Gå til innhold

Stanser du for fotgjengere?

Stanser du for fotgjengere?  

85 stemmer

1. 1. .

• Stopper alltid
      47
    • Stopper som regel
      32
    • Stopper av og til
      3
    • Fotgjengere?
      3

Anbefalte innlegg

Stanser ikke for fotgjengere

I papirutgaven står det litt mer:

Det er ikke bare fotgjengerne som blir utsatt for aggresive og uhøflige bilister.

Her er noen av de andre funnene i den nye undersøkelsen med [adminstrerende direktør i Autoriserte Trafikksolers Landsforbund] Leif N. Olsens kommentarer:

• 17 prosent svarer at de ikke alltid venter på busser som er i ferd med å forlate en holdeplass. 1 prosent slipper aldri bussen fram.
    - Hvis fartsgrensen er 60 kilometer i timen eller lavere, har bilister vikeplikt for bussen. Ved en kollisjon vil bilisten få ansvaret. Heldigvis er bussjåfører normalt sett oppmerksomme.
  • 19 prosent har parkert på handikapplass uten å ha gyldig parkeringsbevis for funksjonshemmede.
    - Dette viser en skuffende mangel på folkeskikk og hansyn til en gruppe som sårt trenger de parkeringsplassene som er avsatt til dem.
  • 33 prosent svarer at de ikke alltid slipper fram andre bilister som ligger bak dem i kø. 4 prosent svarer at de aldri slipper køen forbi.
    - I utgangspunktet plikter den som ligger først å slippe forbi de som vil forbi. Saktegående kjøretøy har i tillegg helt spesielle plikter og må om nødvendig stanse for at køen skal komme forbi.
  • 59 prosent opplyser at de ikke alltid slipper fram biler som venter på å komme inn i køen. 2 prosent gjør det aldri.
    - Dette kan både være riktig og gal oppførsel avhengig av situasjonen, ut ifra om det for eksempel er snakk om forkjørsvei eller skifte av felt.

Selv flyttet jeg til Oslo for noen måneder siden, og har ved to tilfeller vært cm fra å bli påkjørt i gangfelt. Begge tilfeller involverte en taxi, og den ene gangen var det snakk om rimelig høy fart hvor jeg kom uskadet fra det ved å "klatre" bortover pansret med hendene. :ermm:

Jeg ser slike nestenulykker daglig. De fleste gjelder taxier, men noen ganger er det også private biler som den sølvgrå SUVen i avisartikkelen (bildet er bare i trykt utgave).

Hva mener du om å stoppe for fotgjengere, og gjør du det selv? Start debatt.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stopper så klart for fotgjengere som skal over, men det kommer selvfølgelig an på situasjonen også, kjører jo forbi i de situasjonene der jeg er ved overgangsfeltet og forbi før fotgjengerne kommer seg dit.

Har heller aldri parkert på en handicap-plass, viker for bussen når jeg må og hjelper andre å komme til i køer. En ting jeg aldri gjør dog er å kjøre inn et sted og slippe forbi en eventuell kø bak meg når jeg kjører i fartsgrensen eller rett over (selv om det i teoribøker står man skal gjøre det). De bak får faen meg greie å kjøre "bare" 5-10 km/t over grensa. Men en annen ting er jo om man kjører jævlig sakte eller traktor eller noe, da bør man absolutt gjøre det, men det har jeg aldri kjørt, så... :)

Lenke til kommentar

Jeg stopper alltid, men som fotgjenger opplever jeg ofte at biler bare suser forbi, og man kan ikke akkurat løpe ut i veien heller. Hvis det derimot kommer en bil et stykke unna, begynner jeg bare å gå over veien, for da sparer både bilføreren og jeg tid.

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å stoppe om jeg ser folk som går mot gangfelt i sin egen verden. Da er det bedre at de stopper litt, så kan de gå i sin egen verden over etter at jeg har kjørt istedet for at jeg skal vente på dem.

Når det gjelder syklister, så stopper jeg ALDRI med mindre det er reell fare for sammenstøt. Det samme gjelder en trendt jeg ser at folk forsøker å ta det beste fra begge verdener, dvs. stå med ene foten på sykkelen og ta et par spark på vei over veien med den andre foten for å tydeligvis tro at de da er fotgjenger. Senest i dag var det en syklist som tydeligvis trodde at han bare kunne sykle rett over foran meg. Tror ikke han var mange cm fra min bil da han tydeligvis fant ut han faktisk måtte stoppe for meg.

Lenke til kommentar

Stopper alltid for fotgjengere. Stopper aldri for syklister som syker over et fotgjengerfelt, med mindre det er en risiko for at jeg kjører på personen, da stopper jeg selvfølgelig. Selv om jeg har rett, har jeg ikke påkjørsrett.

Lenke til kommentar

FOTGJENGERNE ER IKKE LENGER REDDE

Fotgjengere av kjøtt og bein er ikke lenger redde for to tonn med bevegelig stål. Det er problemet i dag.

Jeg har hatt sertikat i 44 år (inklusive motorsykkel) uten noen ulykker så langt. I 40 år har jeg kjørt i oslotrafikken.

For bare noen år siden var det mye lettere å forholde seg til fotgjengere. Da kommuniserte billister og fotgjengere med hverandre, slik at begge parter visse om hverandre og hva de skulle gjøre. Dette ser man kun hos fotgjengere som er rundt 30 og eldre i dag.

I dag spretter mange fotgjengere rett ut i fotgjengerfeltene så fort at bilistene ikke klarer å reagere. Det er tydelig at de fleste fotgjengere som foretar seg denne manøvren i den forvissning om at de har all rett på sin side, ikke har bilsertifikat eller erfaring på kjøretøy av noe slag. Hadde de visst hvilken sjanse de utsatte seg for, så hadde de vært mer forsiktig.

Det hjelper ikke å ha rett når man ligger stygt skadet på et sykehus. Billisten vinner alltid, selv om han vil få skylden og må bøte med en straff. Denne straffen er allikevel ubetydelig i forhold til fotgjengerens som kanskje blir lammet for livet.

Endret av Kappy
Lenke til kommentar
Fotgjengere av kjøtt og bein er ikke lenger redde for to tonn med bevegelig stål. Det er problemet i dag.
Jeg ser problemstillingen. Det er mange fotgjengere som går rett fram, samme hva de støter på, kanskje opptatt med en sms osv.

Derimot at uforsiktige fortjengere er problemet, er vel en sterk påstand. Som jeg har sagt er det ofte taxiene som kjører uforsiktig i Oslo, og etter fire dager i Bergen kan jeg helt klart si at de som kjører taxi i Bergen kjører langt mer forsiktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...