Gå til innhold

Benkpress hjelp + treningsprog! HJELP :)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 14 år som er ca 180 høy og veier rundt 60-63 kg.

Jeg tar 60 kg i benken 1RM og er forsåvidt fornøyd med det i og med at jeg veier så lite..

Jeg vil øke mest mulig i benken. Jeg skal følge dette programmet fremover ;

http://www.iform.no/pub/art.php?id=40

Når jeg skal følge dette programmet, står det at jeg skal ta 70% av maksløft. Som er på 60 kg. 60*0,70 = 42 kg?

Vil det si at jeg skal trene med 42 kg? videre står det feks 5x8. Hvis jeg klarer mer enn 8 reps, skal jeg ta det? Eller er poenget at jeg skal trene helt likt som opplegget?

Kan noen av dere sette opp et treningsprogram for meg fordelt på 2 dager? Har så mye fotballtreninger så jeg rekker bare to styrketreninger.

Minst mulig øvelser, vil bli kjent med baseøvelsene, feks, benkpress, markløft, franskpress, osv. Kan ikke ta knebøy pga vondt i kneerne. Hvertfall ikke utrolig tung knebøy.

Gjerne forklar øvelsene, hvis det er noe dere tror jeg ikke kan. Har trent ca i 2 måneder nå..

Vær så snill å hjelp meg. :) Vil bli STERK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at det skal være lett i starten så man får inn litt teknikk og mengdetrening.

Når du legger på 2.5kg i uka, skal jeg love deg at etter 6 uker så sliter du med 5x10 :)

Det er også verdt og merke seg at det programmet der tar 1/2 år for å gjennomføre i sin helhet. Det lover seg 25% økning. Personlig fikk jeg en økning på ca. 35% med programmet, men det er da viktig at du følger det. Fase 1 og 2 skal vare fra 6-8 uker. Du kan trolig klare deg med 6 uker for disse fasene, ellers ville du tatt igjen maxløftet ditt. Du skal også basere prosentutregningene på hva du tar i maxløft før den enkelte fase. Hvis du f.eks. etter fase 1 går opp til 65kg i max, regner du ut vektene du skal ta i fase 2 på bakgrunn av dette.

Lykke til! :thumbup:

P.S.

Det er viktig at du ikke kjører bare benkpress. Tren også andre øvelser. Hvis du har dårlig tid, pass på å minst få med baseøvelsene.

Disse er benkpress, knebøy, militærpress, nedtrekk og markløft.

Lenke til kommentar

Og bare trene benkpress er dødfødt... når ble franskpress en baseøvelse? du tenker sikkert på militærpress...

hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt, bøy,benk,mark,militærpress, og i tillegg satt opp noen øvelser rundt dette, men jeg sverger til at baseøvelser er det som får deg i form og bruker det som "hovedøvelse", de øvelsene jeg satser mest i, så bygger jeg på andre øvelser rundt dette..

har ikke prøvd det programmet du refererer til selv, men står det 8 reps så tar du 8 reps ikke 10.. grunnen til det er nok at du skal ha en opploadingsfase i begynnelsen av programmet, du kommer jo til å få progresjon og da blir jo 70%`en større etterhvert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...