Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm STOP: 0X0000007B

Anbefalte innlegg

Sitter og fikser en gammel bærbar Aspire 5101AWLMi for bekjente som ikke vil loade windows, med en gang den er forbi dos og windows starter loadinga så restarter den seg automatisk.

Men det mest rare er også at når jeg partisjonerer HDen til ntfs eller fat32, så blir den konvertert til fat16 under windows installajsonen, og når installasjonen er halveis ferdig og restarter så er ikke partisjonen gyldig pga fat16.

Det som er prøvd:

- Byttet harddisk

- Kun en rambrikke

- Prøvd forskjellige windows versjoner

- ompartisjonert og aktivert partisjonen

Tror dere at flashing av bios kan hjelpe?

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva?

Om du bruker Windows CD-en til å formatere med NTFS skal det da ikke være mulig for den og konvertere filsystemet til FAT16 rett etterpå.

Og i det store og hele er da det heller ikke mulig for Xp-installasjons CD-en å lage FAT16 partisjoner overhodet?

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Hva?

Om du bruker Windows CD-en til å formatere med NTFS skal det da ikke være mulig for den og konvertere filsystemet til FAT16 rett etterpå.

Det er det som er så muffens, etter ompartisjonert til fat32, windows installasjon og restart så vises det fat16 i partition magic og non-dos partition i fdisk. Har aldri vært i noe lignende problem før.

Lenke til kommentar

OM filsystemet skulle holde seg da kan du jo prøve å sette den inn i den andre PC-en og se hva som skjer.

Husk at for at Harddisken skal kunne boote trenger du rett versjon av HAL.DLL og NTOSKRNL.EXE...disse finner du på XP'CD-en og det er bare å kopiere den over og rename dem HAL.DLL og NTOSKRNL.EXE

Her er de forskjellige HAL'ene:

Hal.dll

Standard PCs

Halacpi.dll

Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PCs

Halapic.dll

Advanced Programmable Interrupt Controller (APIC) PCs

Halaacpi.dll

APIC ACPI PCs

Halmps.dll

Multiprocessor PCs

Halmacpi.dll

Multiprocessor ACPI PCs

Halborg.dll

Silicon Graphics Workstation (Windows 2000 only; platform no longer marketed)

Halsp.dll

Compaq SystemPro (Windows XP only)

Og NTOSKRNL.EXE

Ntoskrnl.exe-For maskiner med en prosessor uten PAE (Physical Address Extention)

Ntkrnlmp.exe-For maskiner med to eller flere prosessorer uten PAE.

Ntkrnlpa.exe-For maskiner med en prosessor med PAE

Ntkrpamp.exe-For maskiner med to eller flere prosessorer med PAE.

Lenke til kommentar

Ingenting feil med seagate disken, klarer fint å installere xp sp2 på disken i anna pc, men da jeg prøvde en ibm med xp ferdiginstallert på Aspiren så restarter den om og om igjen, det kommer opp et blåskjerm i ca 1 sek før restart, så jeg rakk ikke å lese noen ting.

Lenke til kommentar

Valgene jeg kun får er:

SAFE MODE

SAFE MODE WITH NETWORKING

SAFE MODE WITH COMMAND PROMPT

ENABLE BOOT LOGGING

ENABLE VGA MODE

LAST KNOWN GOOD CONFIG

DIRECTORY SERVICES RESTORE MODE

DEBUGGING MODE

START WINDOWS NORMALLY

REBOOT

RETURN TO OS CHOICES MENU

Lenke til kommentar

Dette står skrevet hos MS:

Virus i oppstartssektor

Du kan få en feilmelding av typen "Stop 0x0000007B" hvis datamaskinen er infisert med et virus i oppstartssektoren. Kontroller om datamaskinen har virus. Hvis du finner et virus, må du også kontrollere alle disketter for virus før du kan bruke dem igjen.

Hvis et virus har infisert en Windows XP-basert datamaskin, og hvis du ikke kan fjerne viruset og reparere systemet med et antivirusprogram, må du repartisjonere og formatere harddisken og installere Windows XP på nytt.

Noen som vet om virusprogrammer som skanner etter bootcd i dos?

Lenke til kommentar

Det følgende som er nylig prøvd uten hell:

- rambrikke fra anna pc

- F-PROT dos v3.16f

- McAfee v4.40

- Bughunter v2.1

- Harddisken fungerer fint på anna pc

- Ufullført bios flash pga himem feil siden jeg bruker bootcd.

Men skal prøve det med HAL og NTOSKRNL, selv om jeg mistenker veldig at det er noe med hovedkortet eller hd kontrolleren som er defekte.

Endret av Duqe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...