Gå til innhold

Oppgradere PC-en Min For 3-6 Lapper

Anbefalte innlegg

Hallo jeg lurte på hva kan jeg oppgradere for og gjøre pcn bedre, den er fra 2005 gammel... så tenkte det var på tide og oppgradere... Vil vertfall at pcn kan dra crysis på med. eller høyere og hvor mye koster det?

Her er specsa:

Hardware

Base processor

Pentium4 519 (P) 3.06 GHz:

*

533 MHz front side bus

*

Socket 775

Chipset

Intel 915P

Motherboard

*

Manufacturer: Asus

*

Motherboard Name: PTGD-LA

*

HP/Compaq motherboard name: Puffer2-UL8E

Memory

Component Attributes

Memory Installed 1 GB (2 X 512)

Maximum allowed 4 GB* (4 x 1 GB) requires the replacement of the installed 512 MB DIMMs

*Actual available memory may be less

Speed supported PC2-4200 MB/sec

Type 240 pin, DDR2 SDRAM

DIMM slots Four

Open DIMM slots Two

Hard drive

*

250 GB SATA

*

7200 rpm

16x DVD(+/-)R/RW DL drive

(must use Double-Layer media discs in order to take advantage of the DL technology)

type Attributes

DVD+R DL Write Once 2.4X

DVD+R Write Once 16X

DVD+RW Rewritable 4X

DVD-R Write Once 8X

DVD-RW Rewritable 4X

DVD ROM Read 16X

CD-R Write Once 40X

CD-RW Rewritable 24X

CD-ROM Read 40X

Video graphics

Ge Force 6200

*

64 MB DDR memory

*

I/O Ports: DVI, S-video VGA

Sound/audio

Integrated High Definition audio

*

Realtek ALC 880 chipset

*

8-channels for Full Dolby 5.1/6.1/7.1 surround sound support with Dolby Pro Logic IIx

Dolby 5.1

Network (LAN)

Integrated 10/100 Base-T networking interface

Memory card reader

* USB interface

* Supports the following cards:

o Compact Flash I

o Compact Flash II

o SmartMedia

o Memory Stick

o Memory Stick Pro

o MultiMediaCard

o Secure Digital (SD)

o Micro Drive

o XD Picture Card (xD = extreme digital)

External I/O ports

I/O ports on the front panel

Port type Quantity

9-in-1 (4 slot) + 1 USB One

IEEE 1394 One

USB (2.0) Two

Headphone One

Line-in One

Microphone One

I/O ports on the back panel

Port type Quantity

PS/2 (keyboard, mouse) Two (one each)

Parallel One

USB (2.0) Four

IEEE 1394 One

LAN One

Audio One each (side speaker out, rear speaker out, center/subwoofer, line in, line out, and microphone)

Expansion slots

Slot type Quantity

PCI Three (available)

PCI Express One (occupied)

DIMM Four (two available)

Drive bays

Bay type Quantity

5.25-inch, external Two (one available)

3.5-inch, external Two (one available)

3.5-inch, internal One (occupied)

Keyboard and mouse

*

HP multimedia keyboard

*

HP scroller mouse

Software

Noter: HP provides basic support for software that comes with the computer. For in-depth feature assistance, refer to the help section in the software or on the software vendor's Web site.

Key to software:

* cd/dvd = media included in box

Software titles that shipped with PC Software Category Software Title

Operating System

* Microsoft Windows XP Home Edition

* Microsoft Service Pack 2

CD/CD-RW/DVD/DVD+RW

* WinDVD 5 Player Basic (with optional 7.1 upgrade)

* Sonic DigitalMedia Plus 7

* Sonic MyDVD Plus 6.1

Entertainment, Music, and Games

* iTunes 4.7 (w/Quicktime)

Imaging, Photography, Video, and Film

* HP Image Zone Plus 4.5

Productivity and Finance

* Adobe Reader

* Microsoft Works 8.0

PC Security

* Norton Internet Security 2005 (60-day security update subscription)

Utility, Maintenance, and Performance

* Easybits Magic Desktop (cd/dvd)

HP Recovery

* Microsoft system restore

* Recovery Software Suite

* Software Repair Wizard

Service and Support

* Help & Support Center

* Desktop Web-based registration

* Online documentation

ISP Signup

* ISP offers

HP Partner offers

* Symantec Security Connection

Også var det en ting til, hvordan finner jeg ut om jeg har 32 eller 64 bit version av win. xp? Lurer fert fordi på 32 bit så er grensa sperra til 3,3gb ram...

Takker for svar!

~ Robz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hk`en tåler Intel C2D cpu, burde du oppgradere til det.

Mer ram trenger du, 1GB med ram til Crysis holder ikke.

Du trenger også ny skjermkort Nvidia 8600gt og oppover burde holde.

Jeg tror du må kjøpe ny hk hvis du skal oppgradere cpuen som du trenger, poster en handlekurv med deler etterpå i dag.

Lenke til kommentar

XFX GeForce 9600GT 700M 512MB XXX GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, 700/2000Mhz

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346882

Corsair TWIN2X 6400PRO DDR2 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024-6400PRO

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312056

ABIT IP35, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335661

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330169

Det burde vel holde til å kjøre Crysis, kankje du trenger ny kabinett også hvis du har et lite, og muligenss oppgradere HDD`en.

Lenke til kommentar
XFX GeForce 9600GT 700M 512MB XXX GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, 700/2000Mhz

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346882

Corsair TWIN2X 6400PRO DDR2 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024-6400PRO

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312056

ABIT IP35, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335661

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330169

Det burde vel holde til å kjøre Crysis, kankje du trenger ny kabinett også hvis du har et lite, og muligenss oppgradere HDD`en.

Takker for svar, men så var det et spørsmål vis jeg ikke har 64bit version av win. xp så kan jeg ikke kjøpe corsair rammene siden, på 32bit er grensa 3,3gb... Har du noen svar på ossen du finner ut dette og PS: Hvordan vet man om man har for lite kabinett? I tilfelle hvem kabinett passer til hovedkortert.. Trenger litt mere svar før jeg kan oppgradere pcn...

Lenke til kommentar

Rammen er på 2GB og funker både på 32 og 64bit versjoner av Windows.

Vet du om Kabinettet er ATX elr m-ATX, men etter specsa oppe så ser det ut som det er en HP maskin. Hvor stor er kabinettet, du kan jo måle, det gjorde jeg før jeg kjøpte nye deler til pc-en min. Hvis pcen er "Vanlig"

størrelse, da er det Atx. De fleste pcer er Midi tower(ATX), så de skal passe.

Lenke til kommentar

"Sperra" med 3.3 GB RAM er kun at omtrent 3.3 av 4 blir "tilgjengelige", har ei AMD maskin på 790FX MB med 2x2 GB Mushkin og 32Bit XP Pro, har og eksperimentert med 4x1GB Crucial BallistiX på samme maskin med samme resultat.

Skal man sikre seg litt for "fremtida", kjøper man et sett med 2x2GB RAM selv om man nå har 32Bit operativsystem, når man skifter det til et 64Bit system og får behov for mer enn 4GB kan man kjøpe en ny 2x2 pakke og få 8GB. Endel ("alle") hovedkort takler ikke at man har 1024 og 2048 MB RAM i to par (2x0,5GB og 2x1GB) og kjøre "dual ram" - da blir det dual på 4x0,5GB og de 2x0,5GB som blir "rest" fra 2x1 paret vil kjøre "single", allt minnet blir brukt, men noe går "dual" og "resten" går "single"..

Endret av HAG
Lenke til kommentar
"Sperra" med 3.3 GB RAM er kun at omtrent 3.3 av 4 blir "tilgjengelige", har ei AMD maskin på 790FX MB med 2x2 GB Mushkin og 32Bit XP Pro, har og eksperimentert med 4x1GB Crucial BallistiX på samme maskin med samme resultat.

Skal man sikre seg litt for "fremtida", kjøper man et sett med 2x2GB RAM selv om man nå har 32Bit operativsystem, når man skifter det til et 64Bit system og får behov for mer enn 4GB kan man kjøpe en ny 2x2 pakke og få 8GB. Endel ("alle") hovedkort takler ikke at man har 1024 og 2048 MB RAM i to par (2x0,5GB og 2x1GB) og kjøre "dual ram" - da blir det dual på 4x0,5GB og de 2x0,5GB som blir "rest" fra 2x1 paret vil kjøre "single", allt minnet blir brukt, men noe går "dual" og "resten" går "single"..

Ok. mave-x er så snill og "mekker" handlevogn til meg... forstod det ikke helt... men går for 2x2gb ram uasnett åssen bit version jeg har...

Lenke til kommentar
Vær så god samme som ovenfor med 4GB ram.

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=68572

Bare et lite spørsmål er det meg eller har du lista med to hovedkort det derre Abit IP35, hva er det for noe så det var mere Ram plasss... men er det cpu kortet vis jeg ikke tar helt feil:P? Har ikke så mye peiling stod ikke hva det var bare et bilde;)

Vær så god samme som ovenfor med 4GB ram.

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=68572

Bare et lite spørsmål er det meg eller har du lista med to hovedkort det derre Abit IP35, hva er det for noe så det var mere Ram plasss... men er det cpu kortet vis jeg ikke tar helt feil:P? Har ikke så mye peiling stod ikke hva det var bare et bilde;)

Jeg dreit meg... glemte port at Intel Core 2 er prossesoren:P Men fin pris det... pcnkosta 7 lapper originalt:P Men lurte på hvor mye trur du jeg får for de gamle pc delen... etter jeg har oppgradert?

Lenke til kommentar

Hvai pris kanjeg forvente av den gamel prossesoren,hovedkortet,strømforsyninga, skjermkortet og rammene... hvor mye har det vært nå til dags... hørt at kanskje prossesoren er fortsatt bra, hovedkortet er jeg litt usikker på og skjermkorta har jeg hørt at ikke duger stort sett... Men noen som har en ca. prisantydning på disse delene`?

Lenke til kommentar

det stemmer, siden skal jeg ha en så bra pc koster det en del... så lurte på om noen har tips til billigere alternativer, eller så får jeg selge pcn min og bygge meg selv... Noen som vet sånn ca va jeg får for denne pcn... og noen som vet om eventuelle billigere alternativer/bygge egen pc til 7 lapper ca, nå lurer jeg fært på hva jeg kan gjøre... det er fortsatt 1 måned til konf. ca... Noen tips?

Lenke til kommentar

De gamle delene er ikke vært så mye, jeg har en pc Intel C2D e4300, o.s.v den er ikke verdt så mye verdt. Det kommer nye deler hele tiden og prisen synker på de gamle deler, flaks om du får et par tusenlapper for delene.

Lenke til kommentar

jeg veit det som er så dritt med data... Du får MYE mere for pengene nå en du gjorde i 2005, Så derfor er det reint tap av penger, men det er morsom hobby da og masse du kan gjøre med en pc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...