vbjornevik Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Hei! Sjekket forsterkeren som står i båten i dag, og fant ut at den bare hadde 2 kanaler og max. utgangseffekt er bare på 50 watt pr. kanal. Høytalerne er på 300 watt, 4 ohm. Foreløpig tror jeg at jeg styrer unna subwoofer, hvis jeg finner en bra forsterker. Har noen noe å anbefale? Må forsterkeren være marine, eller kan jeg kjøpe en som ikke er sprutsikker og heller legge den i en vanntett boks? (det er det jeg har nå, forrige eier lagde det til slik) Takker for alle tips! (endret emnetittel da jeg skal spørre om sub. også ) Endret 18. mars 2008 av vbjornevik Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hadde jeg vært deg hadde jeg bare kjøpt en vanlig bilforsterker og bare sørga for at den lå trygt og tørt, slik det var i dag sa du? Dette er ihvertfall det jeg kommer til å gjøre når jeg setter inn stereo i den nye båten min. Kan dessverre ikke anbefale noen forsterker, så hvis noen andre kan anbefale en hadde det vært fint Skal jo ha dette selv også Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Jeg har sett på Sony sin marineforsterker. Får 10% eller noe slikt på Bilradiospesialisten også. Men høytalerne er på 300 watt, og den forsterkeren har max utgangseffekt på 4x110 watt når den står på 4 ohm. Men når jeg tenker meg om, så klarer jeg vell ikke høre på stort mer enn 110 watt? Den jeg har nå er på 2x50 watt, og det er vell egentlig helt greit. Men samtidig blir man aldri fornøyd Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Tenkte på denne forsterkeren: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1814 Hva mener folk? Tenkte også på denne sub'en: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1836 Som dere ser, er suben på 6 ohm. Spiller dette stor rolle hvis jeg kjøper forsterker på 4 ohm? Og jeg regner med jeg kjøper marinesub, da denne ikke står helt tørt..? Er det andre forsterkere (spesielt til deg Snuggis) som dere/du har sett på/prøvd? På forhånd takk! Det jeg også tenkte på med å kjøpe marineutstyr er; tåler vanlig bilutstyr det som skjer i en båt? Man kjører jo på bølger osv, så det rister og vibrerer veldig mye. Og det vil jo alltid være litt fuktig i en båt..? Selv om man legger forsterkeren i en vanntett boks? Endret 18. mars 2008 av vbjornevik Lenke til kommentar
jonast Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Jeg har kjøpt meg Boss marine høyttalere 6" x9" 300 watt. Så står det: Power handing: 300 watts peak / 150 watts RMS. Hva mener de med det? Også har jeg en cd spiller som gir 4 x 40 w. Vil det da si 2 x 80 watt? Også har jeg bestilt en forsterker; 2 kanals 500 watt. Gir den enkelt å greit 250 watt per høyttaler da, eller er det vanskligere enn det høres ut som? Også en ting til. Jeg skal montere cd-spilleren som man ville gjort i en cyber, ved siden av rattet, men vil ha en boks rundt hele for å være sikker på at den ikke blir våt.. Hvor finner jeg slike hele bokser som jeg kan få montert inn i dashbordet? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 Ser du er ny på forumet, men du burde gjerne lagd en ny tråd Men jeg svarer litt selvom Cd'spilleren din kan man koble til 4 høyttalere. Da gir hver høyttaler 40 watt. Høyttalerne dine kan gi 300 watt, slik som mine, men det er såpass mye at du ikke klarer å høre på det Selvom høyttalerene dine gir 300 watt, så gir stereoanlegget bare 50 watt per høyttaler, noe som vil si at høyttalerne bare gir 50 watt når de er koblet til den cd'spilleren. Kan du sende en link til den forsterkeren? Er det marineforsterker? Jeg ble faktisk litt usikker nå med forsterkeren. Den skal jo forsterke lyden, men gir høyttalerne fortsatt mer enn 50 watt?? Sprutdeksel bestiller/kjøper du på Maritim. http://www.maritim.no/product.aspx?id=2014...upkey=006002130 Her var det jo egentlig litt dyrt, siden det er Sony sitt. Stort sett alle båtutstyrbutikker selger slike Lenke til kommentar
jonast Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 forsterkeren: http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx...jonsID=11383489 Cd spilleren: 4 x 40 watt Høyttalerne: har to høyttalere. Boss marine 300 watts 6" x 9". 300 watts peak / 150 watts RMS Det jeg egentlig lurer på er enkelt å greit hvor bra dette vil spille, å hvor mye watt høyttalerne da til slutt vil gi? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Det er det jeg ikke er helt sikker på, men uten forsterker vil høyttalerne bare gi 50 watt. Jeg har aldri hørt om det merket på forsterkeren, og det er ikke marineforsterker, så den er nok ikke aktuell for meg. Ukurrant merke kan by på en del problemer. Endret 20. mars 2008 av vbjornevik Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 forsterkeren: http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx...jonsID=11383489 Cd spilleren: 4 x 40 watt Høyttalerne: har to høyttalere. Boss marine 300 watts 6" x 9". 300 watts peak / 150 watts RMS Det jeg egentlig lurer på er enkelt å greit hvor bra dette vil spille, å hvor mye watt høyttalerne da til slutt vil gi? Den forsterkeren gir nok neppe 500watt, sikkert ikkje meir enn 300watt i alle fall.. ;o Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Hvorfor mener du det ? Jeg tror nok jeg kommer til å kjøpe marine uansett, for å være på den sikre siden. Bedre å spytte i noen hundrelapper til og få noe skikkelig enn å kjøpe noe som egentlig bare er "boss" fra begynnelsen av Og hva skal du med en 500 watts forsterker i en (går ut i fra) liten båt? Du kommer aldri til å klare å høre på så mye tenker jeg. men men .. min mening det. Lenke til kommentar
jonast Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Tusen takk for fine svar Men hva med denne forsterkeren da; http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx...jonsID=11484705 Med samme cd-spiller og høyttalere som nevnt over. Det står jo 500 watt også 2x250 watt, så hvorfor mener du den bare vil gi 300 watt? Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Tusen takk for fine svar Men hva med denne forsterkeren da; http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx...jonsID=11484705 Med samme cd-spiller og høyttalere som nevnt over. Det står jo 500 watt også 2x250 watt, så hvorfor mener du den bare vil gi 300 watt? Fordi det ikkje er skikkeli merke Lært av erfaring.. Har sjøl kjøpt en uscarvor 500watter fra netthandelen, og den gir ikkje 500watt... Kjøp heller skikkeli merke og få kvalitet Endret 21. mars 2008 av baat94 Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Tusen takk for fine svar Men hva med denne forsterkeren da; http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx...jonsID=11484705 Med samme cd-spiller og høyttalere som nevnt over. Det står jo 500 watt også 2x250 watt, så hvorfor mener du den bare vil gi 300 watt? Forsterkeren klarer nok å drive dei to høytalerane da, men når du først skal kjøpe, hvorfor ikkje kjøpe nokke skikkelig ? ;P Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Jeg har aldri hørt om merket på den forsterkeren ihvertfall. Men jeg har vell egentlig ikke fått svar på det jeg spurte om Lenke til kommentar
Fugitive Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Hvilken OHM er forsterkeren din på vbjornevik? Og ser du skriver klarer jeg vell ikke høre på stort mer enn 110 watt? Hva er det for noe tull? en liten forsterker vil klippe\forvrenge lyden, og da vil du mest sannsynlig sprenge høyttalerene dine fort! Jo større forsterker, jo bedre har høyttalerene dine det! fordi kontrollen over elementene er MYE bedre. Hvor høyt en høyttaler spiller forteller også følsomheten veldig mye om, en høyttaler med 86 i følsomhet spiller lavt! uavhengig om det er 50 eller 1000w. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Det stod ikke på forsterkeren hvor mange OHM den var på .. Men jeg finner ingen marineforsterker på 4 ohm som har mer enn 110 watt på utgangseffekt. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Okei bare for å få det helt rett. En høyttaler som det står 300 watt på, klarer å skyve unna varmen fra 300 watt. Altså den tåler at en forsterker gir den 300 watt, men den kan likevel spille veldig fint med bare 50 watt. 300 watt er ganske mye for oss "normale" mennesker. Det sto på de høytalerene dine(jonast) At de tålte 300 max og 150 RMS? Det betyr at de tåler 150 "musikk-watt" og klarer å fjerne varmen fra spolen i høytaleren når den blir matet med 300 watt over KORT tid. Altså den kan klare 300 watt i kanskje, la oss si 30 sekunder? Men uansett, selv om det står at forsterkeren din har feks 2x150 watt, så om du spiller på 100% av volumet så bruker du nok ikke mere en 90-100 watt.. Anyways, ville IKKE ha kjøpt bil-forsterkere og lagt i båt. i alle fall ikke i en vanntett kasse. Forsterkerene trenger luft eller så går de veldig fort varm og blir ødelagt.. Og fugjitive, tror ikke du har HELT rett ang følsomhet. Følsomhet forteller hvor høyt en høyttaler spiller på 1 watt med 1 meter lang høyttaler ledning. Men det gir en viss pekepinn. FEks mange CErwin vega høytalere har 95 Db i følsomhet, noe som sier at de er lettfdrevne. MEN du trenger allikevel MYE watt for at de skal spille kontrollert. Så ja, mere watt = bedre kontroll på høytalerene. Men du trenger ikke mere enn høytalerene tåler. Det går som oftest gale Det stod ikke på forsterkeren hvor mange OHM den var på .. Men jeg finner ingen marineforsterker på 4 ohm som har mer enn 110 watt på utgangseffekt. 110 watt er ikke gale. Jeg har selv 2x150 watt i 8 ohm på min hjemme-stereoforsterker og det spiller rundt 115 Db på det høyeste, noe som faktisk er høyt nok for de fleste Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Men er det lurt å ha forsterker på (la oss si) 6 ohm, når høyttalerne er på 4 ohm? Spiller det ingen rolle? Og noen som vet om en marineforsteker på 150 watt eller noe slikt? Lenke til kommentar
Fugitive Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Og fugjitive, tror ikke du har HELT rett ang følsomhet. Følsomhet forteller hvor høyt en høyttaler spiller på 1 watt med 1 meter lang høyttaler ledning. Men det gir en viss pekepinn. FEks mange CErwin vega høytalere har 95 Db i følsomhet, noe som sier at de er lettfdrevne. MEN du trenger allikevel MYE watt for at de skal spille kontrollert. Så ja, mere watt = bedre kontroll på høytalerene. Men du trenger ikke mere enn høytalerene tåler. Det går som oftest gale Vet godt hva følsomheten indikerer! Men har du en høyttaler med lav følsomhet skal de mye til før det spiller høyt! Hvis vi tar 86db i følsomhet spiller den det ved 1w, ved 2 watt 89db, 4w=92db, 8w= 95db, 16w = 98db ,32w = 103db. 64w = 106db osv. Men en så lav følsomhet er det sjeldent høyttalere har Og det er ikke 1m lang høyttaler ledning, men 95db 1m fra høyttaleren. Cerwin vega har høyttalere fra 92db(?) til 103db i følsomhet Og mer watt enn høyttaleren tåler er fornuftig til en viss grad! For skal den tåle 500w Rms klarer ikke en 500watts forsterker å levere så stor kraft uten forvrengning. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Oisann, jeg bommet en del der! Unnskyld Da lærte jeg det og! En annen "Hifi-entusiast" forklarte meg det på den måten jeg sa det, og det virket logisk! haha. Takk Men Jeg har ikke merket så stor forskjell på følsomheter. Prøvde noen B&W 603 S3 som har 89 dB følsomhet, og de spilte på en hjemmekinoreciever med 90 ekte watt, og de spillte VELDIG mye høyere en cerwinvegaene mine med 95 dB følsomhet på 2x150 watt NAD C372. Og rommet til cerwinvegaene er litt mindre faktisk. Merkelig! Men men Skal ha nye snart uansett heh. Men er det lurt å ha forsterker på (la oss si) 6 ohm, når høyttalerne er på 4 ohm? Spiller det ingen rolle? Og noen som vet om en marineforsteker på 150 watt eller noe slikt? Forsterkere spiller som oftest alt fra 2 ohm til 8 ohm. Så det går nok fint. Vis det står 6 ohm og 110 watt, så vil jeg tippe at den har ca 150 watt i 4 ohm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå