Gå til innhold

Lysbrytning, en oppgave

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis fisken faktisk er der den er tegnet på bildet, må han ikke sikte på noen av punktene. Hvis det ser ut som fisken er der den er tegnet på bildet (for mannen), må han vel sikte på B?

170262.jpeg

Hvis mannen ser fisken sånn som den er på bildet, vil det fortsatt bli A han må sikte på.. Lyset går sånn som streken på bildet er, og han vil se den som den prikkete linjen.

Lenke til kommentar

I praksis så er A kun riktig siktepunkt forutsatt at fisken står i ro. Hvis den svømmer i en eller annen retning så vil pila kun treffe stedet der fisken var da skuddet ble avfyrt. Skal man virkelig treffe så må man sikte på et punkt rett foran fisken, altså der fisken kommer til å være i det øyeblikket pila kommer fram.

Denne forutseende beregningen lærte jeg meg i hine hårde dager da vi som barn kastet snøball mot passerende biler. Jeg skjønte plutselig at siktet man på bilen, så traff snøballen alltid bak bilen. Men ved å sikte litt foran bilen, så møttes snøballen og bilen på det samme punktet. I og med at kameratene mine ikke skjønte dette prinsippet var det jeg som vant den konkurransen, og det var også jeg som ble skjelt ut av lastebilsjåføren.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Tenker fisken står i ro i denne sammenhengen :)

Nå er ikke bildet mitt så bra akkurat, kopierte bildet fra tellus(:)) ganske kjapt.

Så det vil si at fisken er nærmere enn den ser ut til, og man måda sikte foran fisken for å treffe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...