Gå til innhold

GPS på Bærbar, Hvordan?

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt meg en bærbar til å ha i bilen (asus eee, win xp), og tenkte på hvordan den er mulig å få den til å fungere som Gps?

Jeg regner med at jeg må koble den opp med mobilen for å få signaler, men hvordan funker dette på software siden, hva slags program trenger jeg, hva anbefales, koster programmene penger etc etc?

På forhånd takk for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar.

usb enheten vil da gjøre så jeg slipper å koble meg til med mobil eller?

så i utgangspunktet må jeg regne med at det koster mer enn de rimligste standalone gps'ne, men vil jeg ha noen fordeler, bedre software f.eks? eller er det like greit å bare legge penga rett i en standalone gps?

Lenke til kommentar

Har nå søkt litt på usb enheter og software, fant noe med noenlunde grei pris, bl.a en usb enhet fra sony, og microsft autoroute europe.

noen som har erfaringer med denne softwaren? andre jeg heller bør gå for? i såfall hva regnes som bra?

Lenke til kommentar

"Standalone" GPS med kart koster litt, bruker en Garmin GPSMAP 60CS med europa kart, problemet er at minnet i den er på 56MB. Det er en "håndholdt" modell, kartpakken med strømkabel og beanbag for og ha den på dashbordet kosta noen kroner. Har plassert den ved dørstolpen og har grei sikt til den der, uten at den er i veien. Om man kun skal ha GPS i bilen kan en "bilmodell" passe bedre enn den håndholdte siden noen har hele kartet i maskina, en laptop blir uansett for stor til og ha på dashbordet når man kjører. Har brukt mi løsning i England på bilturer der og er nødt til og ha "kartet" og "anviseren" tilgjengelig kontinuerlig (har ikke kartleser med på turene).

USB enheten er en komplett GPS som viser alle data på PC-en, det eneste som trengs er litt software for at GPS'en skal "snakke" med kartet for og "vise hvor man er" og kjørerute til "målet". Med et godt kartprogram og fornuftig bruk vil GPS'en guide fram til målet, har som oftest lagt inn "mål" som Waypoint heime før eg har reist over.

Har brukt Garmin fra GPS til kart/software, var forhandler av Garmin produkter tidligere...

Endret av HAG
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Ja det kan jo være ett problem som du sier med plasseringen av en bærbar slik at du ser, men når jeg er ute på tur og har bruk for gps så er vi to stykker, så sånn sett vil en bærbar med gps være kurrant nok for meg.

Lager garmin kart for pc bruk? slik pc software er da kun kjøpskostnaden og man trenger ikke betale noe mer siden for bruken eller? har de fleste av disse typer software også f.eks fotoboks varsling? hvilke av disse programmene er kjent for å være gode, eller dårlige?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...