Gå til innhold

Linux router med bare en diskett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

takker for alle svar....

men jeg lurer fortsatt på om noen ting...

Må jeg ha 2 nettverkskort på maskinen?

Må jeg koble til en switch vist jeg skal dele internett med flere maskiner?

Går det ann å strupe linja med noen av router programmene?

Lenke til kommentar

Det kan vel være lurt å ha mer enn et nettverkskort i maskina, hvis du skal bruke den som ruter? Å plugge inn flere NICs er jo også billigere enn å kjøpe hubber eller switcher. På komplette installasjoner av Linux/*BSD gpr det i alle fall fint å putte inn fx. 4 nettverkskort og koble et av dem mot nett, og de tre andre mot andre maskiner.

Lenke til kommentar

Det kommer ann på hvilken ISP du har - hvordan de kobler deg på nettet.

Dersom du kobler opp via DHCP du bruke to NICs, ettersom ett kort ikke kan ha to forskellige IP/Subnett-adresser (mao. maskinen kan snakke med LANet eller internett basert på hva slags IP/Subnett den har, men ikke samtidig!).

Telenor bruker vel pppoe (ppp over ethernet) som er en protokoll. Jeg mener å tro at det skal være mulig å kontakte "internett" igjennom pppoe uavhengig av hva slags subnett man sitter på. Så i teorien burde det være mulig å bruke en maskin med kun ett NIC som router - ja.

Men jeg har ingen erfaring med det, vet ikke hvordan det gjøres i praktisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-66d37

hei! det virker bra med bare et nettverkskort i en maskin og dele internett gjennom den med telenor adsl, nettopp pga at telenor bruker pppoe.

Man kobler bare opp med en maskin drar en kabel fra denne maskinen inn i switch, vet ikke hvordan det virker med hub, setter på ics i windows eller et annet prog som deler internett, fungerer som proxy. og confer clientene til å bruke maskina med oppkoblinga som gateway. Hvordan dette funker på andre tilbydere vet jeg ikke.

skulle det være noe mer, send en private message! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...