Gå til innhold

Er det vits å kjøpe Corsair?

AMDguru1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du spør etter. Skal du kjøpe en til 256 brikke? I så fall er det ikke vits å kjøpe corsair eller noen andre dyre brikker. Kjøp deg en til noname. Corsair er forøvrig kun vits hvis du skal overklokke MASSE. Og spør du meg så gjør andre billigere brikker samme jobben, stort sett. Twinmos på komplett er billig og bra.

Lenke til kommentar
Jeg har en NoName pc2700 256mb brikke fra før. Er det noe vits i å kjøpe Corsair, siden jeg ikke får klokket den noe høyere enn NoName'n. Enn ytelse, blir den bedre??

Hvilket chipsett har du på HK ditt?

Hvis det er Nforce eller Nforce 2, så bør du kjøpe en helt lik brikke som den du har fra før. Da får du utnyttet ytelsen som to minnekanaler gir.

Hvis du har et annet chipsett så har du bare en minnekanal, og da spiller det ingen rolle hvor stor den nye brikken er. Ytelsen vil uansett begrenses til samme hastighet som den gamle brikken din. Med tanke på senere oppgraderinger av HK, og at minneprisen er ganskke lav nå så kan du også godt vurdere en raskere brikke (PC3200)

Lenke til kommentar
Jeg har en NoName pc2700 256mb brikke fra før. Er det noe vits i å kjøpe Corsair, siden jeg ikke får klokket den noe høyere enn NoName'n. Enn ytelse, blir den bedre??

Da får du utnyttet ytelsen som to minnekanaler gir.

Ikke mye ytelse i dual ddr da men. Foreslår at du kjøper en til brikke av den hastigheten du allerede har, hvis du ikke flesker til med 1 eller 2 nye brikker.

Lenke til kommentar

Dette et et område med noe stor forvirring og feiloppfattelser...

Generelt sett kan man si at minne som fabrikantene tør å sette navnet sitt på er langt bedre enn "no-name"-brikker. Dette kommer ikke bare ut gjennom bedre overklokkingsevne, men også stabilitet. Dårlige minnebrikker kan gjøre flere feil enn gode minnebrikker, og blir feilene mange får man et svært ustabilt system.

De fleste stabilitetsproblemer blir ofte forklart med at hovedkortet/chipsettet er dårlig, men i svært mange tilfeller er det billig og dårlig minne som snakker dårlig med hovedkort. Å kjøpe minne som koster litt mer enn det billigste no-name skvipet man finner er i mange tilfeller en meget god investering.

Det er likevel ikke slik at alt no-name-minne er dårlig, men at feilprosenten her er utrolig mye høyere enn hos Corsair, Kingston etc er det ingen tvil om.

Corsair er det beste valget hvis man skal overklokke systemet, og gjerne samtidig har svært aggressive minneinstillingere. Er derimot overklokking mindre viktig bør man se mer på de billigere "merke"-minnetypene.

Lenke til kommentar

Jeg her helt enig med desertglow, Corsair er det beste for overklokking, og kan ikke akkurat bli sagt noe imot. Det er i tillegg 400 kr billigere å kjøpe dem nå, i forhold til hva dem koster for en måned siden. Jeg har slått til på to 256 brikker, XMS3500. Det står ikke noe "TwinX kit" på dem, men vil tro at jeg kan bruke dem i et dual system senere.

Lenke til kommentar

Hvilket chipsett har du på HK ditt?

Hvis det er Nforce eller Nforce 2, så bør du kjøpe en helt lik brikke som den du har fra før. Da får du utnyttet ytelsen som to minnekanaler gir.

Hvis du har et annet chipsett så har du bare en minnekanal, og da spiller det ingen rolle hvor stor den nye brikken er. Ytelsen vil uansett begrenses til samme hastighet som den gamle brikken din. Med tanke på senere oppgraderinger av HK, og at minneprisen er ganskke lav nå så kan du også godt vurdere en raskere brikke (PC3200)

Skal ikke utale meg om Nforce, men med Nforce2 er

-1 Ytelsesforbedringen minnimal

-2 Ikke nødvendig med 2 like store brikker. 2*(den minste brikken) vil få dual ram, mens de resterende vil få single ram. Som om du f.eks har en 256 og en 512 Mb brikke, vil du få 512(2*256) i dual ram, og 256(512-256) i single ram. link. Ellers er jeg enig i at han bør vurdere 3200 minne, Twinmos er billige hos komplett. 3500 er også ett alternativ, men den er ganske dyr.

Lenke til kommentar

Er delvis enig med påstanden om dårlige brikker som kan være ustabile.... hadde/har twinmos, med ræva brikker( husker ikke, men winbond var det ikke) på kun en side av rammen. Bytta til Corsair, og antall BSOD'er gikk fra mange til veldig få. De jeg har nå tviler jeg på at er pga minnet, har en hdd som monger....

Dette er min erfaring da....kjenner folk med winbond twinmos, som er veldig bra 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...