannbasert tettemasse. slik at det er enklere å fjerne det som tyter ut når du setter sammen kabinettet. litt arbeid men du slipper at det lekker luft over alt. og du får da samme funksjon som om at det skulle vært en luftkanal.

Lenke til kommentar
Bla, bla bla, en fordel å ha undertrykk i kabinettet. Bla,bla,bla...

Problemet med det, er at det blir suget inn støv hver minste krok :yes:

Støvsuger du ikke Pc en din da :wink:? Husk at jo mindre undertrykket er, jo mindre suges inn fra sprekker og huller. Man trenger ikke strore undertrykket for å oppnå ønskett efekt. Har du like mange vifter foran og bak, så er det bare å kjøre de bakre litt raskere en de forran, så har du nokk undertrykk. Jeg mener ikke at du skal gjøre om Pc en din til en slags luftrenser som suger all dritten fra resten av rommet.

Lenke til kommentar

Heisann der....

Det jeg har gjort hos meg (og som jeg mener funker) er at jeg har i mitt Aopen Big tower 6 enermax regulerbare 80mm vifter...

De bruker jeg slik:

1 stk i plexi i siden som blåser inn

1 stk foran nede som blåser inn

2 stk oppe bak som blåser inn pga varme HDD

2 stk i topp som suger luft ut...

Da har jeg sirkulasjon som gjorde at CPU temp falt 6-7 grader og jeg trengte ikke skru viftene mer enn litt over min. hastighet.

Over- og undertrkksproblemet løste jeg ved å lage ett hull i bunn av kabinettet... og ang støv: stjel noen gamle strømpebukser av morra di og tre de foran de viftene som skal blåse inn... det funker fett, men husk å rense de en gang i uka sånn ca... Det er effektive hybelkanin-feller....

Håper det hjalp litt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...