sitelux Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Hei! Jeg har et Canon EOS 500 liggende med tilhørende objektiver. Vurderte å gå over til et speilreflekskamera, men har ikke snøring på om objektivene vil passe. Noen som kan fortelle meg om det er noen speilreflekskameraer objektivene er kompatible med. Det er snakk om 2 sigma objektiver hvis det kan hjelpe... (litt usikker om posten skal her eller annen kat., flytt om nødvendig) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 I og med at det er snakk om gamle Sigma objektiver, så tror jeg at du kan oppleve at de virker dårlig (eller ikke i det hele tatt) på nye Canon dSLR. Tom Lenke til kommentar
Cyclops Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Mitt forslag er vel å ta med objektivene ned til butikken og se om de fungerer på de kameraene der! Lenke til kommentar
sitelux Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Ok, takk for svar:) Lenke til kommentar
jøanas Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Min erfaring med gamle Sigma objektiver på EOS 30D er at det gir Error 99 og ingen bilde Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Min erfaring med gamle Sigma objektiver på EOS 30D er at det gir Error 99 og ingen bilde Min erfaring med eldre Sigma er at de har fungert med MF men ikke i AF modus, med den velkjente Error 99. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Mitt forslag er vel å ta med objektivene ned til butikken og se om de fungerer på de kameraene der!Anbefales ikke. Sigma-objektiver er lunefulle. De kan virke fint på et nytt kamera de første 5 eller 100 bildene, så får man bare error etter det. Selv nyere Sigma objektiver har blitt rapportert å ha problemer med digitale kamera som er litt nyere enn dem selv. Men er de innenfor garanti eller reklamasjonstid, så tror jeg man får dekket en ombygning av objektivet (tror de bare bytter ut en chip eller noe sånt). Men det må sendes inn til et autorisert verksted. Vil man ha fremoverkompatible objektiver, bør man altså ikke velge Sigma. Tamron, Tokina og originale objektiver har ikke samme problemet. Lenke til kommentar
sitelux Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Ok, var innom Japan Photo i dag og de sa at det ikke gikk ann å bruke gamle Sigma objektiver på digitalkameraer... Hørt snakk om at man kan bygge om kamerahuset, men er det noe å satse på? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Ok, var innom Japan Photo i dag og de sa at det ikke gikk ann å bruke gamle Sigma objektiver på digitalkameraer... Hørt snakk om at man kan bygge om kamerahuset, men er det noe å satse på? Det er vel ikke kamerahuset man bygger om, men derimot en omprogramering av selve objektivet som Afseth nevner? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Kan tenke meg det er en omprogramering av objektivet ja. Evt. en ombygging av objektivet for å få fatningen til å stemme over ens dersom de ikke skulle passe. Jeg har hverfall ikke hørt om at man bygger om kamerahuset (med unntak når det gjelder IR fotografering), da det er skjelden folk har så mye gammel kremoptikk at det er den gunstigste løsningen. De fleste velger vel da å heller kunne benytte nyere objektiver. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Å bygge om/omprogrammere et gammelt (Sigma)-objektiv for å få det til å stemme med kamerahusets elektronikk, er nok så dyrt at det ikke lønner seg med mindre objektivet var veldig dyrt i utgangspunktet. Det er nok best å kjøpe nytt. Kjøper man noe annet enn Sigma når man skal ha nye objektiver, så er det med andre ord større sjanse for at du kan bruke objektivene på dine fremtidige kamerahus (men nå liker ikke jeg Sigma da... av flere grunner som ikke kan bevises. Så mulig det blir feil av meg å slenge så mye dritt om merket). Lenke til kommentar
EC Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Nå snakker du om å spare på skillingen og la daleren gå, tro meg! Kjøp deg en EOS 30D og et godt objektiv (f.eks. samme som leveres med 40D), og du har en skikkelig "killer-combo". Hvorfor 30D? Fordi kameraet koster over 3600,- mindre enn 40D! Forskjellen er ellers minimal (30D mot 40D): 8 vs. 10 megapiksler 2,5" vs 3" LCD-skjerm 5 fps vs. 6,5 fps 30/11 vs 75/17 bilder (RAW/JPG)i seriemodus + noen få smådetaljer samt at 40D er støv- og sprutsikker. Sjekk selv her. For pengene du sparer, kan du kjøpe denne her. Jeg vurderte den selv, men endte opp med å kjøpe brukt L-optikk i stedet (hvilket jeg IKKE angrer på...). Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå