Gå til innhold

Lyd til båt


Anbefalte innlegg

Oisann, jeg bommet en del der! Unnskyld :) Da lærte jeg det og! En annen "Hifi-entusiast" forklarte meg det på den måten jeg sa det, og det virket logisk! haha. :) Takk ;)

Men Jeg har ikke merket så stor forskjell på følsomheter. Prøvde noen B&W 603 S3 som har 89 dB følsomhet, og de spilte på en hjemmekinoreciever med 90 ekte watt, og de spillte VELDIG mye høyere en cerwinvegaene mine med 95 dB følsomhet på 2x150 watt NAD C372. Og rommet til cerwinvegaene er litt mindre faktisk. Merkelig! Men men :) Skal ha nye snart uansett ;) heh.

 

Men er det lurt å ha forsterker på (la oss si) 6 ohm, når høyttalerne er på 4 ohm? Spiller det ingen rolle?

 

Og noen som vet om en marineforsteker på 150 watt eller noe slikt?

Forsterkere spiller som oftest alt fra 2 ohm til 8 ohm. Så det går nok fint.

Vis det står 6 ohm og 110 watt, så vil jeg tippe at den har ca 150 watt i 4 ohm.

 

Plassering på høyttalere kan ha stor innvirkning på hvor høyt en ht spiller.

Små rom kan også begrense lyden :)

 

6ohms forsterker på 4ohms høyttaler er ikke så lurt, men gårt som regel bra!

Og bra gjetting på watt ved 4 ohm, det er nemlig 151w :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4000 er ikke all verden i høyttaler/forsterker-sammenheng egentlig. Brukte plutselig 12 000 i bilen min. og 13 000 på rommet :) hehe.. Men uansett. Min NAD forsterker har 2x150 watt i 8 ohm, men den spiller likevel høytalere ned til 1 ohm helt fint. Så hvorfor skal ikke en forsterker som effekten er oppgitt i 6 ohm, kunne spille på 4 ohm ?

Lenke til kommentar
4000 er ikke all verden i høyttaler/forsterker-sammenheng egentlig. Brukte plutselig 12 000 i bilen min. og 13 000 på rommet :) hehe.. Men uansett. Min NAD forsterker har 2x150 watt i 8 ohm, men den spiller likevel høytalere ned til 1 ohm helt fint. Så hvorfor skal ikke en forsterker som effekten er oppgitt i 6 ohm, kunne spille på 4 ohm ?

en forsterken kan klare en lavere last enn oppgitt, men har ikke nødvendigvis godt av det!

 

Selv har jeg brukt 50k +-, og regner med at i bilen vil det også bli brukt en del etterhvert :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for fine svar :)

 

Men hva med denne forsterkeren da; http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx...jonsID=11484705

 

Med samme cd-spiller og høyttalere som nevnt over.

 

Det står jo 500 watt også 2x250 watt, så hvorfor mener du den bare vil gi 300 watt?

 

 

Fordi det ikkje er skikkeli merke :p

Lært av erfaring.. Har sjøl kjøpt en uscarvor 500watter fra netthandelen, og den gir ikkje 500watt...

 

Kjøp heller skikkeli merke og få kvalitet :)

 

Men hvor mye tror du den ca vil gi per høyttaler da?

Vil helst prøve å ikke bruke så veeldig mye penger på dette, så en forsterker til 2000 vil jeg helst slippe å kjøpe =)

 

Men tror du den klarer å gi 400w da? altså, 200w per høyttaler..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...