Gå til innhold

Lydkort, MSI P7N vs. Asus P5E. Eller et X-Fi eller noe?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå planer om å selge laptopen min for å kjøpe meg en stasjonær pc.

Jeg har sett på dette hovedkortet:

MSI P7N Platinum, men dette har ikke noe PCI-e lydkort som følger med, og jeg har hørt at sånne "onboard" lydkort ofte gir støy pga vibrasjoner fra CPU vifte osv?

Så jeg vurderer å heller gå for dette hovedkortet:

Asus P5E, som er med "SupremeFX II" lydkort. Jeg vet ikke hvor bra dette er, men det er vel en del bedre enn "onboard" lydkortet som er på MSI P7N Platinum?

Så da er vel spørsmålet, bør jeg gå for det 350 kr dyrere hovedkortet pga lydkortet som følger med, eller bør jeg kjøpe det første og så kjøpe et lydkort til rundt denne prisen?

Forresten, forslag til noen bra lydkort som passer for meg?

Jeg skal bruke minijack til phono inn på en ganske bra forsterker(Stereo), så jeg trenger ikke verdens hissigste lydkort med SPDIF, Toshlink, 7.1 DLX XXX Surround osv :p

Mvh. Eirik FS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forresten, forslag til noen bra lydkort som passer for meg?

Jeg skal bruke minijack til phono inn på en ganske bra forsterker(Stereo), så jeg trenger ikke verdens hissigste lydkort med SPDIF, Toshlink, 7.1 DLX XXX Surround osv :p

Mvh. Eirik FS

Dersom du bruker pc som hovedavspiller på lydanlegget ditt, og har et relativt påkostet anlegg bør du vurdere følgende lydkort (eller liknende):

http://www.mono.no/display.x?cid=163&sid=551&id=2736

som har skikkelige phono (RCA) utganger.

Ellers tviler jeg på at å kjøpe det billigste kortet og et lydkort til 350kr vil gjøre noe "stor" forskjell. Kjøp heller det billigste hovedkortet, og test det ut, dersom lyden er helt forferdelig sparer du heller til et skikkelig lydkort. Dagens interne lydkort er ikke så forferdelige som mange skal ha det til og de fungerer flott til normalt bruk.

Lenke til kommentar
Dersom du bruker pc som hovedavspiller på lydanlegget ditt, og har et relativt påkostet anlegg bør du vurdere følgende lydkort (eller liknende):

http://www.mono.no/display.x?cid=163&sid=551&id=2736

som har skikkelige phono (RCA) utganger.

Ellers tviler jeg på at å kjøpe det billigste kortet og et lydkort til 350kr vil gjøre noe "stor" forskjell. Kjøp heller det billigste hovedkortet, og test det ut, dersom lyden er helt forferdelig sparer du heller til et skikkelig lydkort. Dagens interne lydkort er ikke så forferdelige som mange skal ha det til og de fungerer flott til normalt bruk.

Det lydkortet ble litt for dyrt for mitt budsjett. Lydanlegget blir ikke det hissigste heller(bygger forsterker(2x100W) som jeg betaler 2000 kr for på skolen, også skal jeg kjøpe 2 bookshelf høytallere og en 10'' subwoofer).

Jeg føler at det lydkortet på P5E er relativt bra til mitt bruk.(Bygde en pc for en kompis for litt siden med det hovedkortet og det lydkortet, virket som bra kvalitet) Og samtidig føler jeg at "onboard" blir dårlig, fordi jeg har hørt at det blir en slags "buzz"-lyd fordi det blir overført vibrasjon fra vifta på CPU osv.

Men, er det noen som vet om "SupremeFX II" er hot or not?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...